Unul din trei europeni care deține un autoturism (32%) ar putea lua în considerare posibilitatea de a nu mai avea o mașină personală în viitor. Cu toate acestea, doar 8% dintre europeni ar putea lua această decizie finală, potrivit Barometrului auto și al mobilității, realizat de Ipsos.
Europenii mai tineri sunt mai dispuși să renunțe la autoturismul personal (40% dintre cei cu vârste cuprinse între 18 și 34 de ani spun că ar putea face acest lucru), iar persoanele care locuiesc în marile orașe sunt, de asemenea, mai înclinate să facă acest lucru, având acces la mai multe alternative de mobilitate (35% ar putea renunța la autoturismul personal în orașe, față de 31% în orașele mai mici și în zonele rurale). Există, de asemenea, diferențe între țări: mai multă reticență în a renunța la autoturisme în Franța și Belgia, mai puțină în Italia și Spania.
Odată cu pandemia de COVID-19, europenii și-au schimbat modul de viață, inclusiv în ceea ce privește mobilitate. Potrivit Barometrului auto și al mobilității, realizat de Ipsos, 31% dintre europeni declară că merg pe jos mai des decât înainte de Covid, 30% dintre europeni folosesc mai des bicicleta electrică, de biciclete, 25% folosesc bicicletele standard, iar 28% merg cu scuterul.
Dimpotrivă, unele moduri de transport care implică apropierea de persoane străine au înregistrat o scădere a utilizării lor: utilizarea în comun a mașinilor (27% dintre utilizatori o fac mai rar), transportul public (25% mai rar), taxiurile sau car-sharing-ul urmând aceeași tendință.
Schimbările în obiceiurile de mobilitate au fost declanșate în principal de două dimensiuni: preocupările legate de mediu și costurile, reflectând preocupările actuale ale cetățenilor atât în ceea ce privește ecologia, cât și inflația.
Într-adevăr, două treimi dintre europeni (64%) declară că au fost nevoiți să își revizuiască obiceiurile de mobilitate din cauza inflației și a costurilor combustibilului. Aceeași proporție declară că și-au schimbat deja obiceiurile zilnice de mobilitate pentru a fi mai ecologice.
Cu toate acestea, utilizarea autoturismului a rămas destul de stabilă, aceeași proporție de utilizatori folosindu-l mai des decât mai rar (16% în fiecare caz, restul de 68% spunând că utilizarea lor nu s-a schimbat).
În general, autoturismele rămân larg răspândite în Europa: aproape 9 din 10 europeni (88%) dețin încă o mașină în gospodăria lor.
Cele mai multe mașini actuale sunt în continuare cu motor cu ardere internă (89% dintre mașinile utilizate cel mai des), în timp ce mașinile hibride reprezintă 5%, iar cele electrice doar 1%. Cu toate acestea, atunci când se iau în considerare intențiile viitoare, se observă un interes real pentru vehiculele hibride și electrice: aproape o treime (31%) dintre europeni ar putea lua în considerare cumpărarea unei mașini EV/hibride, iar 9% „cu siguranță”.
Cu toate acestea, rămân câteva bariere puternice în calea dezvoltarea utilizării a vehiculelor electrice: prima dintre ele este costul – într-un context de inflație și criză economică – costul de achiziție este prima barieră menționată de 52% dintre cei care nu iau în considerare vehiculele electrice, dar apar și costurile de întreținere (18%).
Punctele de încărcare reprezintă, de asemenea, o sursă importantă de îngrijorare (32% din mențiuni privind dificultățile de instalare a acestora la domiciliu sau lipsa lor la locul de muncă). În sfârșit, europenii nu sunt încă convinși de autonomia vehiculelor electrice pentru călătoriile pe distanțe lungi (30% din mențiuni).
Bicicletele și micromobilitatea: un nou mod de viață european?
Aproape 2 din 3 europeni (63%) dețin cel puțin o bicicletă în gospodăria lor și aproape jumătate dintre ei folosesc bicicleta cel puțin o dată la un moment dat, fie în timpul săptămânii, fie în weekend (46%).
Bicicletele electrice sunt deja adoptate de unul din cinci europeni (20% folosesc o bicicletă electrică personală), în special în rândul persoanelor cu vârste cuprinse între 18 și 34 de ani (30%). Apar diferențe între țări: bicicletele electrice sunt mai puțin răspândite în Spania și Portugalia (16% de utilizare fiecare), în timp ce Belgia și Germania le-au adoptat deja pe scară mai largă (25% și, respectiv, 24%).
Sondajul a fost realizat de Ipsos, o firmă globală de cercetare de piață, în rândul a 6.000 de persoane din 6 țări din Europa: Belgia, Franța, Germania, Italia, Portugalia, Spania. Acesta urmărește obiceiurile de mobilitate ale europenilor. Sondajul a fost realizat între 29 noiembrie și 9 decembrie 2022.