Farmaciile din Franța se confruntă cu un fenomen inedit: vânzările de medicamente împotriva durerilor de cap, febrei sau durerilor de burtă au scăzut dramatic. Cauza – spălatul frecvent pe mâini și purtatul măștilor au anulat practic epidemia de gripă sau de gastroenterită, potrivit unui articol publicat de Les Echos.
„E simplu, din octombrie-noiembrie, pentru farmacii, sezonul de iarnă nu a existat”, arată Jean-Marc Aubert, care conduce societatea specializată în prelucrarea datelor sanitare IQVIA France.
La sfârșitul lui martie, vânzările de sedative împotriva tusei scăzuseră cu 54 % în cifre anualizate, cele de penicilină cu spectru larg (Amoxicillină) cu 36 %, antireumaticele nesteroidiene (Ibuprofen) cu 27 %, produsele rinologice locale (picături, spray cu apă de mare) cu 36 %, iar cele de inhibitori pentru tranzit intestinal (Imodium) cu 18 %, potrivit IQVIA.
„Chiar și paracetamolul se vinde mai puțin, deși este folosit împotriva efectelor Covid-19 și ale vaccinării”, precizează Jean-Marc Aubert. În schimb, se vinde foarte bine vitamina C. „Poate că oamenii cred că îi va ajuta să combată riscul infectării cu coronavirusul”, notează el.
În martie 2020, când a început prima carantină în Franța, sezonul virozelor avusese deja loc.
Potrivit rețelei specializate Sentinelles, în Franța au existat foarte puține gripe după apariția Covid-19, comparativ cu cele 2,5 milioane de persoane infectate într-un an normal. Numărul persoanelor decedate de această boală a scăzut de la 3.700 în sezonul 2019-2020 la aproape zero în 2020-2021.
În ceea ce privește tradiționala epidemie de iarnă de gastroenterită, aceasta a trecut practic neobservată, cu o incidență maximală de diaree acută de 80 de cazuri săptămânale la 100.000 de locuitori în jurul Anului nou, în condițiile în care în mod normal oscilează în perioadele de vârf între 240 și 400 de cazuri la 100.000 de persoane.
Cauza – gesturile și măsurile-barieră impuse de pandemia de Covid-19 au stopat alți viruși specifici sezonului de iarnă. „Cu purtatul măștilor, nu mai există aceste boli. Pentru noi, înseamnă peste 145 de milioane de euro pierderi de venituri în primele trei luni ale anului”, rezumă Philippe Besset, președintele Federației sindicatelor farmaceutice din Franța.
Cu toate acestea, farmaciile urbane câștigă grație vânzărilor de măști (46 de milioane de euro în marjă), de teste antigenice (178 milioane) și de vaccinuri (3 milioane).
„Este totuși satisfăcător să vedem că am împiedicat oamenii să se îmbolnăvească prin prevenție, și atunci de ce nu am permanentiza purtatul măștilor în metrouri sau folosirea gelurilor dezinfectante?”, se întreabă Philippe Besset.