Sprijinul Serbiei pentru producătorii europeni de mașini electrice în fața celor chinezi/ Președintele Serbiei vrea să încheie acorduri privind litiul pentru bateriile auto cu Mercedes, Stellantis și VW

masina electrica, incarcare electrica Sursa foto: Unsplash

Serbia va oferi Mercedes-Benz, Volkswagen și Stellantis posibilitatea de a achiziționa litiu pentru bateriile auto, deoarece națiunea prioritizează producătorii auto europeni în detrimentul celor chinezi, a declarat președintele Vucic.

“UE are nevoie de litiu și dorim să ne consolidăm legăturile cu UE”, a declarat președintele Aleksandar Vucic pentru cotidianul german Handelsblatt într-un interviu publicat joi, scrie Reuters.

Cancelarul german Olaf Scholz se va deplasa vineri în Serbia pentru discuții cu Vucic, materiile prime critice pentru lanțurile de aprovizionare cu baterii și automobile electrice servind drept temă-cheie.

Serbia a aprobat din nou o licență pentru Rio Tinto, anulată anterior, pentru a dezvolta cea mai mare mină de litiu din Europa într-un impuls potențial pentru industria vehiculelor electrice de pe continent.

Vucic a declarat pentru Handelsblatt că Serbia vizează o producție anuală de litiu de 58.000 de tone, suficientă pentru aproximativ 1,1 milioane de vehicule electrice sau aproximativ 17% din piața europeană.

Acordurile de achiziții ar fi condiționate de faptul că cea mai mare parte a procesării litiului și a producției de baterii va avea loc în Serbia, a adăugat el.

Bloomberg notează că Mercedes-Benz Group și Stellantis poartă discuții cu guvernul Serbiei pentru a investi în procesarea litiului și în producția de baterii EV, ceea ce ar putea aduce un nou sprijin pentru ceea ce ar putea deveni cea mai mare mină de litiu din Europa.

Producătorii auto, care sunt deja parteneri într-o societate mixtă de baterii, sunt dispuși să urmeze investiția Rio Tinto Group în mina de 2,4 miliarde de dolari din Serbia prin dezvoltarea procesării și a producției de baterii EV, potrivit unor persoane familiarizate cu situația. Discuțiile reprezintă un pas înainte în relansarea proiectului, care a fost blocat de Serbia în urmă cu doi ani în urma protestelor locale.

Purtătorii de cuvânt ai Mercedes și Stellantis au refuzat să comenteze.

Crearea unei industrii mai largi a litiului – și nu doar exportul de materie primă – a fost o cerință cheie a guvernului sârb în susținerea proiectului Jadar. Uniunea Europeană este dependentă în totalitate de importurile de materie primă utilizată pentru fabricarea bateriilor. Blocul comunitar a urmărit dezvoltarea propriului lanț de aprovizionare cu vehicule electrice pentru a reduce dependența de importurile din Asia, deși trecerea ezitantă la vehiculele electrice a dus la amânarea unei serii de proiecte de fabricare a celulelor.

Printre acestea se numără Mercedes și Stellantis, care au pus în așteptare două dintre cele trei fabrici de baterii din Europa, care urmau să coste în total 7 miliarde de euro, după ce cererea de vehicule a scăzut sub așteptări. Chiar dacă apar campioni europeni ai bateriilor, industria rămâne dependentă de un lanț de aprovizionare cu materii prime și de prelucrare dominat de China.

Serbia va semna vineri un acord-cadru cu UE privind materiile prime minerale, a declarat presei miercuri președintele Serbiei, Aleksandar Vucic. Pactul inițial stabilește înființarea unei industrii de prelucrare, precum și fabricarea de baterii, a declarat Vucic, și asigurarea producției de materiale, precum și EV-urile s-ar califica pentru vânzare în UE fără a atrage taxe.