Guvernul și-a asumat răspunderea luni pe un nou pachet de măsuri fiscale, prin care introduce obligația de a converti împrumuturile acordate de acționari în capital social pentru firmele subcapitalizate. Inițial, acest proiect includea toate firmele, însă forma adoptată de Guvern luni exceptează de la această obligație startup-urile și business angels.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Eliminarea eliminarea obligației de a face conversia împrumuturilor în capital social pentru startup-urile și business angels a fost propusă de USR.
Anterior, Romanian Business Leaders și Asociaţia de Investiţii Private au criticat măsura de capitalizare obligatorie a împrumuturilor propusă în Pachetul 2 de măsuri fiscale, spunând că „România își sabotează viitorul” și că măsura „va tăia finanțarea startup-urilor românești”. Organizațiile spuneau că startup-urile pot opera ani de zile cu pierderi atâta timp cât acționarii/investitorii acoperă capitalul prin majorări succesive și compania nu intră în incapacitate de plată.
Și compania de consultanță CC Tax Advisory atrăgea atenția că conversia forțată a împrumuturilor în capital social este o măsură care expropriază oamenii de banii lor.
Drept urmare, prevederea din lege a fost modificată luni astfel încât să fie exceptate startup-urile și angel investors.
Guvernul a anunțat astfel că, în urma consultărilor cu reprezentanții societăților de tip start-up din domeniile tehnologiei, energiei și alte sectoare de interes strategic, au fost introduse reguli privind obligația de capitalizare prevăzută de Legea societăților comerciale, adaptate particularităților acestor companii, cu scopul de a sprijini dezvoltarea lor și de a proteja interesul pe termen lung al României.
Astfel, pentru start-up-uri nu se aplică sancțiunile și nici obligația de conversie a datoriilor față de acționari în capital social, având în vedere natura specifică a activității acestora și particularitățile de dezvoltare din etapa incipientă, cu condiția respectării cadrului legal aplicabil.
Au fost aprobate și unele amendamente privind simplificarea modului specific în care sunt finanțate startup-urile de tehnologie.
Pentru a crește, ele primesc finanțări succesive de la fondatori și de la primii investitori – deseori business angels – sub formă de împrumuturi convertibile, un instrument esențial, folosit peste tot în lume pentru flexibilitatea lui.
În aceste condiții, au fost aprobate următoarele modificări la Art.XXIV
(49) Alineatele 41 și 42 nu se aplică acționarilor/asociaților care:
a) au ca scop sau obiect de activitate efectuarea de investiții sau administrarea fondurilor de investiții alternative sau cu capital de risc eligibile si sunt entități care aparțin unor grupuri de tip fonduri de investiții alternative, fonduri cu capital de risc eligibile sau sunt administratori ai unor asemenea fonduri;
b) au ca scop sau obiect principal de activitate efectuarea de investiții, deținerea de participații în societăți sau finanțarea cu titlu profesionist a companiilor la care dețin părți sociale/acțiuni (CAEN 64);
c) au calitatea de investitori profesionali, definiți conform Directivei 2014/65/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 mai 2014 privind pieţele instrumentelor financiare şi de modificare a Directivei 2002/92/CE şi a Directivei 2011 /61 /UE;
d) au calitatea de investitori într-un proiect de finanțare participativă, în sensul Regulamentului (UE) 2020/1503 al Parlamentului European și al Consiliului din 7 octombrie 2020 privind furnizorii europeni de servicii de finanțare participativă pentru afaceri și de modificare a Regulamentului (UE) 2017/1129 și a Directivei (UE) 2019/1937, fie direct, fie indirect, prin intermediul unei entități care deține direct o participație într-un asemenea proiect; sau
e) sunt persoane fizice care au investit, o sumă cuprinsă între 2.500 de euro şi 200.000 de euro, echivalentul în lei la cursul Băncii Naţionale a României din ziua investiției, într-o microîntreprindere sau întreprindere mică, astfel cum sunt definite de Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, și nu deţin, direct sau indirect, mai mult de 25% din capitalul social al societăţii în cauza, cu condiția ca, în oricare din situațiile prevăzute la lit. a)-e) din prezentul alineat, împrumuturile să nu fie restituite acționarilor/asociaților într-un termen de 4 ani de la data acordării împrumuturilor.
Pachetul fiscal 2 mai trebuie aprobat și de către Parlament și publicat în Monitorul Oficial pentru a putea intra în vigoare.