Societatea Națională a Apelor Minerale, companie de stat aflată în subordinea Ministerului Economiei, ar putea ieși pe piață, în 2024, cu o marcă proprie de apă îmbuteliată, ceea ce ar face ca statul să aibă o apă – brand național pe rafturile magazinelor. Afirmația îi aparține directorului SNAM, Alin Udriște, și a fost făcută în cadrul Environmental & Sustainability Summit 2023, organizat de Business Review.
”Ne dorim să dezvoltăm o capacitate de îmbuteliere și să devenim producători de apă, fără să-i concurăm neaparat pe actualii noștri clienți, cărora le vindem deja apă. Suntem la 80% cu acest proiect, ne mai trebuie două aprobări. Această capacitate de îmbuteliere este cerută de acționarul unic, Ministerul Economiei, prin contractul de mandat acordat directorului general – mie”, a spus Udriște. Potrivit acestuia, studiul de fezabilitate realizat pentru acest proiect a evidențiat că este mai oportună achiziția unei facilități deja existente de îmbuteliere, care să aibă și un număr oarecare de clienți, decât dezvoltarea de la 0 a uneia. Motivele sunt atât financiare, cât și de logistică.
Nu există încă o denumire de brand aleasă pentru viitoarea apă a statului, dar Udriște a sugerat că ar putea fi cumva legată de Dacia, pentru a sublinia apartenența la spațiul carpato-danubian. Cât despre desfacerea în piață a produsului, această apă ar putea intra în lanțurile de retail, dar ar putea merge și la export. ”Noi, ca stat, avem atașați comerciali în multe din țările lumii, multe dintre acestea cu probleme serioase în procurarea de apă pentru băut. Ar putea promova apa noastră pentru livări la export. Apoi, să nu uităm că avem război la graniță. Apa este resursă strategică declarată ca atare de CSAT. Trebuie să avem o capacitate la care să apelezi de urgență în caz de ceva nedorit”, a mai arătat directorul SNAM.
SNAM este deținută integral de statul român, prin Ministerul Economiei. Societatea este singurul furnizor autorizat de apă minerală către îmbuteliatorii din România, dar controlează și o parte din resursele din zona apelor minerale din stațiunile balneoclimaterice. Pentru apa furnizată, SNAM percepe un tarif fix și plătește, mai departe, redevența percepută de stat. Din diferență, SNAM trebuie să întrețină izvoarele și să exploreze, atunci când e cazul, după noi surse. Tot SNAM realizează analizele fizico-chimice ale apei minerale. În prezent, societatea exploatează doar 45% din volumul izvoarelor disponibile în România.Țara noastră este, din acest punct de vedere – izvoarele disponibile, una dintre marile forțe mondiale, însă problema este că nu există suficienți clienți pentru capacitățile pe care le avem. Circa 20 de izvoare nu sunt exploatate deloc, în acest moment. Pentru acestea, SNAM încearcă să găsească clienți.
Piata apelor imbuteliate are o valoare de circa 1 miliard euro. Cei mai mari jucatori sunt Borsec, Dorna, Aqua Carpatica, Zizin si Bucovina.