Cinci din zece români (48%) intenționează să își schimbe actuala mașină într-un interval de 1-3 ani, 4 din 10 români intenționează să își achiziționeze următoarea mașină prin accesarea programului Rabla, iar 73% dintre români iau în considerare să facă tranziția către o motorizare hibrid sau electrică pe viitor, însă infrastructura nepotrivită reprezintă o barieră puternică, potrivit unui studiu Reveal Marketing Research.
Conform studiului, cei mai mulți dintre români declară că dețin actuala mașină de mai puțin de 2 ani (34%), în măsură semnificativ mai mare tinerii cu vârste cuprinse între 18-24 ani (62%) și cei între 25-35 ani (44%), categorii de vârstă în cazul cărora șansele ca achiziția actualei mașini să se sincronizeze cu obținerea permisului auto fiind mai mari.
Întrucât achiziția unei mașini a devenit mai accesibilă, iar oamenii au nevoie de mai multă mobilitate, observăm că 42% dintre cei din mediul rural declară că dețin actuala mașină de mai puțin de 2 ani (vs. 32% în mediul urban), se mai precizează în studiul Reveal Marketing Research.
Compania de cercetare transmite că 27% dintre români declară că dețin actuala mașina de 3-5 ani, în timp ce 21% menționează o perioadă de 5-10 ani, iar 18% au mașina de mai mult de 10 ani. Persoanele mature de peste 55 ani sunt cele mai atașate de mașinile actuale, 35% dintre aceștia deținându-le de mai mult de 10 ani.
Jumătate dintre români (48%) intenționează să își schimbe actuala mașină într-un interval de 1-3 ani
Potrivit studiului, cei mai mulți intenționează să o schimbe în viitorul apropiat, 48% menționând un interval de 1-3 ani, iar 16% perioada anului curent. Planuri de schimbare a mașinii pe temen mediu de 3-5 ani au 17% dintre romani.
Pentru persoanele mature de peste 55 ani, schimbarea mașinii nu este o prioritate, 33% dintre aceștia menționând că intenționeză să își schimbe mașina în 5 ani sau mai mult (vs. 20% total eșantion), transmite compania.
73% dintre români iau în considerare să treacă la o mașină hibrid sau electrică în viitor
Studiul mai menționează că 49% dintre români iau în considerare să achiziționeze o mașină hibrid, în timp ce 24% ar alege o mașina electrică, iar 27% nu iau în calcul să schimbe motorizarea pe benzină/ motorină.
Procentele ce măsoară dorința de a face tranziția către un model hibrid, respectiv full-electric în viitor înregistrează mici scăderi procentuale (de 2% și respectiv 4%) în comparație cu studiul derulat în februarie 2021, însă dorința de a achiziționa aceste tipuri de mașini continuă să fie dominantă.
Conform studiului, reprezentanții generației Z (18-24 ani) sunt atrași de extreme, fiind mai încântați fie de ideea achiziționării unei mașini full-electrice (29%), fie de motorizarea convențională pe benzină/ motorină (33%), mașina hibrid fiind preferată într-o masură semnificativ mai mică față de total eșantion (38%).
Dintre cei 73% dintre români interesați să facă tranziția către motorizarea hibrid/ electrică, 60% intenționează să facă acest lucru în următorii 3 ani sau 5 ani, orizontul de timp asociat schimbării neînregistrând modificări semnificative față de februarie 2021 (58%).
Studiul mai transmite că, pe de altă parte, 14% intenționează să facă schimbarea în următorul an, în timp ce 18% menționează o perioadă de peste 5 ani, iar 8% o perioadă de peste 10 ani.
4 din 10 români intenționează să își achiziționeze următoarea mașină prin programul Rabla
Potrivit studiului, topul celor mai des utilizate modalități de achitare a unei mașini deținute până în prezent este alcătuit din: accesarea economiilor personale (52%), banii primiți de la familie/ prieteni (24%), credit de nevoi personale (23%) și programul Rabla (15%). Cum era de așteptat, tinerii între 18-24 ani s-au bazat pe ajutorul primit de la familie/ prieteni într-o măsură semnificativ mai mare decât total eșantion (33%).
Studiul arată că românii intenționează în cea mai mare măsură să acceseze economiile personale (48%), programul Rabla (37%) sau un credit de nevoi personale (19%).
Compania de cercetare precizează că atât interesul crescut pentru mașinile hibrid sau electrice cât și popularitatea subvențiilor oferite de stat pentru achiziționarea acestora cresc exponențial șansele ca românii să opteze pentru o astfel de motorizare pe viitor.
Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 15-17.02.2023 pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, din mediul urban si rural, utilizatori de internet. Mărimea eșantionului a fost de 1008 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3.1% la un nivel de încredere de 95%.