Tinerii din România încă întâmpină probleme privind autonomia financiară față de părinți și unii au în continuare nevoie de sprijin de la aceștia, arată un studiu BCR.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Conform studiului, 53% dintre tineri locuiesc încă cu părinții, 46% consideră gestionarea banilor cea mai mare provocare la plecarea de acasă, iar 57% se bazează pe părinți pentru sprijin financiar atunci când plănuiesc să se mute singuri.
Rezultatele studiului arată un paradox al generației tinere: 61% dintre tineri declară că au încredere în ei înșiși, dar aproape la fel de mulți (57%) recunosc că se blochează atunci când trebuie să își susțină ideile în public. Încrederea există la nivel interior, însă expunerea și teama de judecată rămân provocări majore. Totodată, social media accentuează diferența dintre percepție și realitate: trei din patru tineri recunosc că au afișat fericire online în timp ce în realitate se simțeau triști, iar 77% consideră că mediul digital nu reflectă fidel societatea. Deși online-ul le oferă vizibilitate, autenticitatea și validarea reală rămân legate de întâlnirile față în față și de comunitățile în care se simt acceptați.
Familia rămâne un reper central pentru aproape jumătate dintre tinerii respondenți: 41% susțin că în cadrul familiei își pot dezvolta cel mai mult încrederea în sine. Părinții sunt indicați ca principali susținători de 28% dintre respondenți, la același nivel cu partenerul de viață, ceea ce arată că atât relațiile de sprijin, cât și cele de cuplu au un rol decisiv în modelarea stimei de sine.
„Încrederea este moneda emoțională a tinerilor din ziua de azi și a noastră, a tuturor. Studiul arată că tinerii își doresc independență și își asumă responsabilitatea propriilor decizii, dar au nevoie de contexte reale de exprimare și validare. Datele ne dau și un semnal de alarmă, pentru că aproape jumătate dintre tineri nu se simt suficient de încrezători, iar întrebarea pentru noi toți este cum îi susținem să își găsească vocea? Dacă online-ul aduce presiune, comparație și nevoia de satisfacție imediată, spațiile comunitare pot oferi siguranță, autenticitate și dezbateri constructive. Prin ZBOR, BCR construiește exact aceste contexte, de huburi fizice și experiențe pentru ca vocea tuturor tinerilor să conteze, unde ei pot învăța, colabora și își pot transforma încrederea în resursă pentru viitor”, a declarat Nicoleta Deliu-Pașol, Director Comunicare&CSR, BCR.
„Cercetarea confirmă că încrederea nu este doar o trăsătură individuală, ci un proces social. Generația Z își clădește stima de sine prin interacțiuni reale și prin comunități care oferă validare și siguranță. De aceea, proiectele de echipă și huburile dedicate tinerilor sunt percepute ca spații unde identitatea se consolidează. România are nevoie să încurajeze aceste contexte, pentru ca potențialul individual să se transforme în capital social și emoțional”, a afirmat Paul Kasprovschi, Research & Evaluation Director.
Studiul arată că aproape jumătate dintre tineri se așteaptă ca un centru dedicat lor să îi ajute să își consolideze încrederea în sine. În plus, 37% își doresc să își clarifice obiectivele de dezvoltare personală, iar 36% caută contexte în care să relaționeze mai bine cu ceilalți.
Alte date din studiu:
- 77% dintre tineri declară că își asumă responsabilitatea propriilor alegeri, ceea ce arată dorința clară de autonomie.
- Realizările personale și sprijinul apropiaților sunt menționate ca principale surse de încredere, ceea ce confirmă rolul decisiv al echilibrului între resurse interne și relații sociale.
- 64% spun că întâlnirile față-în-față cu alți tineri le cresc încrederea, semnalând importanța interacțiunilor reale pentru sănătatea emoțională.
- 3 din 4 Gen Z menționează că social media nu este un spațiu de încredere pentru că nu reflectă autentic realitatea
Cercetarea a fost realizată de Cult Market Research, la inițiativa BCR, în iulie – august 2025, și s-a derulat în două etape. Prima etapă a inclus 15 interviuri în profunzime cu tineri din generația Z implicați în proiectul ZBOR al BCR și lideri de comunități, iar a doua etapă a constat într-un sondaj de opinie online, pe un eșantion de 956 de tineri cu vârste între 14 și 30 de ani. Marja de eroare este de ±3,1%.
Proiectul ZBOR susținut de BCR și creat împreună cu tinerii oferă celor cu vârste între 14 – 25 de ani spații sigure și incluzive pentru socializare, colaborare și acces la resurse de învățare și dezvoltare personală.