Companiile cu lanţuri de aprovizionare dezvoltate sunt cu 23% mai profitabile decât concurenţii lor şi sunt de şase ori mai predispuse să utilizeze inteligenţa artificială şi inteligenţa artificială generativă pe scară largă în lanţurile lor de aprovizionare, conform unui studiu Accenture.
Astfel, în timp ce doar 9% din totalul companiilor utilizează inteligenţa artificială şi inteligenţa artificială generativă pe scară largă în lanţurile lor de aprovizionare, un număr mult mai mare de „lideri” (10% dintre companiile care au obţinut cel mai mare punctaj pe scală de maturitate) o fac deja (37%), comparativ cu doar 6% dintre concurenţii lor. De asemenea, „liderii” se aşteaptă să vadă beneficii semnificative. Aceştia sunt de 8 ori mai predispuşi să reducă timpul necesar pentru dezvoltarea şi lansarea de noi produse cu 30%, de 8,5 ori mai predispuşi să dezvolte produse ecologice şi de 6 ori mai predispuşi să îmbunătăţească eficienţa resurselor de inginerie cu 30%, se menţionează într-un comunicat Accenture.
Studiul „Next stop, next-gen”, care a analizat 1.148 de companii din 15 ţări şi zece industrii, defineşte maturitatea lanţului de aprovizionare ca fiind nivelul în care companiile utilizează AI generativă, învăţarea automată avansată şi alte tehnologii în evoluţie pentru luarea deciziilor autonome, simulări avansate şi îmbunătăţiri continue. Aceste capacităţi permit companiilor să se adapteze mai uşor la schimbările care apar şi să adopte fără probleme alte noi tehnologii.
Cercetarea a constatat, de asemenea, că “Liderii” au realizat marje cu 23% mai mari decât concurenţii lor (11,8% faţă de 9,6%) între 2019 şi 2023. În acelaşi timp, acestea au oferit acţionarilor un randament cu 15% mai bun (8,5% vs. 7,4%).
„Liderii investesc considerabil în tehnologii din ce în ce mai sofisticate – în special inteligenţa artificială şi inteligenţa artificială generativă – pentru a construi următoarea generaţie de capacităţi ale lanţului de aprovizionare. Aceste capacităţi sunt importante pentru a reinventa lanţurile de aprovizionare în vederea eficienţei, agilităţii, sustenabilităţii şi rezilienţei. Ele permit liderilor să depăşească factorii tradiţionali ai lanţului de aprovizionare, care constau în cost, calitate şi livrare, şi care cauzează multe vulnerabilităţi şi ineficienţe în lanţul de aprovizionare, atât în prezent, cât şi în viitor”, a declarat Max Blanchet, Global Strategy Lead for Supply Chains and Operations al Accenture, citat în comunicat.
Cu toate acestea, imaginea de ansamblu prezentată în studiu este alarmantă. În timp ce scorul mediu de maturitate al lanţului de aprovizionare a crescut cu peste 50% între 2019 şi 2023, scorul mediu pentru toate companiile rămâne scăzut, la doar 36%. Acesta variază în funcţie de industrii şi ţări – de la 22% în Mexic la 52% în Japonia şi de la 31% pentru companiile de bunuri de consum la 40% pentru firmele aerospaţiale şi de apărare, subliniază sursa citată.
Studiul „Next stop, next-gen” se bazează pe un sondaj realizat în octombrie 2023 în rândul a peste 3.000 de executivi din lanţul de aprovizionare din 1.148 de companii. Respondenţii au fost din următoarele ţări: Australia, Brazilia, Canada, China, Franţa, Germania, India, Italia, Japonia, Mexic, Coreea de Sud, Spania, Suedia, Regatul Unit, Statele Unite. Companiile lor făceau parte din următoarele industrii: Industria aerospaţială şi de apărare, Industria auto, Industria chimică, Bunuri şi servicii de larg consum, Înaltă tehnologie, Echipamente industriale, Ştiinţele vieţii (farmaceutică), Metale şi minerit, Petrol şi gaze şi Utilităţi.