Studiu Google: 9 din 10 români din diaspora urmăresc conținut media în română. Cei mai mulți ascultă muzică, stau pe rețele de socializare, urmăresc televiziuni românești și citesc publicații online

telefon mobil, apel, conversatie Sursa foto: Pexels

Milioane de români trăiesc în străinătate. Indiferent de țara unde se află, ei sunt în continuare în contact cu cei dragi și cu România, fie căutând pe Google în limba română, citind știri din țară sau urmărind video-uri cu conținut în limba maternă pe YouTube, arată un studiu realizat de Google, cu ocazia Zilei Naționale a României, despre modul în care românii din diaspora folosesc tehnologia pentru a rămâne conectați cu țara.

Studiul Google arată că pentru 9 din 10 români din diaspora este important să rămână conectați cu România prin conținut media din țară/în limba română. Peste 70% dintre ei urmăresc conținut românesc frecvent (de cel puțin 2-3 ori pe săptămână). Studiul a fost realizat de compania de cercetare IZI data în noiembrie 2022, între membrii celor mai mari comunități de români din Uniunea Europeană: Italia, Spania, Germania și Marea Britanie.

Ce surse de conținut românesc folosesc românii din diaspora? Ascultă muzică românească (57%), stau pe rețele de socializare (56%), urmăresc canale TV din România – pe cablu sau pe platforme online (53%), citesc publicațiile online din România (51%) sau ascultă radiouri românești (26%). YouTube este una dintre platformele de conținut video cele mai utilizate de românii din diaspora pentru a urmări conținut în limba română. Aproape 90% dintre respondenții studiului spun că se uită cel puțin o dată pe săptămână la video-uri în limba română pe YouTube.

Analize Economedia

inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1

Conținutul românesc este preferat de cei mai mulți dintre ei: 74% dintre românii din diaspora care folosesc YouTube spun că urmăresc preponderent video-uri în limba română. Muzica românească este pe primul loc când vine vorba despre conținutul vizionat pe YouTube (63%), urmată de știri (46%) și divertisment (45%), filme și seriale românești (38%), emisiuni TV (37%) și rețete culinare (32%). Interesul diasporei românești se vede în vizualizările canalelor de YouTube în limba română. De exemplu, una din trei vizualizări de pe canalul de YouTube TraLaLa (5,5 milioane de abonați), cu animație și cântece pentru copii, vin de la românii din străinătate. În cazul canalului Atenție, cad mere! (1,12 milioane de abonați), care prezintă realități interesante despre viață și lumea, aproape 30% din vizualizări sunt din diaspora. Profesorul de fizică Cristina Presură, (peste 160.000 de abonați) este urmărit într-un procent de 25% de românii din străinătate, un sfert dintre vizualizările pe rețetele Jamilei vin de la românii de peste graniță, iar muzica lui Smiley, de pe canalul lui de YouTube (aproape 1 milion de  abonați), este ascultată în proporție de mai mult de 30% din străinătate.

Și căutările lor pe internet, pe motorul de căutare Google, se desfășoară în special în limba română. Studiul arată că 70% dintre respondenți caută pe Google mai ales în limba maternă. Știrile sunt principalul conținut consumat în limba română de către diaspora – 81%, urmat de divertisment – 51%, chestiuni practice (tutoriale, rețete, etc) – 46%, sport – 32%, cultură – 28%, dezvoltare personală – 26% și conținut pentru copii – 21%.

Potrivit datelor Google, cele mai căutate subiecte în limba română ale diasporei sunt legate de instrumente de traducere – în special pentru limba germană (și mai puțin pentru franceză, engleză și spaniolă), posturi TV din România pe care să le urmărească online (precum ProTV sau TVR), filme online și radio-uri din România (precum Radio Zu sau Radio România Actualități). Rețetele de mâncare sunt printre cele mai populare subiecte de căutare ale românilor din diaspora. În 2022, cele mai căutate au fost, în ordine, sarmale, gogoși, ardei copți, plăcintă cu mere, salam de biscuiți, chec pufos, mămăligă, salată orientală, chiftele și cremă de zahăr ars.

Conexiunea diasporei cu cei dragi din țară se face în special prin aplicațiile dedicate de mesagerie. 57% dintre respondenții studiului comunică zilnic cu cei de acasă pe apeluri voce și text prin astfel de aplicații, iar 51% au apeluri video zilnice cu cei din țară. Apelurile telefonice clasice pe număr sunt folosite zilnic de 3 din 10 respondenți – 11% nu folosesc deloc apelurile celulare pentru a suna în țară, iar numai 2 din 10 trimit zilnic mesaje SMS. Google Maps este principala aplicație de orientare pe care românii din diaspora spun că o folosesc, conform studiului, cu 80% dintre răspunsurile celor participanți. În jur de o treime spun că utilizează Waze, în timp ce 1 din 10 respondenți nu folosesc aplicații de navigație.

Studiul a fost realizat de către agenția de cercetare de piață IZI data pe un eșantion de 392 chestionare online autoadministrate, pe o populație de români, femei și bărbați peste 18 ani, rezidenți în Germania, Spania, Italia și Marea Britanie, utilizatori de internet. Perioada de colectare a datelor: 11 – 16 noiembrie 2022.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: