Utilizarea inteligenței artificiale la locul de muncă este la un nivel record, dar există încă îngrijorări legate de faptul că tehnologia în curs de dezvoltare ar putea înlocui locurile de muncă, potrivit unui nou studiu realizat de Microsoft și LinkedIn.
Microsoft și LinkedIn au publicat Indexul anual al tendințelor în domeniul muncii, care a analizat efectele inteligenței artificiale asupra pieței muncii prin intermediul unui sondaj efectuat pe 31.000 de persoane din 31 de țări, inclusiv SUA, Marea Britanie, Germania, Franța, India, Singapore, Australia și Brazilia, scrie CNBC.
Acesta a constatat că, deși 75% dintre lucrători folosesc IA la locul de muncă, peste jumătate dintre respondenți nu vor să recunoască faptul că o folosesc pentru cele mai importante sarcini ale lor. Acest lucru se datorează faptului că 53% dintre cei care folosesc IA la locul de muncă pentru cele mai importante sarcini ale lor sunt îngrijorați că îi face să pară ușor de înlocuit.
În plus, aproape jumătate dintre profesioniști sunt îngrijorați de faptul că AI le va înlocui locurile de muncă și se gândesc să renunțe la posturile actuale în anul care urmează.
Colette Stallbaumer, director general al Microsoft Copilot și co-fondator al Microsoft WorkLab, a declarat pentru CNBC că lucrătorii trebuie să treacă peste temerile lor și să înceapă să îmbrățișeze AI.
“Cu cât poți, ca angajat, să te apleci mai mult și să înveți, cu atât mai bine îți va fi”, a spus Stallbaumer.
“Cred că aici oamenii trebuie să treacă puțin peste cocoașa fricii și să treacă la optimism, să treacă la o mentalitate de creștere, profitând de oportunitatea de a învăța aceste abilități, pentru că toate datele arată că îi va face mai vandabili, fie că ești în interiorul companiei tale astăzi, fie că vrei să faci o mutare sau să te angajezi.”
Șefii sunt dornici să angajeze lucrători cu aptitudini în domeniul IA
Potrivit cercetării, angajările pentru talentele tehnice în domeniul IA au crescut cu 323% în ultimii opt ani. Dar și lucrătorii din medii non-tehnice, care știu cum să folosească instrumente de inteligență artificială precum ChatGPT și Microsoft Copilot, sunt, de asemenea, la mare căutare.
Studiul a arătat că 66% dintre lideri au declarat că nu ar angaja pe cineva fără competențe în domeniul IA și 71% dintre aceștia ar prefera să angajeze un lucrător mai puțin experimentat cu competențe în domeniul IA decât o persoană mai experimentată fără aceste competențe.
Deși șefii apreciază cunoștințele de AI la locul de muncă, aceștia nu adoptă o abordare activă pentru a dezvolta competențele angajaților. Aproape jumătate dintre directorii din SUA nu investesc în prezent în instrumente sau produse de IA pentru angajați, iar puțin peste un sfert dintre companii intenționează să ofere cursuri de formare în domeniul IA generativă în acest an.
Între timp, doar 39% dintre persoanele la nivel global, care folosesc IA la locul de muncă, au primit instruire în domeniul IA din partea angajatorilor lor.
“Ceea ce este interesant la aceste date este că se pare că angajații înțeleg în ceea ce privește adoptarea AI, dar se pare că firmele nu înțeleg încă pe deplin”, a declarat Aneesh Raman, vicepreședinte și expert în forța de muncă la LinkedIn.
“Marele apel este că, dacă ești o companie, fie rămâi în urmă, fie devansezi. Nu există o poziție de așteptare și, prin urmare, ar trebui să purtați conversații despre care este punctul dvs. de vedere cu privire la AI și cum va crește afacerea.”
Lucrătorii folosesc IA pentru a avansa
În ciuda unora dintre aceste temeri, lucrătorii sunt conștienți de avantajele pe care le oferă instrumentele de IA și le folosesc pentru a progresa în carieră.
Peste trei sferturi dintre profesioniști spun că au nevoie de competențe în domeniul IA pentru a rămâne competitivi pe piața muncii și că aceasta le va oferi acces la mai multe oportunități de angajare. Puțin sub 70% spun că îi poate ajuta să fie promovați mai repede.
“Cred că cheia pentru toată lumea este să realizeze că, pentru majoritatea dintre noi, locurile noastre de muncă se vor schimba și vor apărea noi categorii de locuri de muncă, iar ceea ce pot face oamenii pentru a face față acestei anxietăți, este să gândească mai întâi competențele”, a explicat Raman.
“CEO-ul Microsoft, Satya Nadella, are această replică: “Este era celor care învață totul, nu a celor care știu totul””, a spus Raman.