Departamentul american al Comerțului a propus luni interzicerea vânzării de vehicule inteligente care încorporează tehnologie chineză și rusă, invocând riscuri la adresa securității naționale, potrivit AFP.
Reglementarea propusă va fi deschisă comentariilor publice timp de 30 de zile și face parte din abordarea mai dură a președintelui Joe Biden față de China.
La jumătatea lunii septembrie, Statele Unite au anunțat că mașinile electrice importate din China vor fi taxate cu 100% începând cu 27 septembrie. Textul prezentat luni de Departamentul Comerțului se referă la software-ul și terminalele care permit unui vehicul să comunice cu lumea exterioară, în special pentru asistența șoferului și conducerea autonomă.
Luni, înainte de anunțarea acestor măsuri de către guvernul american, Beijingul a calificat o astfel de interdicție drept „discriminatorie”. „China se opune generalizării de către Statele Unite ale Americii a conceptului de securitate națională și măsurilor discriminatorii luate împotriva companiilor și produselor chineze”, a declarat un purtător de cuvânt al diplomației chineze, Lin Jian. Electronica este din ce în ce mai integrată în automobilele moderne, iar majoritatea vehiculelor sunt acum conectate la internet prin intermediul sistemului de navigație.
Apariția software-urilor de asistență a conducătorului auto și de conducere autonomă sporește și mai mult importanța intervenției externe în controlul unei mașini pe șosea. „Accesul rău intenționat la aceste sisteme ar putea permite adversarilor să acceseze și să colecteze cele mai sensibile date ale noastre și să manipuleze vehiculele de pe drumurile americane”, a afirmat Biroul pentru securitate și industrie al departamentului într-un comunicat.
Guvernul nu a precizat care sunt producătorii sau modelele susceptibile de a fi afectate de această legislație, care va fi supusă consultării timp de 30 de zile înainte de a fi finalizată. Contactat de AFP, Consiliul Constructorilor Americani de Automobile (AAPC), care reprezintă cei trei giganți industriali General Motors, Ford și Stellantis, nu a răspuns imediat. În prezent, în Statele Unite nu se comercializează niciun vehicul sub marcă chineză. Dar unii producători occidentali, cum ar fi Volvo (suedez, dar controlat de Geely din China), Polestar, Buick (GM Group) și Lincoln (o filială Ford), vând mașini fabricate în China.
„Risc serios”
În plus, se pune problema vehiculelor asamblate în Statele Unite care ar putea utiliza piese chinezești. O sursă oficială a explicat că autoritățile americane au efectuat un studiu preliminar pentru a evalua impactul pe care această măsură l-ar avea asupra industriei. Analiza a arătat că penetrarea software-ului chinez și rusesc era „minimă”, a adăugat aceasta. Pentru terminale, „este un pic mai complicat”, potrivit sursei. „Există mai multe echipamente chinezești” în circulație în afara Chinei, interdicția necesitând «schimbări în rândul furnizorilor». Prin urmare, guvernul nu intenționează să aplice interdicția privind echipamentele fizice până în 2029, pentru a da industriei timp să se adapteze. În cazul software-ului, pe de altă parte, măsura ar intra în vigoare din 2027.
„Mașinile de astăzi au camere, microfoane, GPS și alte tehnologii conectate la internet”, a subliniat ministrul comerțului, Gina Raimondo, citat în comunicat. „Nu este nevoie de multă imaginație pentru a înțelege că un adversar străin care are acces la aceste informații ar putea reprezenta un risc serios pentru securitatea națională și pentru protecția datelor cetățenilor americani”, a adăugat ea. Ca urmare, a explicat ea, guvernul american este hotărât să ia măsuri „proactive” pentru „a menține drumurile americane libere de tehnologia rusă și chineză”.
Politica comercială a SUA a fost una dintre problemele-cheie ale campaniei prezidențiale din SUA. În timpul mandatului său, Donald Trump a adoptat o poziție ofensivă față de China și a introdus tarife vamale la importurile de produse fabricate în Republica Populară Chineză. Joe Biden a menținut în esență aceste măsuri odată ajuns la Casa Albă. Pe lângă tarifele vamale, administrația Biden a restricționat exporturile către China ale anumitor produse tehnologice, în special ale semiconductorilor și ale utilajelor utilizate pentru fabricarea acestora. Scopul este de a limita accesul întreprinderilor chineze la echipamentele de ultimă generație achiziționate în străinătate, în special în scopuri militare.