Sunt călătoriile fără bagaje viitorul?

bagaj, calatorie, turism, vacanta, concediu Sursă foto: Unsplash

Având în vedere că destinațiile durabile și operatorii de turism progresivi îi sfătuiesc pe pasageri să împacheteze mai puțin, sunt călătorii pregătiți pentru un viitor „ultralight”, fără bagaje, se întreabă BBC?

Vara mulți dintre noi împachetăm valize, bagaje de mână și genți de voiaj, pregătindu-ne să plecăm în vacanță. Desigur, vom împacheta mult prea multe haine, urmate de ochelari de soare, costume de baie și sandale, loțiunea de bronzat de anul trecut și o carte bună. Un pulover sau o jachetă vor fi probabil aruncate și ele, pentru orice eventualitate. Poate că unii dintre noi vor reevalua cât de mult bagaj trebuie să luăm cu adevărat. Cei mai mulți nu o vor face.

Dar, cu mai multe modalități noi de a reduce amprenta de carbon decât oricând – și unele destinații care se gândesc să interzică anumite tipuri de bagaje în mod direct – îndesarea vieții într-o valiză ar putea fi în curând un lucru de domeniul trecutului. La urma urmei, dacă împachetăm mai puțin, creăm mai puține emisii de carbon, ne reducem amprenta de călătorie și devenim mai protectori ai naturii.

Pentru a sublinia faptul că o călătorie sustenabilă începe mai întâi acasă, iată câteva locuri și țări care sfidează ideea consacrată de mult timp a bagajelor mari și care oferă scurtături pentru o vacanță mai rațională.

Japonia

Într-o mișcare îndrăzneață către o industrie aviatică mai sustenabilă, Japan Airlines a lansat recent un program pilot care le oferă călătorilor din străinătate opțiunea de a închiria în avans hainele pentru șederea lor în țară – eliminând astfel necesitatea de a le transporta și încărca.

În derulare până la sfârșitul lunii august, campania „Any Wear, Anywhere?” (Orice vrei să porți, oriunde, n.r.) a fost concepută astfel încât pasagerii care se îndreaptă spre Japonia să poată înregistra sau transporta un număr minim de bagaje, ceea ce înseamnă că linia aeriană poate măsura mai bine impactul asupra mediului al manipulării unui număr mai mic de bagaje, precum și reducerea greutății avionului. Odată ce călătorii sosesc în Tokyo, Osaka sau Fukuoka, hainele personalizate într-o gamă largă de mărimi și stiluri sunt livrate la hotelurile în care sunt cazați vizitatorii.

Cu toate acestea, deși conceptul ajută la ușurarea bagajelor călătorilor, nu toată lumea este convinsă că este abordarea corectă.

Responsabilitatea personală este importantă, iar inovația este minunată, dar ar trebui să avem grijă ca aceasta să nu ne distragă atenția de la adevăratele schimbări de sistem care sunt necesare.

„Este atât o idee frumoasă, cât și o lecție de maestru în materie de deviere de la subiect – o modalitate de a ne face să ne simțim bine și de a ne face să reducem impactul nostru, în loc să-l analizăm pe al lor”, a declarat Justin Francis, cofondator și director executiv al companiei activiste de vacanțe Responsible Travel, cu sediul în Marea Britanie. „La fel ca și compensarea voluntară a emisiilor de carbon, aceasta mută povara responsabilității de la companiile aeriene la indivizi. Responsabilitatea personală este importantă și inovația este minunată, dar ar trebui să avem grijă ca aceasta să nu ne distragă atenția de la schimbările reale de sistem care sunt necesare: reglementări solide și taxe mai echitabile pe combustibil, de exemplu.”

Alpii

În întreaga lume, schiorii încearcă să își reducă amprenta de carbon. Dar, deși vacanțele dedicate sporturilor de iarnă au fost mult timp domeniul costurilor excesive ale bagajelor supradimensionate, există o schimbare a percepțiilor. În stațiunile din Franța, Elveția și Austria apare o nouă idee: lăsați echipamentul acasă și închiriați-l în stațiune.

Pentru a elibera spațiul pentru bagaje – și, de asemenea, pentru a reduce nevoia călătorilor de a investi în echipamente sportive de mare valoare – stațiunile și companiile de închiriere pun accentul pe reducere și reutilizare prin închirierea de căciuli, mănuși, ochelari de protecție, pantaloni și jachete – precum și obișnuitele schiuri, bețe, bocanci, plăci și căști. Iar pentru cei dornici să călătorească cu trenul sau cu alte mijloace de transport în comun, este deja un succes, de la Verbier, în Elveția, până în stațiunile din Austria, datorită unor servicii naționale precum SkiGala.

„Este ușor să-ți faci bagajele ușoare pentru o vacanță dedicată sporturilor de iarnă atunci când știi că poți să colectezi majoritatea echipamentului de care vei avea nevoie la sosire”, a declarat Krissy Roe, senior sustainability manager la Hotelplan, un grup paneuropean de turoperatori specializați, printre care se numără Inghams și Esprit. „Fiecare articol fabricat are o amprentă de carbon, așa că este mult mai bine ca acel articol să fie bine folosit de mai mulți clienți și să poată fi reparat de persoane cu abilități și unelte care să îi ofere o durată de viață mai lungă. Din punct de vedere al costurilor, poate fi, de asemenea, mai avantajos să închiriezi în stațiune, în loc să plătești pentru bagajele înregistrate și bagajele supradimensionate pe zboruri.”

Dubrovnik

În timp ce Veneția a fost prima destinație suficient de îndrăzneață pentru a lua în considerare interzicerea valizelor cu rotile pentru a conserva mai bine străzile supraaglomerate ale orașului în 2014, Dubrovnik a transformat argumentul în acțiune, recomandând acum vizitatorilor să își lase bagajele cu rotile acasă.

Nu pentru prima dată în ultimii ani, turismul excesiv a atras mânia localnicilor care locuiesc în orașul fortificat de la Adriatica, iar Biroul de Turism din Dubrovik a laut măsuri. Publicând la începutul acestei luni un videoclip de îndrumare și un sfat actualizat cu privire la eticheta adecvată pentru vizitatori, orașul recomandă acum vizitatorilor să nu deranjeze străzile istorice pietruite prin faptul că transportă – și nu târăsc – bagaje pe roți.

„Adesea, călătorii cu bagaje de peste 20 de kilograme pur și simplu își umplu valiza, deoarece cred că au plătit pentru ea”, a explicat Pippa Ganderton, director de produs al ATPI Halo, un serviciu de măsurare, reducere și compensare a emisiilor de CO2 și furnizor de soluții de călătorie durabilă. „O potențială soluție pe care companiile aeriene ar putea să o ia în considerare în viitor ar fi adăugarea mai multor categorii de greutate pentru bagajele de mână și bagajele de mână. Prin oferirea unor opțiuni mai mici, atât călătorii, cât și destinațiile pot avea de câștigat, reducând în același timp emisiile din zbor.”

Africa de Est

Cabanele de safari din parcurile naționale din Kenya, Tanzania și Uganda oferă o propunere diferită față de majoritatea vacanțelor. În ciuda prețului ridicat, vibe-ul este întotdeauna relaxat.

Dar, deși nu există o interdicție pentru anumite tipuri de bagaje, există în mod obișnuit restricții și se așteaptă ca călătorii să înțeleagă și să respecte necesitatea de a călători „light”.

Această bătălie a bagajelor înseamnă că bagajele compacte sunt de mult timp preferate de majoritatea operatorilor de turism, iar bagajele cu roți sau, mai rău, cele cu cadru încorporat, de multe ori nu vor reuși să treacă de plecări și să ajungă pe pistă.

„Întotdeauna îi sfătuim pe clienții de safari să-și facă bagajele ușoare din mai multe motive”, a declarat Kathy Boate, CEO al Cartology Travel, o agenție de turism de lux personalizată. „Nu numai că există restricții stricte de greutate pe avioanele mai mici, dar multe regiuni folosesc avioane ușoare în care nu poți lua valize cu pereți tari – pur și simplu nu încap în cală. În plus, oricum nu ai nevoie de multe haine în timpul unui safari. Lodge-urile de calitate furnizează, de asemenea, articole de toaletă și prosoape, cremă de protecție solară și repelent pentru insecte, ceea ce vă ajută să reduceți nevoia de a vă face bagajele acasă, în primul rând.”

Sursă foto: Unsplash

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *