700 de kilometri lungime, o capacitate de 4 gigawați și un cost de 10 miliarde de euro. Luni, 11 septembrie, Germania a lansat oficial construcția primei secțiuni a “SuedLink”, cu mai mulți ani întârziere față de programul stabilit. Această linie de înaltă tensiune va lega nordul țării, bogat în vânt, de sudul industrial, un proiect crucial pentru ca țara să realizeze cu succes tranziția energetică, transmite agenția AFP, citată de boursorama.com.
Această “super-autostradă a energiei electrice”, cunoscută sub numele de “SuedLink”, va însemna că “sudul Germaniei va putea beneficia în viitor de cantitățile mari de energie eoliană din nord”, a afirmat ministrul federal al economiei și protecției climei, Robert Habeck, citat într-un comunicat de presă. Legătura de 700 de kilometri ar fi trebuit să intre în funcțiune anul trecut, când a fost anunțată pentru prima dată în urmă cu aproape zece ani. Acum, obiectivul este de a finaliza linia până în 2028.
Această extindere a rețelei de electricitate este menită să garanteze “o aprovizionare sigură cu energie electrică în Bavaria și Baden-Württemberg”, două regiuni bogate din sud, prin intermediul a două conexiuni de la municipalități din landul Schleswig-Holstein (nord), care produce mult mai multă energie eoliană decât consumă.
Un buget în explozie
Locul de reședință al unor companii importante, precum BMW și Mercedes, precum și al unui număr mare de IMM-uri, sudul Germaniei are nevoie de energie pentru a acoperi nevoile sectorului industrial. Germania a închis anul acesta ultimul său reactor nuclear, cu scopul de a-și acoperi 80% din necesarul de electricitate cu energii regenerabile până în 2030, iar centralele pe cărbune să fie închise până cel târziu în 2038.
Linia din Schleswig-Holstein va folosi cabluri subterane mai degrabă decât linii aeriene de înaltă tensiune, care întâmpină adesea rezistență din partea comunităților locale. Cu toate acestea, au apărut noi preocupări: fermierii, de exemplu, sunt îngrijorați de căldura degajată în sol de către cabluri.
Prima secțiune a liniei se dovedește a fi dificilă, deoarece cablul va trece pe sub Elba, ceea ce va necesita săparea unui tunel cu o lungime de aproximativ 5,2 kilometri și un diametru interior de aproximativ 4 metri.
SuedLink va costa 10 miliarde de euro, cu mult mai mult decât se preconiza inițial, din cauza îngropării cablurilor. Structura va avea o capacitate totală de transmisie de 4 gigawați, echivalentă cu consumul de electricitate a aproximativ 10 milioane de locuințe.
Cea de-a cincea și ultima secțiune a unei alte linii de transport de 137 km de la coasta Mării Nordului din Schleswig-Holstein până la granița cu Danemarca este aproape finalizată. Turbinele eoliene din Danemarca vor alimenta astfel rețeaua electrică germană și chiar europeană, o conexiune fiind planificată pe partea daneză pentru 2024.