Tancurile petroliere ruseşti nu sunt vizate de propunerea Comisiei Europene de înăsprire a implementării unui plafon de preţ pentru ţiţeiul din această ţară, au declarat miercuri diplomaţi ai UE, transmite agenția Reuters, citată de News.ro.
Financial Times a relatat miercuri că Danemarca va avea sarcina de a inspecta şi, eventual, bloca petrolierele ruse care navighează prin apele sale, conform noilor planuri ale Uniunii Europene, ca o modalitate de a impune un plafon de 60 de dolari pe baril pentru ţiţeiul rusesc.
FT a spus că Danemarca va ţinti petrolierele care transportă petrol rusesc care nu au asigurare occidentală, un pas care ar afecta puternic veniturile din exporturile de petrol ruseşti, precum şi întreaga producţie de petrol şi rafinare din Rusia.
”Nu am văzut nimic despre asta în propunerea Comisiei”, a spus un diplomat al UE familiarizat cu textul Comisiei, iar alţi doi au confirmat că nu au găsit o astfel de referinţă în propunere.
Rusia trimite aproximativ o treime din exporturile sale maritime de petrol, sau 1,5% din aprovizionarea globală, prin strâmtorile daneze, astfel încât orice încercare de a opri aceste livrări ar duce la creşterea preţurilor petrolului şi ar declanşa o confruntare cu Rusia.
De la invadarea pe scară largă a Ucrainei de către Rusia în februarie 2022, Occidentul a încercat să paralizeze economia rusă, dar Rusia, al doilea mare exportator de petrol din lume, a continuat să-şi vândă petrolul pe pieţele mondiale folosind flote de cisterne bazate şi asigurate în afara Occidentului.
Guvernul danez nu a răspuns solicitărilor de comentarii.
Trei experţi maritimi au spus că blocarea navelor comerciale în strâmtorile daneze ar fi contrară regulilor fundamentale ale mării, inclusiv Convenţia ONU privind dreptul mării, care reglementează traficul maritim.
Danemarca ar avea dreptul de a opri o navă doar dacă ar reprezenta o ameninţare evidentă, au spus aceştia.
“Danemarca nu a făcut niciodată aşa ceva până acum. Blocarea traficului comercial în strâmtorile daneze ar fi aproape de o declaraţie de război. Şi nu ar fi o sarcină simplă pentru marina daneză. Avem nave mici din clasa Diana care patrulează în apele noastre, dar vor arăta ca bărci de salvare lângă un petrolier “, a declarat Hans Peter Michaelsen, un analist independent al apărării.
Întrebat despre articolul din FT, purtătorul de cuvânt al Kremlinului, Dmitri Peskov, a spus că nu deţine informaţiile conţinute în articol, dar a avertizat că regulile de transport maritim trebuie respectate.
”Toată lumea ar trebui avertizată în prealabil cu privire la necesitatea de a respecta toate regulile transportului comercial internaţional”, a spus Peskov reporterilor.
Întrebat dacă Rusia ar lua în considerare trimiterea de nave de război pentru a escorta tancurile care transportă petrol rusesc, dacă Danemarca ar încerca să blocheze ruta, Peskov a spus că Rusia nu a luat decizii atât de serioase bazate doar pe informaţii neconfirmate din ziare.
”Propui să discutăm despre lucruri atât de serioase pe baza publicării unui ziar care nu are nici măcar un link către cineva anume?. Să aşteptăm informaţii tangibile şi apoi vom vorbi despre ce să facem” spuse Peskov.
Rusia exportă petrolul său emblematic Urals prin porturile Primorsk şi Ust-Luga. Tancurile trec prin strâmtorile daneze şi apoi pe pieţele mondiale.
Înainte de războiul din Ucraina, toate exporturile ruseşti de petrol din Marea Baltică erau expediate în Europa. De atunci, cea mai mare parte au mers în India, China, Egipt şi Turcia.
FT a citat un purtător de cuvânt al comandamentului danez al apărării care a spus: ”Pe scurt, nu verificăm documentele sau navele care trec sau navighează prin strâmtori, decât dacă are legătură cu siguranţa pe mare”.
Ţările Grupului celor Şapte, Uniunea Europeană şi Australia au impus un plafon de 60 de dolari pe baril în decembrie anul trecut pentru exporturile maritime de ţiţei rusesc din cauza conflictului din Ucraina, dar o creştere a preţurilor globale ale petrolului din acest an a însemnat că o mare parte din petrolul rusesc a fost tranzacţionat deasupra plafonului.