Tarife mai mari pentru rovinietă: Ce „uită” să spună ministrul Grindeanu, deși aruncă vina pe USR pentru noul sistem de taxare/ Tarifele se stabilesc prin Ordin de Ministru, iar prețurile uriașe, de 7.000 de euro/camion, au fost calculate în mandatul lui Grindeanu

transporturi, Autostrada Sibiu-Pitesti, semnare contract, Sorin Grindeanu, Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media.ro

Modificarea sistemului de taxare, implicit majorarea tarifelor pentru utilizarea rețelei de Autostrăzi și Drumuri Naționale (rovinietă), este o obligație asumată prin PNRR și nu poate fi evitată, a confirmat marți, la Vaslui, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu, care a „aruncat” problema în curtea USR.

„Nu putem să negociem cu Comisia Europeană, pentru că unele lucruri trecute în PNRR – şi nu mă feresc să spun şi nu sunt puţine, de nişte domni care au fost, aşa, câteva luni la guvernare – sunt parcă făcute împotriva statului român. Asta este un adevăr”, a spus prim-vicepreședintele PSD, lăsând să se înțeleagă că resposabili de scandalul rovinietei ar fi cei din USR (n.r Cristian Ghinea și Cătălin Drulă).

Ce „uită” să spună ministrul Sorin Grindeanu, deși acuză USR: România primește aproape 8 miliarde de euro pentru infrastructura de transport prin PNRR (jumătate granturi, adică bani gratis, iar jumătate sunt împrumuturi cu dobândă foarte mică). Pentru a primi miliardele de euro pentru autostrăzi și căi ferate, România trebuie să respecte jaloanele din PNRR. Apoi, tarifele finale care vor fi plătite pentru rovinietă la autoturisme respectiv TollRO la camioane se stabilesc prin Ordin al Ministrului Transporturilor, oricând după ce Parlamentul votează Proiectul de Lege pe care îl primește de la Guvern. Practic, tarifele prezentate public în martie 2023 (simulările de tarife) sunt calculate în mandatul lui Sorin Grindeanu, nu al lui Drulă.

Factual, ce trebuie să facă Sorin Grindeanu sau următorul ministru al Transporturilor este să aprobe modificarea sistemului de taxare. La autoturisme se introduce criteriul de poluare pentru a încuraja achiziția mașinilor mai noi, mai puțin poluante, iar la camioane TollRO va taxa distanța parcursă și nu perioada. Așadar, Comisia Europeană ne dă asigură peste 3 miliarde de euro doar pentru Autostrada Moldovei A7 (cel mai mare proiect de infrastructură rutieră din UE finanțat prin PNRR), dar ne obligă să și taxăm corect infrastructura care se construiește cu bani din PNRR și totodată, din noul sistem de taxare să ne rămână și bani pentru a avea cu ce să o și întreținem.

Tarifele pentru rovinietă pe care CNAIR le-a prezentat în martie 2023.

Ce Autostrăzi și Drumuri Expres s-ar putea deschide în 2026

La 1 ianuarie 2026, la data intrării în vigoare a noii roviniete/TollRO în România ar putea să fie gata Autostrada Buzău – Pașcani (250 km. loturile UMB) și pe contractele semnate primele două loturi dintre Ploiești și Buzău, lotul 3 nu are contract semnat.

La cei 320 de kilometri așteptați, totuși pe A7 Ploiești – Pașcani se vor adăuga alți aproape 75 kilometri pe Autostrada A0, loturile UMB, Alsim și (chiar) Aktor. De asemenea alți 80 de kiloemetri de Drum Expres vor fi dați în trafic pe DEx 12 Craiova – Pitești. Pe Autostrada Transilvania vor fi 72 de kilometri contractați cu UMB, Strabag și Nurol, posibil încă 55 de kilometri în achiziție (loturile Chiribiș – Biharia – Suplacu de Barcău). Nu în ultimul rând, WeBuild termină și cei 30 de kilometri pe A1 între Pitești și Curtea de Argeș. Cu o mobilizare foarte bună, la începutul anului 2026 (termenul din PNRR este august 2026) UMB ar putea termina lotul de 10 kilometri lipsă pe A1 Lugoj – Deva, doar pentru a enumera cele mai așteptate proiecte. Așadar, în 2026 România are șanse mari să ajungă de la 994 kilometri de Autostradă și Drum Expres în prezent, la peste 1.600 kilometri.

Transportatorii amenință cu proteste 

Ministerul Transporturilor a organizat marți, 23 mai, dezbaterea publică privind Proiectul de Lege pentru noul sistem de taxare, act normativ pe care Guvernul îl va transmite Parlamentului pentru aprobare, termenul din PNRR pentru modificarea legislației fiind luna iunie 2023. Reprezentanții transportatorilor rutieri au cerut Ministerului Transporturilor să renunțe la tarifele propuse, iar sistemul de taxare să se aplice exclusiv pentru autostrăzi, nu și pentru drumuri naționale.

Vasile Ștefănescu, președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), a declarat: „Vă cer imperios să scoateți acest proiect de pe ordinea de zi de la Comisie… Nu vedem taxele pe care le-am plătit pentru drumuri. Vreți să plătim rovinietă? Să ne arătați locurile de parcare pe care le-ați făcut. Noi ne comparăm cu Austria la autostrăzi? Noi avem doar 1.000 de kilometri de autostradă, dar nu cap-coadă, ci 150, 200, 30, 40 kilometri adunați care dau 1.000, dar vreți taxe ca în Austria. Dacă noua rovinietă trece în varianta propusă urmează un mare protest național”.

„TollRO” va fi noua denumire a taxei de drum pe care o vor plăti transportatorii de mărfuri, dar nu calculată în funcție de perioadă, ci de distanța parcursă, de timpul de staționare și de clasa de emisii poluante, potrivit unui proiect de lege pe care l-a publicat Ministerul Transporturilor.

TollRo va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2026, conform jalonului din PNRR, iar vinieta s-ar putea scumpi chiar și de șase ori, de la 1.210 euro, în prezent, la 7.000 de euro pentru camioane la un parcurs de 100.000 km/an pe autostradă (detalii aici). Pentru drumul național, taxa se reduce cu 50%. Pentru autoturisme și autovehicule de până la 3,5 tone taxa de drum se va numi tot rovinietă și se va achita, de asemenea în funcție de perioadă (durata de parcurs), de staționare și norma de poluare, pe principiul „poluatorul plătește”, conform PNRR. Pentru autoturisme, rovinieta se va plăti tot în funcție de perioadă, dar se introduce și norma de poluare. La autoturisme, creșterea este de aproape 40% de la 28 euro la 38 euro.

Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media.ro

Comentarii

  1. Oare cat o sa mai dureze sa imparta vehiculele sub 3T in
    – apartinand persoanelor fizice sau
    – juridice?
    Din punct de vedere Constitutional persoanele fizice au mai multe drepturi iar contra unei singure taxe ar trebui sa poate beneficia de ele.
    De exemplu: dreptul de a colinda prin tara lui cu masina lui fara sa-i fie luati banii dupa cum i se nazare fiecaruia.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *