Rețeaua Electrică de Transport (RET) are nevoie de o accelerare a stadiilor de realizare a proiectelor de infrastructură energetică, în scopul asigurării trecerii graduale la o economie neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon, susțin reprezentanții Transelectrica. Aceștia au elaborat o listă deschisă, cu 20 de proiecte strategice pentru România.
Pentru a obține o reconfigurare a sistemului energetic și a rețelei de transport al energiei electrice în acord cu noile direcții stabilite prin pachetele legislative europene „Green Deal” și „Fit for 55”, țintele de realizare a planurilor de investiții implementate de CNTEE Transelectrica SA trebuie să le depășească pe cele planificate deja.
“Tranziția energetică impune o adaptare rapidă a rețelei electrice de transport și intensificarea ritmului de extindere a acesteia prevăzut în Planul de Dezvoltare a RET 2020 – 2029”, spun reprezentanții Transelectrica. Guvernul României a aprobat recent, la propunerea Secretariatului General al Guvernului – autoritatea publică tutelară a CNTEE Transelectrica SA, un Memorandum cuprinzând un Plan de Acțiuni al Companiei care prevede realizarea unor proiecte investiționale esențiale pentru consolidarea rețelei electrice de transport.
De asemenea, în ultima perioadă au fost organizate mai multe întâlniri între reprezentanți ai Secretariatului General al Guvernului, Ministerului Energiei și ai CNTEE Transelectrica SA. Discuțiile au condus la concluzia comună privind necesitatea simplificării procesului de implementare a unor proiecte de importanță națională în domeniul energiei electrice, spun cei de la Transelectrica.
În consecință, CNTEE Transelectrica SA a elaborat o listă deschisă de proiecte strategice, care vor permite flexibilizarea Rețelei Electrice de Transport. Propunerea Companiei cuprinde minim 20 proiecte, unele dintre ele aflate deja în derulare, pentru care este necesară accelerarea ritmului de implementare:
1. Linia Electrică Aeriană (LEA) 400 kV Porțile de Fier – Reșița;
2. LEA 400 kV dublu circuit Reșița – Timișoara – Săcălaz – Arad;
3. LEA 400 kV dublu circuit Cernavodă – Stâlpu, cu un circuit de intrare / ieșitre în Stația
Gura Ialomiței;
4. LEA 400 kV dublu circuit Smârdan – Gutinaș;
5. LEA 400 kV Gădălin – Suceava;
6. LEA 400 kV Suceava – Bălți (Republica Moldova);
7. LEA 400 kV Medgidia Sud – Constanța Nord;
8. LEA 400 kV Isaccea – Tulcea Vest;
9. Linia Electrică Subterană (LES) București Sud – Grozăvești;
10. LES 400 kV Domnești – Grozăvești;
11. Stația 400/110 kV Grozăvești;
2
12. Închiderea Inelului de 400 kV București – Ilfov, în zona de est;
13. Reconductorarea LEA 400 kV București Sud – Gura Ialomiței;
14. Reconductorarea Axului 400 kV București Sud – Pelicanu – Cernavodă;
15. Reconductorarea Axului 220 kV Gutinaș – Dumbrava – Stejaru – Gheorgheni –
Fântânele – Ungheni;
16. Reconductorarea Axului 220 kV Urechești – Târgu Jiu Nord – Paroșeni – Baru Mare
– Hășdat;
17. Reconductorarea LEA 220 kV Porțile de Fier – Reșița circuitele 1 și 2;
18. Trecerea la tensiunea de 400 kV a Axului 220 kV Brazi Vest – Teleajen – Stâlpu și
reconductorarea acestuia;
19. LEA 400 kV Stâlpu – Brașov;
20. Linii noi de curent alternativ și de curent continuu de evacuare a producției eoliene
on-shore și off-shore din zona Dobrogea, respectiv a producției generate de Unitatea
3 și de Unitatea 4 ale Centralei Electrice Nucleare de la Cernavodă, pe traseul Tuzla
– Podișor și Podișor – Corbu – Hurezani – Hațeg – Recaș – Horia – Nădlac.
În acest sens, atât autoritățile publice centrale, cât și CNTEE Transelectrica SA vor întreprinde
în perioada imediat următoare demersuri pentru urgentarea realizării proiectelor mai sus
menționate, astfel încât România să-și atingă obiectivele europene pentru orizontul de timp
2030 – 2050.