Industria de transport de mărfuri pierde o serie de beneficii în contexul blocării aderării României la Spaţiul Schengen, beneficii care s-ar fi reflectat pozitiv asupra întregului mediu de business, asupra a numeroase afaceri locale care depind de importuri şi exporturi şi implicit asupra economiei româneşti, arată DSV Road, furnizor global de servicii transport şi logistică.
„În contexul blocării aderării României în Spaţiul Schengen, industria de transport de mărfuri pierde o serie de beneficii care s-ar fi reflectat pozitiv asupra întregului mediu de business, asupra a numeroase afaceri locale care depind de importuri şi exporturi şi implicit asupra economiei româneşti”, menţionează reprezentanții companiei.
Compania estimează că aderarea la Schengen ar însemna o creştere a business-ului său în medie cu 20%, creştere care poate fi similară şi în alte companii de pe piaţă şi în industria de transport.
În opinia reprezentanţilor companiei, prezenţa României în Zona Schengen oferă o serie de avantaje industriei de transport locale, cum ar fi eliminarea timpului de aşteptare la graniţă şi creşterea capacităţii de transport şi a volumului de marfă transportată.
De asemenea, prin eliminarea frontierelor, va creşte numărul curselor internaţionale ale transportatorilor, şi vor scădea costurile pentru combustibil, având în vedere că va dispărea timpul de aşteptare pentru camioane la frontieră, care în prezent este între 24 de ore şi 72 de ore, în special în punctele de trecere spre Bulgaria (Calafat-Vidin şi Giurgiu-Ruse), dar şi spre Ungaria.
„Suntem încrezători că va fi luată decizia favorabilă României în viitorul apropiat, având în vedere că vor exista noi întâlniri la nivelul organismelor Uniunii Europene. Intrarea României în Spaţiul Schengen va avea efecte benefice imediate, pe piaţa locală de transport şi logistică, accelerând dezvoltarea economiei locale. Foarte important este că se vor reduce semnificativ timpii de aşteptare la graniţă, care produc efecte în cascadă asupra întregii economii româneşti, pe care le resimţim toţi, şi companiile, şi persoanele fizice”, declară Sergiu Iordache, managing director în cadrul companiei.
În prezent, pentru că România nu este membră a Zonei Schengen, au loc o serie de efecte negative asupra industriei de transport, care se resimt şi de consumatori. Depăşirea timpilor de conducere zilnic înregistraţi de şoferi, consumul mai mare de carburant pe timpul aşteptării şi întârzierile privind livrarea mărfurilor către clienţi duc la apariţia de probleme în aprovizionare sau în derularea unor procese de producţie, precum şi creşterea costurilor pentru clienţii finali.
Odată cu dispariţia graniţelor şi implicit a timpilor de staţionare la intrarea în România, timpii de tranzit pentru liniile de grupaj către vestul Europei se vor scurta cu substanţial.
Totodată, intrarea României în Spaţiul Schengen va avea ca efecte creşterea competitivităţii externe, dar şi interne, optimizarea costurilor de transport şi creşterea consumului local.
În acelaşi timp, prin aderarea la Schengen, camioanele vor fi folosite mai eficient şi va creştere numărul de şoferi.
În Europa deficitul de şoferi s-a majorat cu peste 40% din 2020 în 2021, conform unui studiu realizat de Uniunea Internaţională a Transporturilor Rutiere (IRU), iar odată cu eliminarea frontierelor va fi obţinută o ameliorare a acestuia de până la 10%.
În plus, prin ridicarea frontierelor, va fi o mai mare fluiditate a parcului auto al Uniunii Europene. În prezent, există blocaje la graniţă şi din cauza reglementării EU Mobility Package, prin care şoferii sunt obligaţi să se întoarcă în ţară periodic, la câteva săptămâni.
„Cum DSV Road România gestionează contracte majore de distribuţie în Bulgaria, cel mai puternic impact îl va avea scurtarea timpului la frontieră. Nu este un exemplu întâmplător deoarece prezenţa în Schengen va avea efect asupra curselor scurte, unde ponderea timpului de aşteptare din totalul timpului cursei este mai mare. Ne dorim ca aderarea României în Spaţiul Schengen să se întâmple în viitorul apropiat deoarece ar fi o schimbare benefică pentru orice operator de transport şi orice companie, care va influenţa semnificativ economia locală”, subliniază Mihai Teodorescu, road director în cadrul companiei.
De asemenea, libera circulaţie a cetăţenilor în ţările membre Schengen va creşte potenţialul de revenire în România a cetăţenilor stabiliţi în prezent în Europa, consideră reprezentanţii companiei, care doresc să atragă în echipă specialişti dintre români care se restabilesc în ţară.
„Esenţial este şi faptul că, prin lipsa graniţelor şi reducerea timpului de transport, va fi scăzută considerabil cantitatea de emisii de carbon, protejând astfel mediul înconjurător”, mai arată compania.