Fondul Monetar Internațional (FMI) este îngrijorat de universul criptomonedelor, în special pentru că piața este în creștere într-un ritm alert, în timp ce reglementările nu țin pasul cu acest avans, scrie CNBC.
Valoarea totală de piață a tuturor activelor cripto a depășit 2 trilioane de dolari în septembrie anul acesta – reprezentând un salt de 10 ori față de nivelurile observate la începutul anului 2020, arată datele colectate de FMI.
Evan Papageorgiou, un șef adjunct de divizie la FMI, a declarat pentru CNBC în octombrie că „ecosistemul cripto a crescut semnificativ… Procesul arată o rezistență remarcabilă, dar au existat și câteva teste de stres interesante”.
Una dintre problemele pe care FMI le-a evidențiat este că multe dintre persoanele și instituțiile financiare care tranzacționează aceste active „nu dispun de practici operaționale, de guvernanță și de risc solide”.
Ca atare, Fondul a spus că consumatorii sunt expuși riscului, adăugând că pur și simplu există „transparență și supraveghere inadecvată” în această piață. În plus, FMI consideră că activele cripto creează unele „lacune de date” și „pot deschide uși nedorite pentru spălarea banilor, precum și pentru finanțarea terorismului”.
Alte instituții au cerut mai multe măsuri pentru a face aceste investiții mai sigure. Criptomonedele pot fi un subiect care dezbină, unii susținând că ele sunt viitorul banilor, iar alții prezentând argumente mai sceptice cu privire la riscurile lor.
Crypto influenceri
Autoritatea de reglementare financiară din Marea Britanie, FCA, a avertizat cu privire la legătura dintre rețelele sociale și investițiile cripto.
„Influencerii de pe rețelele sociale sunt adesea plătiți de escroci pentru a-i ajuta să lanseze și să crească noi monede pe baza unor pure speculații. Unii influenceri promovează monede care pur și simplu nu există deloc”, a declarat Charles Randell, președintele FCA, într-un discurs din septembrie.
El a adăugat că, datorită noutății acestei tehnologii, „nu putem vedea ce se va întâmpla pe parcursul întregului ciclu financiar. Pur și simplu nu știm când sau cum se va încheia această poveste, dar – ca și în cazul oricărei noi speculații – s-ar putea să nu se termine bine.”
Kim Kardashian , o celebritate cu peste 200 de milioane de urmăritori pe Instagram, a fost plătită să facă publicitate unui token criptografic pe contul ei la începutul acestui an. Criticii au evidențiat cât de puține detalii se cunoșteau despre dezvoltatorii lui „ethereummax”, moneda la care ea a făcut reclamă.
„Acesta nu este un sfat financiar, ci împărtășesc ceea ce mi-au spus prietenii mei despre tokenul ethereum max!” scria Kardashian, în postare. Ea a adăugat diferite hashtag-uri, inclusiv #ad, care este necesar pentru a dezvălui că postarea ei este plătită.
Și alți utilizatori de rețele sociale, cu un număr uriaș de adepți, cunoscuți sub numele de influenceri, au făcut publicitate pentru criptomonede.
„Criptomonedele primesc adesea publicitate prin aceste postări care promovează un stil de viață plin de farmec. Cred că asocierea este foarte periculoasă și dăunătoare pentru tineri”, a declarat pentru CNBC Myron Jobson, un activist pentru finanțe personale la Interactive Investor.
Standardizare
El a spus că factorii de decizie trebuie să se uite la publicitatea făcută criptomonedelor și să se asigure că ea explică oamenilor riscurile asociate cu investiția într-un astfel de activ volatil. Prețurile pot fluctua puternic chiar și într-o singură zi de tranzacționare.
O problemă suplimentară pentru factorii de decizie este că tinerii sunt foarte interesați de această piață și adesea fac primele investiții în criptomonede, folosind împrumuturi și carduri de credit pentru a face acest lucru.
Datele publicate de FCA în iunie au arătat că aproximativ 2,3 milioane de persoane din Marea Britanie dețin criptomonede. 14% dintre ei folosesc un card de credit pentru a le cumpăra și 12% dintre ei cred că vor fi protejați de FCA dacă nu merge bine. Dar FCA a spus că nu îi va proteja.
Un sondaj efectuat pe 1.000 de adulți din Marea Britanie cu vârsta cuprinsă între 18 și 29 de ani a arătat în iulie că, pentru a investi în criptomoneda-memă dogecoin, 27% dintre aceștia au folosit carduri de credit, 17% și-au folosit împrumutul pentru studenți și 12% au spus că au folosit alte tipuri de împrumuturi.
Aceasta ar putea deveni o sabie cu două tăișuri, deoarece investitorii s-ar putea confrunta cu pierderi din criptomonedele și apoi ar putea avea probleme în a rambursa împrumuturile și creditele pe care le-au luat pentru a face acele investiții.
Potrivit FMI, autoritățile naționale de reglementare ar trebui să lucreze pentru a avea reguli comune la nivel global, pentru a îmbunătăți supravegherea transfrontalieră și, deoarece este un domeniu atât de nou, să facă eforturi pentru standardizarea datelor.
„Timpul este esențial, iar acțiunea trebuie să fie decisivă, rapidă și bine coordonată la nivel global pentru a permite fluxul de beneficii, dar, în același timp, să abordeze și vulnerabilitățile”, a spus FMI în octombrie.