Căile ferate din Luxemburg scot la pensie emblematicele vagoane Z2 (seria 2000) ale CFL, după mai bine de 30 de ani de serviciu, iar patru dintre acestea au plecat deja „spre o nouă viață” în România – și altele le vor urma în iunie, scrie LuxTimes.
Căile ferate luxemburgheze trec printr-o tranziție semnificativă, deoarece compania feroviară națională CFL începe retragerea treptată a trenurilor sale din seria 2000, cunoscute și sub denumirea de automotoare Z2, după mai bine de trei decenii de serviciu.
Primele patru trenuri (în special vagoanele 2001, 2016, 2019 și 2021) au fost deja transportate la Saarbrücken înainte de a-și continua călătoria spre România, unde își vor începe a doua viață. Un cumpărător român a achiziționat aproape întregul stoc al acestor vehicule nostalgice.
Alte șase trenuri Z2 sunt programate să fie transferate în România până la sfârșitul lunii iunie, CFL plănuind să înlocuiască întreaga flotă Z2 cu noile trenuri de mare capacitate Coradia Stream până la sfârșitul anului 2025.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Vagoanele Z2 fac parte integrantă din rețeaua feroviară luxemburgheză din 26 iulie 1990, când a intrat în serviciu primul vagon. Flota a ajuns în cele din urmă la 22 de automotoare, ultima fiind livrată în 1992. Din flota inițială, unul a fost casat în urmă cu câțiva ani, 20 au fost vândute României, iar unul va rămâne în Luxemburg ca parte a colecției locale de patrimoniu feroviar.
Fiecare vagon Z2 a parcurs aproximativ patru milioane de kilometri în timpul serviciului său cu CFL. Vehiculele sunt deosebit de apreciate de mecanici pentru tehnologia lor robustă de relee, care simplifică reparațiile în comparație cu trenurile moderne. Fiecare vagon are o lungime de cel puțin 50 de metri și este format din două secțiuni aproape identice, cu cabine de conducere la capetele opuse, permițând cuplarea a până la trei vagoane pe rețeaua luxemburgheză.
CFL a început deja să exploateze primele exemplare ale trenurilor de mare capacitate Coradia Stream din toamna anului 2024, urmând ca un total de 34 de automotoare noi să fie în serviciu până în primăvara anului 2026. În timp ce automotoarele Z2 transportate în România au fost transportate ca marfă cu pantografele coborâte și fără electricitate la bord, CFL nu a furnizat informații specifice cu privire la locul în care trenurile vor fi utilizate în noua lor țară.
Tranziția marchează sfârșitul unei ere pentru căile ferate luxemburgheze, vagoanele Z2 – cunoscute pentru interioarele lor confortabile – făcând loc stilului modern al trenurilor Coradia. Această reînnoire a flotei face parte din strategia CFL de modernizare și extindere a capacității sale de transport de călători pe rețeaua feroviară luxemburgheză.