Trenurile cu hidrogen, la a doua licitație anulată: ARF a anulat licitația PNRR pentru 12 trenuri cu hidrogen invocând oferta neconformă de la Alstom – Linde Gaz care nu poate livra ramele în termenele solicitate

tren hidrogen alstom Sursa foto: Alstom

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) ratează și a doua licitație pentru 12 trenuri cu hidrogen, contract finanțat din PNRR. Instituția din subordinea Ministerului Transporturilor a anulat licitația de până la 4 miliarde lei invocând că oferta Asocierii Alstom – Linde Gaz, singura ofertă depusă, este neconformă. Astfel, potrivit ARF, Alstom nu ar fi respectat calendarul de livrare și termenul limită din PNRR: august 2026. Licitația avea o valoare cuprinsă între 2,4 și 4,1 miliarde lei cu posibilitatea serviciilor conexe contractului de până la 30 de ani. Contractul pentru 12 rame cu hidrogen este cea mai mare investiție din PNRR pentru achiziția de material rulant.

„Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) informează că procedura privind achiziția a 12 automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen a fost anulată, în condițiile existenței depunerii unei singure oferte neconformă (componenta tehnică), de către Asocierea S.C. ALSTOM TRANSPORT S.A. (lider) și Linde Gaz Romania S.R.L. (asociat). Conform normelor legale oferta financiară nu a mai fost consultată de către comisia de evaluare ARF.

În cadrul acestei proceduri, Comisia de evaluare ARF împreună cu echipa de experți cooptați ai Băncii Europene de Investiții (BEI-PASSA) a constatat o serie de neconformități semnificative care nu au putut fi clarificate de catre ofertant, detaliate astfel:
– o disponibilitate a trenurilor mult mai redusă, atât din punct de vedere al zilelor de utilizare anuală, cât și din cel al numărului de kilometri posibil parcurși pe an;
– calendarul de livrare al primului tren si cel de livrare al seriei mult mai mari decât cele solicitate în contextul constrângerilor temporale ale PNRR;
– caracteristici ale cabinelor de conducere mai slabe decât cele solicitate (din punct de vedere al ergonomiei postului de lucru al mecanicului de tren). Astfel, potrivit legislației în materia achizițiilor publice, ARF va actualiza în perioada următoare, în baza clarificărilor și observațiilor primite în cadrul procedurii anulate, caietul de sarcini și restul documentației de achiziții privind achiziția celor 12 automotoare, pentru a relansa licitația în termenul cel mai scurt și a oferi o șansă de încadrare în termenele legale ale PNRR”, potrivit comunicatului ARF publicat pe pagina de Facebook.
La prima licitație pentru 12 rame cu hidrogen ARF nu a primit nicio ofertă, iar la a doua procedură, în iulie 2023 Asocierea Alstom – Linde Gaz a depus singura ofertă (detalii aici).

Valoarea maximă pentru cele 12 rame este de aproape 900 de milioane de lei, diferența până la 2,4 respectiv 4,2 miliarde lei fiind perioada de întreținere, de 15 sau cel mult 30 de ani. Programul de livrare pentru primul tren este cuprins între 18 și 24 de luni de la semnarea contractului în timp ce termenul de livrare pentru întregul lot (12 unități) este cuprins între 24 și 33 de luni de la semnarea contractului cu o cadență de cel puțin 2 rame/lună.

Sursa foto: Alstom

Comentarii

  1. la infrastructura pe care o are Romania ma mir ca nu fac licitatie pt trenuri maglev sau chiar hiperloop . o gramada de licitatii , proiecte , santiere etc dar nimic nu se finalizeaza , sincer cred ca e o manevra pentru a induce in eroare electoratul pentru anul electoral . dupa alegeri sigur vor fi contestatii si toate proiectele mor !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *