Uniunea Europeană a finalizat un plan pentru a facilita exporturile, pe rutele terestre, pentru stocurile de produse alimentare ale Ucrainei, în condiţiile în care invazia rusească a blocat accesul la porturile ucrainene la Marea Neagră, transmite publicația Bloomberg, citată de Agerpers.
Potrivit unor surse familiare cu subiectul, Comisia Europeană va analiza miercuri o strategie care să rezolve aspectele tehnice şi birocratice pentru a urgenta livrările de uleiuri vegetale, porumb şi grâu, unele dintre cele mai importante produse exportate de Ucraina.
Executivul comunitar este îngrijorat de blocajele logistice care ar putea îngreuna eforturile destinate utilizării rutelor terestre alternative via ţările vecine, deoarece problemele de infrastructură ar putea afecta exporturile în pofida recentelor eforturi de a elimina barierele comerciale cu Kievul.
Sectorul agricol şi alimentar este responsabil pentru aproape 10% din PIB-ul Ucrainei. Anul trecut, ţara vecină a exportat produse alimentare în valoare de 28 de miliarde de dolari la nivel mondial, inclusiv produse în valoare de şapte miliarde de euro în UE. Înainte de război, aproape cinci milioane de tone de produse agricole erau livrate în fiecare lună prin porturile ucrainene de la Marea Neagră, care acum sunt blocate de navele ruseşti.
UE şi Ucraina lucrează pentru a găsi o soluţie până la vară, deoarece Ucraina trebuie să scape de cel puţin 25 de milioane de tone de produse alimentare blocate în ţară înainte de noua recoltă.
Însă există limite cu privire la cantităţile care pot fi transportate pe rutele terestre. Capacitatea maximă de export pe calea ferată este estimată la 1,1 milioane de tone de cereale pe lună şi 250.000 de tone de ulei de floare soarelui, a estimat luna trecută Roman Slaston, directorul general de la Ukrainian Agribusiness Club. Potrivit acestuia există provocări în calea ajungerii la această capacitate maximă, care este şi aşa mult mai mică faţă de ceea ce era exportat în mod normal pe calea maritimă.
În plus, produsele ucrainene se confruntă cu o multitudine de măsuri fitosanitare şi cote privind transporturile pe calea terestră, care le complică capacitatea de a trece prin diferite state membre până la destinaţia finală, susţin sursele citate de Bloomberg.