UE pune presiune asupra companiilor aeriene în legătură cu creșterea tarifelor/ Comisarul pentru transporturi, Adina Vălean, spune că este nevoie de “explicații detaliate” după ce biletele s-au scumpit cu 30% în timpul verii

avion aviatie IATA Sursa foto: Twitter/@IATA

Bruxelles-ul investighează recenta creștere a tarifelor de transport aerian în Europa, după ce companiile aeriene au majorat prețurile cu până la 30% în timpul verii, ceea ce a dus la profituri uriașe.

Adina Vălean, comisarul european pentru transporturi, a declarat pentru Financial Times că oficialii UE “analizează în detaliu ceea ce se întâmplă exact pe piață și de ce”.

Comisia Europeană nu are competența de a reglementa tarifele aeriene, dar intervenția lui Vălean sporește presiunea asupra companiilor aeriene în legătură cu recentele creșteri de prețuri, declanșate de un boom al călătoriilor și de probleme legate de lanțul de aprovizionare. Ea a declarat că a cerut explicații din partea companiilor aeriene cu privire la creșterea tarifelor și la potențialele bariere în calea conectivității în cadrul blocului.

Tarifele medii de transport aerian în Europa au fost cu 20-30% mai mari în vara anului 2023 față de 2019, potrivit datelor UE publicate în octombrie ca răspuns la o întrebare în Parlamentul European.

Vălean a declarat că nu intenționează să intervină pe piața “funcțională” a aviației, dar Comisia are nevoie de mai multe detalii despre dinamica industriei care a dus la creșterea prețurilor.

“Încă investigăm pentru că nu avem o explicație completă și detaliată”, a spus ea, în special cu privire la faptul dacă majorarea tarifelor a fost o tendință pe termen lung.

Bruxelles-ul este îngrijorat de faptul că tarifele aeriene ridicate ar putea afecta regiunile periferice ale UE, cum ar fi insulele sau teritoriile izolate care se bazează pe aviație pentru legăturile cu restul blocului.

“Nu putem merge, în calitate de autoritate de reglementare, la microgestionarea prețurilor sau la impunerea acestora, nu cred că acest lucru este fezabil sau de dorit”, a declarat Vălean. “Pe de altă parte, ceea ce mă îngrijorează, în calitate de reglementator, [este că] un preț [ar putea] deveni o barieră pentru conectivitate.”

“Suntem într-o conversație permanentă cu industria … pentru a înțelege care este cauza acestei evoluții.”

Intervenția lui Vălean se adaugă la presiunea politică asupra companiilor aeriene cu privire la creșterea tarifelor.

Guvernul italian a propus plafonarea prețurilor pe rutele către unele insule, deși a dat parțial înapoi în septembrie și, în schimb, a acordat autorității pentru concurență a țării noi puteri pentru a supraveghea prețurile biletelor.

În conformitate cu legislația UE, companiile aeriene sunt libere să își stabilească propriile tarife, iar piața aeriană liberalizată a dus la scăderea prețurilor și la deschiderea de noi rute.

Cu toate acestea, o creștere a cererii de zboruri în acest an, pe fondul unui deficit de aeronave, a dus la creșterea prețurilor biletelor. Multe companii aeriene au retras avioane în timpul pandemiei de coronavirus, în timp ce problemele legate de lanțul de aprovizionare au afectat livrările, iar presiunile inflaționiste în ceea ce privește combustibilul și forța de muncă au dus, de asemenea, la creșterea costurilor.

În timp ce transportatorii ultra low-cost Ryanair și Wizz Air zboară mai mult decât în 2019, majoritatea companiilor aeriene europene nu o fac.

Companiile aeriene, inclusiv IAG, proprietarul British Airways, Air France-KLM și Lufthansa, au raportat totuși profituri record în timpul verii, ajutate de creșterea tarifelor, reparând parțial daunele aduse bilanțurilor lor în timpul pandemiei. Potrivit organismului comercial al sectorului, industria globală și-a dublat previziunile de profit pentru anul în curs, ca urmare a creșterii cererii de călătorii după pandemie.

Vălean a declarat că se teme că prețurile se vor menține ridicate din cauza dezechilibrului dintre cererea de călătorii și oferta restrânsă de aeronave noi.

“Chiar ne așteptăm ca să nu crească și capacitatea la același nivel cu cererea”.

Companiile aeriene se confruntă, de asemenea, cu plata unui preț mai mare pentru poluare, după ce statele membre și Parlamentul European au convenit în decembrie anul trecut asupra unor reguli care vor accelera eliminarea treptată a creditelor de carbon gratuite acordate companiilor aeriene în cadrul sistemului de comercializare a emisiilor din cadrul blocului și vor impune industriei să raporteze și emisiile non-CO₂.

Șefii companiilor aeriene au declarat că susțin în general obiectivele ambițioase ale UE în materie de climă, dar au insistat că au nevoie de mai mult sprijin pentru a reduce emisiile, în special în ceea ce privește dezvoltarea de combustibili de aviație sustenabili.

IAG, Lufthansa, Air France-KLM, easyJet și Ryanair au fost contactate pentru comentarii.

Ryanair a anunțat că va avea profit record

În același timp, Ryanair a anunțat luni că se așteaptă să înregistreze un profit anual record, citând tarifele care au crescut cu 24% în timpul verii și care vor rămâne probabil ridicate ani de zile din cauza capacității limitate, scrie Reuters.

Ryanair a prognozat un profit după impozitare pentru anul care se va încheia la sfârșitul lunii martie cuprins între 1,85 miliarde și 2,05 miliarde de euro, depășind cu ușurință recordul său anterior de 1,45 miliarde de euro din 2018.

“Credem că suntem pregătiți pentru o creștere puternică anul viitor, atât în ceea ce privește cifrele principale de trafic (…), cât și tarifele aeriene de bază în perioada de vârf”, a declarat directorul general al grupului, Michael O’Leary, într-o prezentare video.

Ryanair a crescut capacitatea mult mai rapid decât majoritatea rivalilor pentru a profita de boom-ul de călătorie care a urmat blocajelor din epoca COVID, zburând cu 25% mai mulți pasageri între iulie și septembrie anul acesta decât în 2019.

Capacitatea europeană în general a scăzut cu 7% în aceeași perioadă față de nivelurile din 2019, potrivit Eurocontrol, care gestionează spațiul aerian european.

Ryanair este îngrijorată de faptul că până la 10 din cele 57 de aeronave Boeing 737 MAX care ar trebui să fie livrate companiei aeriene până în vara anului viitor ar putea fi amânate până în iarna viitoare, dar situația se îmbunătățește, a spus directorul financiar Neil Sorahan.

“Avem convorbiri săptămânale cu ei (Boeing) în acest moment. Este o situație destul de fluidă. Începe să se îmbunătățească în această etapă, dar mai sunt multe de făcut”, a spus Sorahan.

 

Sursa foto: Twitter/@IATA

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *