UE trage la răspundere „flota întunecată” a Moscovei și îi sancționează navele care nu prezintă asigurări adecvate împotriva accidentelor

nave Rusia petrol Sursa foto: Dreamstime.com https://www.dreamstime.com/tankers-chukotka-egvekinot-lenaneft-moored-to-each-other-overload-oil-products-novy-port-yamalo-nenetskiy-avtonomnyy-image238431111

Uniunea Europeană ia măsuri drastice cu privire la „flota întunecată” a Moscovei și cere navelor care transportă petrol rusesc prin apele europene să prezinte o asigurare adecvată împotriva accidentelor, iar în caz contrar acestea vor risca anumite sancțiuni, potrivit unor oficiali informați cu privire la un nou sistem menit să înăsprească restricțiile asupra „flotei întunecate” a Moscovei, formată din nave vechi, relatează Financial Times.

Conform unui nou mecanism, autoritățile maritime vor solicita anumite documente de asigurare navelor care traversează strâmtorile daneze, Golful Finlandei și apele dintre Suedia și Danemarca, potrivit oficialilor.

Mecanismul de protecție a fost atabilit luni, 16 decembrie, la Tallinn, în cadrul reuniunii Forței Expediționare Comune a națiunilor nord-europene.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

Navele care navighează cu o asigurare nepotrivită, din partea statelor de coastă participante și anume din Regatul Unit, Danemarca, Suedia, Polonia, Finlanda și Estonia, ar putea fi adăugate pe viitoarele liste de sancțiuni. Navele care refuză să răspundă la întrebări ar putea fi, de asemenea, adăugate, potrivit unui diplomat familiarizat cu planul.

Sancțiunile G7 interzic asigurătorilor occidentali să ofere acoperire navelor care încalcă termenii unui plafon al prețului petrolului, care încearcă să împiedice Rusia să vândă petrol peste un preț fix de 60 de dolari pe baril pentru țiței.

Rusia a încercat să eludeze plafonul prin dezvoltarea accesului la „flota sa obscură” de petroliere adesea vechi, a căror proprietate, gestionare și control sunt ținute ascunse. Aceste nave folosesc adesea fie asigurări a căror fiabilitate este necunoscută, fie nu dețin nicio asigurare de accidente.

UE sancționează 52 de nave 

Tot în data de 16 decembrie UE a adăugat pe lista de nave cărora li se interzice accesul în porturile UE și accesul la serviciile furnizate de companiile UE, încă 52 de nave acuzate că fac parte din „flota fantomă”.

„Această abordare direcționată a UE crește costul pentru Rusia de a utiliza astfel de nave”, a afirmat Comisia Europeană într-o declarație, adăugând că va „continua să monitorizeze îndeaproape” modul în care flota încearcă să se sustragă măsurilor occidentale.

Ministrul leton de externe, Baiba Braže, a declarat că această măsură „vizează cu adevărat flota fantomă și se asigură că operațiunile acesteia sunt literalmente imposibile”.

Baiba Braže a mai spus că 2.000 de nave intră sau ies din Marea Baltică în fiecare zi și  că „va fi o catastrofă totală dacă se întâmplă ceva”.

 „Nu este vorba doar despre faptul că Rusia evită plafonarea prețului petrolului și face contrabandă cu petrol prin eludarea sancțiunilor, ci este de fapt un risc real, un risc de securitate, un risc de mediu”, a adăugat ea. Braže a declarat că adăugarea navelor pe lista de sancțiuni ar necesita unanimitatea tuturor celor 27 de țări ale UE, dar dacă informațiile referitoare la asigurarea acestora nu sunt satisfăcătoare, „aceasta va fi cu siguranță o dovadă a lipsei de bună-credință”.

Solicitări de informații cu privire la asigurările navelor

Preocupările cu privire la acoperirea asigurărilor au crescut, statele de coastă temându-se de facturi de curățare potențial uriașe în cazul unei deversări de petrol. Financial Times și Danwatch din Danemarca au raportat în martie că Ingosstrakh, un mare asigurător rus, furniza navelor „flotei fantomă” asigurări care puteau fi anulate dacă transporturile depășeau plafonul.

Încă din luna iunie, legislația UE privind sancțiunile împotriva Rusiei a inclus o mențiune care face din „practicile de transport maritim neregulamentare și cu risc ridicat” un motiv de includere pe listă. În conformitate cu definițiile Organizației Maritime Internaționale, acestea includ „lipsa unei asigurări de răspundere civilă adecvate”.

Unele țări au încercat deja să obțină mai multe informații de la nave. În luna octombrie, Regatul Unit a anunțat că va începe să solicite navelor care transportă petrol prin Canalul Mânecii informații cu privire la statutul lor de asigurare. Din  luna iunie, Estonia a solicitat documente de la peste 200 de nave.

Navele care transportă petrol din flota fantomă au fost implicate în aproape 30 de accidente în anii 2022 și 2023, conform dovezilor prezentate de Școala de Economie din Kiev (KSE) și de State Capture, o organizație non-profit, în cadrul unei audieri a comisiei britanice privind eficacitatea regimului de sancțiuni împotriva Rusiei.

Potrivit KSE, mai mult de 90mn barili de petrol rusesc, țiței și produse, au trecut prin apele Europei de Nord în fiecare lună în prima jumătate a anului 2024. Aproximativ jumătate din exporturile petroliere maritime ale Rusiei provin din Marea Baltică.

Navele cărora le-au fost impuse sancțiuni directe din partea SUA, UE și Regatului Unit au avut dificultăți în a își continua activitatea comercială.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.