Imaginați-vă că vă îmbarcați într-un zbor fără să prezentați pașaportul, cartea de identitate sau nici măcar biletul călătoriei atunci când ajungeți la aeroport. Până în 2025, acesta ar putea fi cazul la Aeroportul Internațional Zayed din Abu Dhabi, scrie BBC.
Aeroportul este cunoscut pentru infrastructura sa de înaltă tehnologie. Acum își lansează proiectul Smart Travel, care vizează instalarea de senzori biometrici în fiecare punct de control de identificare din aeroport, de la ghișeele de check-in la cabine de imigrare, case de marcat duty-free, saloane ale companiilor aeriene și porți de îmbarcare.
Datele biometrice sunt măsurători biologice care ne identifică ca indivizi. Datorită senzorilor, în orice punct în care este necesar un document pentru acces, identitatea pasagerului și statutul său de călător pot fi verificate prin recunoașterea facială sau a irisului.
În Abu Dhabi, tehnologia este deja utilizată în anumite secțiuni ale aeroportului, în special pe zborurile operate de compania aeriană parteneră Etihad. Cu toate acestea, ambiția sa de a se extinde la întregul flux de pasageri este un progres.
„Ne extindem la nouă puncte de contact și aceasta ar fi o premieră mondială”, spune Andrew Murphy, director de informații la Aeroportul Abu Dhabi. „Sistemul este conceput fără a fi necesară înscrierea prealabilă, pasagerii sunt recunoscuți și autentificați automat pe măsură ce se deplasează prin aeroport, accelerând semnificativ întregul proces.”
Murphy explică faptul că tuturor celor care sosesc pentru prima dată în Emiratele Arabe Unite, fie că sunt rezidenți sau turiști, li se colectează datele biometrice la imigrare de către Autoritatea Federală pentru Identitate, Cetățenie, Vamă și Securitate Portuară (ICP).
Sistemul aeroportului se conectează la această bază de date pentru a verifica pasagerii pe măsură ce trec prin punctele de control. Murphy spune că scopul este de a ușura fluxul de pasageri, făcând tranzitul mult mai rapid. Implementarea inițială a dovedit acest lucru, până acum.
Într-un sondaj realizat în octombrie 2023 de către Asociația Internațională de Transport Aerian (IATA), 75% dintre pasageri au afirmat că ar prefera să utilizeze date biometrice în locul pașapoartelor și al biletelor de îmbarcare pe hârtie.
Pentru restul de 25% dintre oameni, care s-ar putea simți inconfortabil cu tehnologia sau ar prefera interacțiunile umane, Murphy spune că trecerea printr-un proces de verificare mai tradițional va rămâne o opțiune.
Faptul de a le oferi pasagerilor posibilitatea de a alege să treacă sau nu prin recunoașterea facială este susținut de factorii de decizie internaționali, mai ales atunci când este vorba despre cei care nu sunt obișnuiți să tranziteze un aeroport.
În plus, dacă turiștii călătoresc cu cei mici, prezentarea documentelor unui membru al personalului este încă o cerință, deși limita de vârstă poate varia de la un aeroport la altul.
Și alte aeroporturi din întreaga lume se bazează mai puțin pe hârtie și mai mult pe biometrie. În raportul IATA din octombrie 2023, 46% dintre respondenți au declarat că au mai utilizat tehnologia într-un aeroport. Cu toate acestea, niciun aeroport nu este considerat oficial fără pașaport.
Cu toate acestea, există câteva exemple de progres, la nivel mondial. Aeroportul Changi din Singapore este unul dintre liderii în implementarea tehnologiei. Ca și Abu Dhabi, acesta a încheiat un parteneriat cu autoritatea guvernamentală de imigrare pentru a dezvolta un sistem de autorizare biometrică accesibil atât rezidenților, cât și turiștilor. Sistemul va fi implementat progresiv, începând din această lună.
Aeroportul Internațional Hong Kong, Tokyo Narita, Tokyo Haneda și Aeroportul Internațional Indira Gandhi din Delhi au lansat, de asemenea, terminale biometrice la anumite puncte din timpul tranzitului.
Aeroporturile europene fac și ele pași importanți. Anul trecut, IATA a colaborat cu British Airways pentru a testa primul zbor internațional cu identitate digitală complet integrată.
Decolând de pe Heathrow și aterizând la Roma Fiumicino, un pasager test a zburat doar cu identitatea sa digitală, cunoscută sub numele de W3C Verifiable Credential. Pașaportul, viza și biletul electronic au fost stocate într-un portofel digital, toate verificate prin recunoaștere biometrică. În SUA, Serviciul vamal și de protecție a frontierelor a implementat tehnologia biometrică în zonele de sosire ale tuturor celor 96 de aeroporturi internaționale, iar 53 de locații dispun de această tehnologie și la plecare.