Piața de distribuție locală în retail și HoReCa a înregistrat un nivel record în 2022, cifra de afaceri a companiilor din industrie crescând cu 27% față de 2020 și a fost cu 46,5% peste nivelul din 2017, la 21,1 miliarde de lei în 2021, potrivit unui studiu prezentat de KeysFin.
„Dacă în 2021 am văzut creșterea substanțială a cifrei de afaceri în baza revenirii apetitului pentru consum, pentru 2022 estimăm continuarea tendinței în baza transmiterii considerabile a presiunilor inflaționiste pe fondul epuizării stocurilor pe întregul lanț de producție, distribuție și comerț până în apropierea nivelului record de 26 miliarde de lei. Cu toate acestea, ne așteptăm la o consolidare a marjelor de profitabilitate în urma creșterii costurilor cu materiile prime, carburanți și utilități, a scumpirii creditării și a forței de muncă”, a declarat Tudor Malearov , Business Development Manager KeysFin, în cadrul celei de-a VII-a ediții a evenimentului „Retail & Horeca Distribution”, organizat la Brașov de către Modern Buyer.
Analiza pieței de distribuție în retail și HoReCa a cuprins 137 companii în 2021, dintre care: 8 mari, 91 medii, 36 mici și 2 micro. Cea mai mare pondere din cifra de afaceri a fost generată de companiile medii (52,3% din total).
Din perspectivă județeană, Capitala conduce cu o cifră de afaceri de 8,1 miliarde de lei care reprezintă 38,5% din total, urmată de companiile înregistrate în județele Prahova (10,6% din total), Cluj (6,1% din total), Bacău (5,8% din total) și Harghita (5,1% din total). Împreună, primele 5 județe au generat aproape 66% din cifra de afaceri a distribuitorilor locali în 2021.
Topul celor mai mari distribuitori locali
Cel mai mare distribuitor din retail și HoReCa din România a devenit INTERBRANDS ORBICO SRL (fosta Interbrands Marketing & Distribution) după cea mai mare creștere nominală și procentuală din top 20, de 2,4 miliarde respectiv 169%, la 3,8 miliarde de lei (17,9% din total) în 2021. Noua entitate reunește 4 companii: două ale Interbrands și două ale Orbico, după ce grupul croat a preluat controlul unic al Interbrands la sfârșitul lui 2021.
În top 10 urmează AQUILA PART PROD COM SA după a doua creștere nominală și procentuală din top 20 , de 403 milioane de lei respectiv 27,3%, la aproape 1,9 miliarde de lei și LUZAN LOGISTIC SRL cu o cifră de afaceri de peste 1 miliard de lei în 2021.
Cei mai mari 10 jucători au concentrat aproape 52% din cifra de afaceri a distribuitorilor locali în anul post-pandemic.
Rezultatul net (profit net minus pierdere netă) al distribuitorilor din retail și HORECA a crescut cu 35% față de 2020 și cu 63% față de 2017, la nivelul record de 574,4 milioane de lei în 2021. Dintre cele 137 de companii analizate, 128 au încheiat anul trecut pe profit (92,7%), 6 pe pierdere (4,4%), restul înregistrând un rezultat nul în 2021.
AQUILA PART PROD COM SA (locul 2 după cifra de afaceri) a rămas cel mai profitabil distribuitor în retail și HORECA în 2021 și a generat 10.8% din profitul industriei. Cei mai profitabili 10 jucători au obținut un profit cumulat de 261 milioane de lei, adică 44,7% din total în 2021.
Capitala conduce și din perspectiva contribuției distribuitorilor din retail și HORECA la bugetul de stat cu un nivel al taxelor și impozitelor plătite* de aproape 61,5 milioane de lei, care reprezintă 34,7% din total, urmată de companiile înregistrate în județele Prahova (9,2% din total), Bacău (6,8% din total), Cluj (5% din total) și Dolj (4,8% din total). Împreună, primele 5 județe au generat 61% din totalul taxelor și impozitelor achitate de distribuitorii locali în 2021.
Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul a crescut în primul semestru din 2022
Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul a crescut în primul semestru din 2022 ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate cu 6,6% față de aceeași perioadă din 2021, potrivit datelor de la Institutul Național de Statistică.
Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata a crescut în termeni nominali în primele 6 luni din 2022 ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate cu 27,7% față de aceeași perioadă din 2021.
Potrivit datelor preliminare de la Ministerul de Finanțe, aproximativ 225 mii de companii (24,7% din total) care și-au raportat rezultatele la 2021 au avut ca principal domeniu de activitate unul dintre codurile CAEN aferente comerțului (cu amănuntul și cu ridicata) și au înregistrat cumulat o cifră de afaceri de 789 miliarde de lei (40% din total).