Un nou incident stârnește dezbateri cu privire la lucrătorii din domeniul livrărilor: Furie în China, după apariția unor imagini care arată un curier îngenuncheat în fața unui agent de pază

curier china Sursa foto: BBC/ X

Autoritățile chineze au cerut ca cei care muncesc în domeniul livrărilor să fie tratați cu amabilitate, după ce înregistrările video cu un curier care îngenunchează în fața unui agent de pază au dus la proteste din partea a zeci de curieri, relatează BBC.

Luni, paznicii l-au împiedicat pe curier să părăsească o clădire din Hangzhou, spunând că a deteriorat balustradele în timpul unei livrări grăbite. Îngrijorat că livrările sale ulterioare vor fi întârziate, curierul a îngenuncheat și a implorat să fie lăsat să plece, a declarat poliția orașului.

Incidentul a stârnit indignare pe internet, mulți solicitând o mai bună protecție pentru lucrătorii din acest sector.

Aproximativ 12 milioane de persoane lucrează pe posturi de curieri în China, iar pandemia a alimentat o creștere explozivă în acest sector.

Cu toate acestea, industria – la fel ca în restul lumii – este cunoscută pentru termenele sale strânse, în condițiile în care livratorii cu salarii mici sunt supuși unor sancțiuni dure în cazul întârzierilor și al feedback-urilor slabe din partea clienților.

De asemenea, mulți lucrează ore îndelungate, câștigând mai puțin de un dolar pentru fiecare livrare.

Incidentul de luni a atras mulțimi uriașe de curieri furioși în clădirea din centrul orașului Hangzhou, determinând poliția să trimită zeci de ofițeri pentru a gestiona situația, inclusiv din echipa de arme și tactici speciale.

Videoclipurile distribuite pe rețelele de socializare îi arată pe curieri scandând „Cere-ți scuze! Cere-ți scuze!”

La un moment dat, ei încep să cânte imnul național al Chinei.

Poliția din Hangzhou a emis marți o declarație prin care a îndemnat publicul „să rămână calm și să încerce să se înțeleagă reciproc”.

Meituan, platforma de livrări pentru care lucra curierul în cauză, a declarat că își va „asuma responsabilitatea deplină” de a cerceta dacă acesta a fost tratat incorect și de a se asigura că livratorii săi sunt protejați în mod corespunzător.

Platforma a adăugat că a plătit pentru repararea balustradei rupte.

Hashtag-urile legate de incident au adunat sute de milioane de vizualizări pe platforma de microblogging Weibo în ultimele zile.

Unii utilizatori au condamnat „tacticile de intimidare” ale agenților de securitate, în timp ce alții au recunoscut că livratorul a făcut o greșeală. „Amândoi sunt lucrători cu salarii mici. De ce a trebuit să se ajungă la asta?”, a scris un utilizator. „Este o zi fierbinte, nu este ușor pentru nimeni. Să încercăm să empatizăm unii cu alții”.

Alții au citat condițiile de muncă precare drept factor. „De ce curierii încalcă atât de des regulile de circulație? Este simplu. Vor fi amendați dacă livrările lor sunt întârziate”, a scris un alt utilizator.

„Aceasta este puterea platformelor pentru care lucrează. Și astfel, curierii muncesc cât de mult pot și își riscă viața pentru a duce la bun sfârșit ceea ce au de făcut.

„Este exact așa cum funcționează sweatshop-urile”. De-a lungul anilor, China a introdus recomandări pentru a proteja drepturile și interesele lucrătorilor din domeniu, ar problemele persistă. Incidentele în care livratorii au intrat în conflict cu agenții de securitate din China au ținut prima pagină a ziarelor în trecut. În luna ianuarie a acestui an, un curier din orașul Qingdao din estul Chinei a fost înjunghiat mortal de un agent de securitate pentru că a intrat într-o clădire fără autorizație. Cercetările efectuate de China Labour Bulletin, un ONG cu sediul în Hong Kong, arată că lucrătorii gig au organizat cel puțin 400 de proteste în ultimii cinci ani pentru a cere îmbunătățiri.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: