Un număr tot mai mare de firme occidentale se retrag din Rusia, ca urmare a războiului lansat de Moscova împotriva Ucrainei

companii rusia

Firme, printre care Apple, Jaguar Land Rover, H&M și Burberry, au anunțat că își întrerup activitățile. BBC face o trecere în revistă a acestor retrageri.

Petrol și gaze

Când a izbucnit conflictul din Ucraina, firma de energie BP a fost sub presiune imediată. Compania deține o participație importantă în gigantul energetic rus Rosneft, dar în câteva zile a anunțat că operațiunea va fi retrasă.

Aceasta a fost urmată îndeaproape de angajamentele Shell, ExxonMobil și Equinor de a-și reduce investițiile rusești în urma presiunilor din partea acționarilor, precum și a guvernelor și a publicului.

Participația BP Rosneft a reprezentat o cincime din cele mai recente profituri ale companiei. Shell ar putea pierde până la 3 miliarde de dolari pentru ieșirea din acțiunile sale cu Gazprom.

Între timp, Total Energies, un alt mare jucător din Rusia, a declarat că nu va finanța noi proiecte în țară, dar, spre deosebire de colegii săi, nu intenționează să vândă investițiile existente.

Divertisment

Fanii de film din Rusia care doresc să meargă să vadă noul blockbuster al lui Warner Bros, The Batman, nu vor putea să o facă după ce compania a suspendat lansările de noi filme în țară.

Studioului american de film i s-au alăturat Disney și Sony, premierele animației Turning Red și ale adaptării Marvel Morbius fiind de asemenea retrase.

Netflix suspendă și toate „proiectele viitoare” din țară în timp ce evaluează „impactul evenimentelor actuale”.

Tehnologie

Apple a oprit toate vânzările de produse în Rusia și a limitat alte servicii, cum ar fi Apple Pay și Apple Maps. Magazinele sale s-au închis și ele.

Pentru o firmă precum Apple care vinde articole importate, aceasta este o decizie relativ simplă de luat, sugerează Chris Weafer, directorul executiv al companiei de consultanță Macro-advisory Limited. El a lucrat la Moscova în ultimii 24 de ani.

„Companiile nu vor să fie asociate cu regimul rus și cu ceea ce se întâmplă în Ucraina”, spune el. Afacerea lor din Rusia poate fi profitabilă, dar „restul lumii este mai important” când vine vorba de un astfel de risc privind reputația.

În plus, unele companii tehnologice, inundate de dezinformare, restricționează postarea posturilor media legate de Kremlin pe platformele lor. Facebook, de exemplu, a fost restricționat în Rusia după ce a declarat că a refuzat să oprească verificarea faptelor și etichetarea conținutului de la organizațiile de știri deținute de stat.

Comerț cu amănuntul

Gigantul suedez de modă H&M a devenit cel mai recent retailer care s-a retras și, probabil, mulți alții vor urma exemplul, potrivit Maureen Hinton de la consultanța de retail GlobalData.

Dar, în timp ce H&M a citat „evoluții tragice” în Ucraina, alte mărci, inclusiv Nike, au spus pur și simplu că nu pot garanta în prezent livrarea de bunuri către clienții din Rusia.

Burberry, care are un magazin emblematic în Piața Roșie din Moscova, a declarat că întrerupe toate livrările pentru că devenise „dificil să onoreze comenzile în Rusia”.

Rusia a fost a cincea cea mai mare piață europeană de retail în 2021, evaluată la 337,2 miliarde de lire sterline. Este posibil ca unele mărci să dorească întreruperea legăturilor, dacă există șansa de a reveni la o dată ulterioară. Acesta este motivul pentru care multe firme spun pur și simplu că „reconsideră” sau „suspendă” vânzările, în loc să se retragă cu totul.

Auto

Jaguar Land Rover (JLR), General Motors, Aston Martin și Rolls-Royce se numără printre producătorii auto care au oprit livrările de vehicule către Rusia din cauza conflictului, în timp ce producătorul de echipamente de construcții JCB a întrerupt toate operațiunile.

Mașinile sunt cel mai mare export din Marea Britanie către Rusia, dar totuși doar 1% din mașinile din Marea Britanie au mers în Rusia anul trecut.

Transportul mașinilor în Rusia s-ar putea dovedi oricum dificil, cele două mari companii de transport de mărfuri din lume, MSC și Maersk, suspendând rutele către și dinspre Rusia, cu excepția livrărilor de alimente, aprovizionări medicale și umanitare.

Unii producători de automobile, precum Volkswagen și BMW, au fost nevoiți să întrerupă producția la unele fabrici europene din cauza lipsei de piese din Ucraina.

Firme de consultanță

Marile firme de consultanță și de avocatură au fost unele dintre primele care și-au stabilit o prezență în Rusia după căderea comunismului, dar funcționează în cea mai mare parte sub lumina reflectoarelor.

Până acum, cei mai mulți au păstrat tăcerea în privința planurilor lor, în urma invaziei Rusiei în Ucraina, dar Jonathan Holt, șeful KPMG din Marea Britanie, a declarat că își revizuiește clienții în conformitate cu sancțiunile. El a adăugat că asta ar însemna încheierea unor relații atât în ​​Marea Britanie, cât și în întreaga lume.

EY a spus că va respecta sancțiunile, dar nu a confirmat dacă intenționează sau nu să rupă legăturile cu vreun client.

Unele firme juridice și de consultanță spun, de asemenea, că își revizuiesc baza de clienți și legăturile rusești.

Un director executiv al firmei de consultanță McKinsey, de exemplu, a scris într-o postare pe rețelele de socializare că firma „nu va mai servi nicio entitate guvernamentală din Rusia”.

Dar, potrivit rapoartelor din Wall Street Journal, McKinsey nu a comentat dacă această interdicție s-ar aplica companiilor controlate de stat precum Rosneft. Potrivit site-ului McKinsey, acesta deservește 21 dintre cele mai mari 30 de companii rusești.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *