Sindicatul Unit Tarom solicită autorităţilor exceptarea companiei Tarom de la aplicarea dispoziţiilor Legii nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare deoarece aceste măsuri “vor pune compania în inferioritate concurenţială în raport cu operatorii privaţi din domeniu, într-un mediu concurenţial acerb şi complet liberalizat”, transmite Agerpres.
Potrivit sindicaliştilor, aplicarea Legii respective ar avea implicaţii negative majore asupra asigurării continuităţii în condiţii de siguranţă a serviciilor de transport aerian ale Tarom şi vor conduce la un impact social negativ asupra angajaţilor proprii.
“Prevederile Legii ar urma să instituie condiţii restrictive pentru TAROM, de natură să pună compania în inferioritate concurenţială, deoarece vor conduce la crearea unui cadru de funcţionare necompetitiv în raport cu operatorii privaţi din domeniu, într-un mediu concurenţial acerb şi complet liberalizat în ceea ce priveşte accesul pe piaţa serviciilor de transport aerian şi politicile tarifare, la limitarea dezvoltării şi la adâncirea unui deficit, deja existent, de personal specializat în cadrul companiei, împiedicând angajarea sau menţinerea personalului înalt specializat prin pachete salariale atractive în raport cu oferta din piaţa muncii şi gestionarea flexibilă a bugetului de salarii, în funcţie de necesităţile de operare, dar şi de fluctuaţiile manifestate pe piaţa muncii din domeniul aviaţiei comerciale”, menţionează sindicaliştii, într-o scrisoare deschisă adresată Prim-ministrul Romaniei, Marcel Ciolacu.
Totodată, reprezentanţii Sindicatul Unit TAROM susţin că astfel de restricţii vor avea drept consecinţă “limitarea conducerii executive de a adapta structura organizaţională pentru implementarea cu celeritate a anumitor reglementări internaţionale în domeniul specific al aviaţiei civile, din cauza birocraţiei şi limitărilor bugetare care se impun în cazul entităţilor publice finanţate preponderent sau integral din venituri bugetare, însă nu sunt specifice întreprinderilor de la care se aşteaptă eficienţă şi competitivitate”.
“Obiectivul fundamental al unei companii aeriene comerciale de linie este de a transporta pe calea aerului, în mod regulat, pasageri şi marfă în condiţii de siguranţă, securitate şi profitabilitate, cu respectarea condiţiilor de certificare din certificatul de operator aerian şi ale reglementărilor în baza cărora a fost emis acest certificat”, se menţionează în document.
Potrivit sindicatului, Tarom este o întreprindere publică finanţată integral din venituri proprii, care acţionează într-o piaţă concurenţială, în permanentă schimbare. Astfel, restricţiile impuse prin prevederile Legii, care pot fi explicabile în cazul unor întreprinderi publice care acţionează într-o piaţă neconcurenţială, în cazul Tarom vor împiedica derularea eficientă a activităţilor economice.
“Tarom nu va putea deveni profitabilă în aceste condiţii concurenţiale, în care operatorii aerieni privaţi concurenţi, români sau străini, nu trebuie să facă faţă unor condiţii restrictive în gestionarea resurselor umane, materiale şi tehnice, astfel că se impune exceptarea Companiei Naţionale de Transporturi Aeriene Române – TAROM S.A. de la aplicarea prevederilor prin care operatorul aerian naţional va fi pus în dezavantaj concurenţial, ca urmare a imposibilităţii de a asigura un regim de normalitate în vederea soluţionării operative a cerinţelor pieţii”, susţin sindicaliştii.
De asemenea, punerea în aplicare de către Tarom a acestor dispoziţii ar periclita programul de restructurare derulat de companie, notificat Comisiei Europene.
“Procesul de restructurare a personalului Tarom a fost demarat în luna ianuarie 2021 şi a fost finalizat în luna august 2023, înainte de adoptarea Legii nr. 296/2023”, mai arată documentul.
Sindicatul Unit Tarom este același care a cerut, în luna septembrie a acestui an, donații pentru salvarea Tarom, demers de care conducerea companiei s-a disociat.
„În acest moment, considerăm că datoria TAROM este faţă de români, nu invers. TAROM transmite un mesaj ferm de disociere faţă de un demers de donaţii publice iniţiat de unul dintre sindicatele companiei. Datoria noastră este faţă de pasageri şi de români în general, faţă de cei care aleg serviciile companiei şi cărora suntem datori să le oferim tot ce avem mai bun în schimbul încrederii pe care o investesc în noi. Un demers menit să inverseze acest raport nu este nici util, nici binevenit. Compania TAROM trebuie să se reconsolideze şi să se revitalizeze, urmând un plan clar de restructurare. Şi va reuşi”, au spus la vrea respectivă reprezentanţii TAROM.
Sindicatul Unit TAROM (SUT) a propus susţinerea unor activităţi de donaţii şi subscripţie publică de acţiuni pentru salvarea operatorului aerian naţional, care în anul 2023 mai dispune de 12 aeronave şi doar 19 zboruri externe, faţă de 27 de zboruri şi mult mai multe aeronave în anul 1967.
„Forma donaţiilor, conturile şi Prospectul de emisiune vor fi publicate conform legislaţiei în vigoare. Dai 1 RON! Salvezi TAROM!”, se menționa în comunicatul sindicaliştilor din TAROM, semnat de preşedintele SUT, Narcis Pascu.