Startupul Story din San-Francisco a strâns fonduri de 80 de milioane de dolari pentru un blockchain conceput pentru a împiedica producătorii de inteligenţă artificială precum OpenAI să preia proprietatea intelectuală a creatorilor fără permisiune, transmite CNBC, conform News.ro.
Runda evaluează compania veche de doi ani la 2,25 miliarde de dolari, au declarat pentru CNBC surse care cunosc cu problema.
Sursele au preferat să nu fie numite deoarece informaţiile nu au fost făcute publice.
Story a spus că a strâns fondurile într-o rundă de Seria B – de obicei a treia rundă majoră de finanţare în călătoria de creştere a unui startup privat şi Seria A – condusă de Andreessen Horowitz, care este cunoscută şi sub numele de a16z.
De asemenea, au investit firma de capital de risc axată pe criptomonede Polychain şi Brevan Howard, fondul de investiţii al managerului de fonduri speculative al miliardarului britanic Alan Howard.
Construirea unui ”legoland IP”
Un blockchain este o bază de date distribuită care menţine o înregistrare imuabilă a activităţii. Este tehnologia care stă la baza criptomonedelor, cum ar fi bitcoin şi eter.
Story acţionează ca o reţea blockchain care le permite creatorilor să demonstreze că au realizat o bucată de conţinut şi că sunt proprietarii proprietăţii intelectuale prin stocarea IP-ului lor pe platformă.
Tehnologia firmei lucrează pentru a proteja IP-ul persoanelor şi entităţilor prin încorporarea termenilor asociaţi cu aceasta, cum ar fi taxele de licenţă şi acordurile de partajare a redevenţelor, în contractele inteligente.
Contractele inteligente sunt contracte digitale stocate pe un blockchain care se execută automat odată ce un anumit set de termeni este îndeplinit. Acest lucru face ca IP-ul deţinătorilor de drepturi de autor să fie ”programabil”, a explicat SY Lee, cofondatorul şi CEO al Story, pentru CNBC, deoarece stabileşte reguli pentru modul în care conţinutul lor poate fi utilizat şi preţul de plătit pentru reproducerea sau remixarea lucrărilor lor.
Avantajul acestui lucru, a spus Lee, este că elimină efectiv intermediarii implicaţi în mod obişnuit în disputele privind furtul drepturilor de autor în peisajul media.
”Acum s-a transformat din IP în IP Lego. Acum, nu trebuie să treci prin avocaţi. Nu trebuie să treceţi prin agenţi. Nu trebuie să faceţi această negociere foarte lungă de dezvoltare a afacerii. Pur şi simplu încorporezi termenii de acordare a licenţei şi de partajare a redevenţelor în contracte mici”, a spus Lee pentru CNBC.
Story face bani prin perceperea unei taxe de reţea pentru orice acţiune care are loc în reţeaua sa. Un exemplu de firmă care foloseşte Story este Ablo, un instrument de inteligenţă artificială care permite utilizatorilor să-şi creeze propriile articole de modă personalizate folosind modele de la mărci precum firma de îmbrăcăminte de designer francez Balmain şi casa de modă de lux italiană Dolce şi Gabbana.
Mărcile sunt compensate pentru utilizarea de către ei a IP-ului designerilor de modă prin diferite acorduri de licenţiere şi de partajare a veniturilor respective.
Combaterea furtului de drepturi de autor prin AI
Story încearcă acum să abordeze în timp util o problemă cu tehnologia sa – furtul de media protejate prin drepturi de autor pe internet de către modele puternice de AI generativă, cum ar fi ChatGPT de la OpenAI.
Aceste modele, care alimentează mulţi chatbot AI care sunt din ce în ce mai folosiţi ca alternativă la căutare, necesită cantităţi uriaşe de date de instruire pentru a permite sistemelor lor să producă răspunsuri avansate şi informative la întrebările utilizatorilor. Dar datele care intră în alimentarea acestor modele AI provin adesea din surse în care există restricţii privind drepturile de autor.
New York Times a intentat anul trecut un proces pentru drepturi de autor Microsoft şi OpenAI, prin care solicită despăgubiri pentru abuzul asupra proprietăţii intelectuale a ziarului.
În proces, Times a inclus câteva exemple de cazuri în care GPT-4 a produs versiuni modificate ale materialelor publicate iniţial de ziar.
Companiile mari de tehnologie precum Microsoft, care a investit 13 miliarde de dolari în OpenAI şi ar avea dreptul la un pachet de 49% din firmă, ”îţi fură în esenţă IP-ul în scopuri de instruire şi, de fapt, captează toate avantajele”, a spus Lee.
Într-o moţiune de respingere a unei părţi a procesului introdus de Times în martie, Microsoft a spus că astfel de afirmaţii erau ”nefondate” şi că procesul a prezentat o naraţiune falsă ”a futurologiei apocalipsei”.
Conţinutul folosit pentru instruirea acestor modele, au susţinut avocaţii Microsoft, ”nu înlocuieşte piaţa pentru lucrări, ci învaţă limbajul modelelor”.
Microsoft nu a fost disponibil imediat pentru comentarii atunci când a fost contactat de CNBC cu privire la comentariile lui Lee.
Este nevoie de o IP bună pentru a antrena astfel de modele de inteligenţă artificială, a spus Lee de la Story pentru CNBC, dar a adăugat că firmele de inteligenţă artificială riscă să piardă pe termen lung dacă nu compensează în mod adecvat editorii şi creatorii de la care îşi aprovizionează acele vaste date IP.
”Aveţi nevoie de o IP excelentă pentru a avea o creştere durabilă în AI. Fără date grozave create de oameni, modelele AI nu vor fi capabile să se antreneze şi să se perfecţioneze”, a spus Lee.
Nu multe startup-uri proiectează tehnologie concepută special pentru a combate furtul IP de către AI.
Un proiect de la Universitatea din Chicago, numit Glaze, oferă artiştilor o aplicaţie gratuită pentru a combate furtul IP-ului lor de către instrumente AI cu tehnologie care aduce modificări subtile operelor de artă concepute pentru a perturba capacitatea modelelor AI de a citi date despre operele de artă şi imită stilul operei de artă şi artistul acesteia.
Story, care a fost fondată în 2022, intenţionează să folosească banii noi pentru a-şi construi infrastructura de reţea IP şi pentru a integra mai mulţi parteneri dezvoltatori. Compania are deja peste 200 de dezvoltatori care folosesc platforma sa pentru a permite crearea de conţinut folosind IP programabil.
Lee a adăugat: ”Există o renaştere digitală uriaşă şi uimitoare, care face pe toată lumea un creator sau un studio, dar, în acelaşi timp, dacă nimeni nu compensează cu adevărat şi nu obţine efectiv IP-ul monetizat corect, este o acţiune sinucigaşă pentru AI pe termen lung.”