În timp ce instrumentele AI precum ChatGPT ar putea ajuta elevii care se luptă cu concentrarea și planificarea, o încredere prea mare în acestea ar putea împiedica creșterea lor cognitivă, spun cercetătorii citați de Euronews.com.
Utilizarea inteligenței artificiale (AI) la ore a fost o sursă de dezbatere continuă, educatorii luptând încă pentru a defini rolul acesteia și pentru a dezvolta metode eficiente de monitorizare a utilizării sale. Cu toate acestea, în anumite cazuri, inteligența artificială ar putea fi deosebit de benefică pentru elevii care se luptă cu probleme precum concentrarea și atenția, ajutând potențial la reducerea decalajelor de performanță între elevi, potrivit unei noi cercetări.
Un studiu recent efectuat de cercetătorii de la Universitatea Lund din Suedia a analizat modul în care elevii adolescenți percep utilitatea inteligenței artificiale generative în clasă.
„Am constatat că elevii cu mai multe probleme de funcționare executivă consideră instrumentele de IA generativă deosebit de utile pentru activitatea școlară, în special pentru finalizarea temelor”, a declarat pentru Euronews Next Johan Klarin, autorul principal al studiului, psiholog școlar și asistent de cercetare la Universitatea Lund.
Cercetătorii au identificat o legătură între preferința și înclinația studenților pentru utilizarea inteligenței artificiale și tendința lor de a întâmpina niveluri mai ridicate de anumite dificultăți, inclusiv probleme legate de planificare, reglarea emoțională și finalizarea sarcinilor. Concluziile au fost publicate în revista Frontiers in Artificial Intelligence.
Cercetarea s-a bazat pe două studii. Primul studiu a implicat 385 de elevi cu vârste cuprinse între 12 și 16 ani din patru școli primare din sudul Suediei. Al doilea s-a axat pe 359 de elevi puțin mai mari, cu vârste cuprinse între 15 și 19 ani, care erau înscriși la același liceu.
Studiile au arătat că, în timp ce 14,8 % dintre elevii mai tineri foloseau AI generativă ca parte a educației lor, mai mult de jumătate (52,6 %) dintre adolescenții mai în vârstă o foloseau. Dintre chatboții AI, ChatGPT a fost de departe cel mai utilizat instrument, cu 70% dintre elevii mai tineri și 88,9 la sută dintre elevii mai mari care l-au folosit.
Potrivit studiului, studenții care se confruntau cu provocări în activitatea școlară, cum ar fi dificultăți de planificare, inhibiție și flexibilitate cognitivă, au găsit instrumentele AI deosebit de utile pentru finalizarea temelor.
Klarin explică faptul că, deoarece acești elevi pot avea dificultăți în a-și termina temele, „un instrument de sprijin care îi ghidează în ultimele faze ale temelor poate crește probabilitatea de a le finaliza la timp”.
Utilizarea IA pentru a îndeplini sarcini ar putea duce la o dezvoltare redusă a abilităților cognitive esențiale, în special în timpul adolescenței, care este o perioadă-cheie pentru dezvoltarea funcțiilor executive. Prin urmare, dependența puternică de AI în această perioadă și recurgerea la aceasta ca la o soluție rapidă, în loc să învețe cum să depășească dificultățile, ar putea interfera cu progresia naturală a acestor abilități la tinerii studenți, făcându-le mai greu să facă față sarcinilor complexe mai târziu în viață.
„Dacă elevii se bazează pe inteligența artificială generativă pentru a înlocui, mai degrabă decât pentru a spori, abilitățile lor existente, acest lucru ar putea bloca creșterea sau chiar duce la o deteriorare a abilităților cognitive esențiale pentru finalizarea cu succes a sarcinilor școlare”, a declarat Klarin. „O astfel de schimbare ar putea avea implicații pe termen lung, deoarece abilitățile EF sunt cruciale nu numai pentru succesul academic, ci și pentru rezultate mai ample în viață”, a adăugat el.
Cu toate acestea, pe măsură ce AI continuă să avanseze rapid și devine și mai profund integrată în educație, în special pentru elevii tineri, este necesar să se asigure că AI este utilă fără a afecta creșterea lor.
Potrivit lui Klarin, educatorii ar trebui să modereze în mod constant utilizarea AI generativă și scopul acesteia, concentrându-se pe utilizarea acesteia ca instrument suplimentar, mai degrabă decât ca înlocuitor al competențelor elevilor.
„Stabilirea unor standarde și orientări clare pentru utilizarea sigură și eficientă a AI generativă în școli ar trebui să fie o prioritate absolută”, a spus el. „Educatorii și comunitatea de cercetare trebuie să adopte o abordare proactivă pentru a se asigura că progresele tehnologice îmbunătățesc mediul educațional, mai degrabă decât să-l împiedice.”