Vehiculul deţinut de statul ungar Corvinus International Investment Zrt. şi grupul francez de construcţii Vinci SA au ajuns la un acord privind preluarea tuturor acţiunilor la aeroportul internaţional din Budapesta de la acţionarul majoritar AviAlliance şi acţionarii minoritari, într-o tranzacţie care evaluează aeroportul la 4,3 miliarde de euro, au declarat pentru Bloomberg surse din apropierea tranzacţiei, citate de Agerpres.
Noii proprietari au plătit 3,1 miliarde de euro pentru acţiunile la Budapest Airport Zrt. şi au preluat datorii nete în valoare de 1,2 miliarde de euro, au precizat sursele. Ungaria va deţine o participaţie de 80% la aeroportul internaţional din Budapesta, iar Vinci va deţine restul acţiunilor, au mai dezvăluit sursele care au dorit să îşi păstreze anonimatul.
AviAlliance GmbH, operatorul şi cel mai mare acţionar la aeroportul din capitala Ungariei, a confirmat tranzacţia cu Corvinus Zrt. şi Vinci Airports într-un comunicat de presă, dar nu a dezvăluit detaliile legate de termenii financiari ai tranzacţiei.
Înainte de această vânzare, principalul acţionar la aeroportul internaţional din Budapesta, cu o participaţie de 55,44%, era AviAlliance, firmă deţinută de fondul de pensii canadian Public Sector Pension Investment Board (PSP Investments). Alţi acţionari sunt Malton, o subsidiară a fondului suveran de investiţii GIC Special Investments din Singapore, care controla o participaţie de 23,33%, şi fondul canadian care deţinea restul de 21,23%.
Plasat pe locul 39 în clasamentul celor mai aglomerate aeroporturi din Europa, hub-ul din Budapesta este considerat bijuteria coroanei pentru industriile turismului şi logisticii din Ungaria. Potrivit datelor Eurocontrol, aeroportul din Budapesta are o medie de 307 de zboruri pe zi, la fel ca şi cel din Praga.
Pentru autorităţile ungare, tranzacţia de preluare este cel mai probabil primul pas în dezvoltarea aeroportului. Autorităţile de la Budapesta au purtat discuţii cu fondul suveran Qatar Investment Authority pentru ca acesta să se alăture consorţiului la o dată ulterioară. După ce achiziţia se va finaliza, statul ungar are de gând să extindă aeroportul de la Budapesta prin construcţia celui de-al treilea terminal şi să majoreze capacitatea pentru pasageri şi marfă, a precizat Marton Nagy într-un interviu acordat Bloomberg la finele anului trecut.
Aeroportul din Budapesta estimează că va atrage aproximativ 17 milioane de pasageri în acest an, în creştere faţă de 14,7 milioane anul trecut. Hub-ul a afişat un profit de 74 milioane de euro în 2023, după ce veniturile au înregistrat o creştere anuală de 20% până la 338 milioane de euro.
Iniţial, AviAlliance GmbH nu avea iniţial intenţia de a vinde aeroportul. Însă a intrat în discuţii cu Guvernul ungar după ce acesta din urmă a purtat timp de mai mulţi ani o campanie de înlăturare a actualilor acţionari pe motiv că nu investesc suficient în dezvoltarea aeroportului, acuzaţie dezminţită de echipa managerială.
Încă de la începutul lunii septembrie 2023, se știe că guvernul a făcut o ofertă de preluare a pachetului majoritar de acțiuni la Budapest Airport Ltd., se presupune că pentru 51%, a relatat la acea vreme Hungary Today. Cumpărătorul specific ar putea fi o companie de investiții controlată de stat. Participația minoritară ar urma să revină unui investitor profesionist, se pare că VINCI Airports din Franța, un important operator de aeroporturi din Europa și din regiune. În plus, investitorii de stat din Qatar (Qatar Investment Authority) s-ar putea alătura apoi ca investitori financiari sau strategici. Centreforaviation.com relata în ianuarie că Oficialii UE (Comisia Europeană) au autorizat preluarea aeroportului din Budapesta de către guvernul ungar/VINCI. Proprietatea și gestionarea de către sectorul privat a Aeroportului Internațional Ferenc Liszt din Budapesta a fost o saga de când a fost privatizat inițial (75%) către BAA plc în 2005.