Uniunea Europeană ar putea impune taxe vamale retroactive pentru mașinile electrice chinezești

masini electrice china Sursa Foto: USA Today

Comisia Europeană va începe joi înregistrarea vamală a importurilor de vehicule electrice (VE) chinezești, ceea ce înseamnă că acestea ar putea fi afectate de taxe vamale începând din acel moment dacă ancheta comercială a UE va concluziona ulterior că acestea beneficiază de subvenții nedrepte, scrie Reuters.

Comisia desfășoară o investigație antisubvenții privind vehiculele electrice cu baterii chinezești pentru a stabili dacă va impune taxe vamale pentru a proteja producătorii din UE. Ancheta ar trebui să se încheie până în noiembrie, deși UE ar putea impune taxe provizorii în iulie.

Într-un document publicat marți, Comisia a declarat că deține suficiente dovezi care tind să demonstreze că vehiculele electrice chinezești sunt subvenționate și că importurile au crescut cu 14% de la an la an de când a fost lansată oficial ancheta, în octombrie.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

UE susține că importurile de automobile electrice chinezești în Uniunea Europeană continuă să crească “într-un ritm accelerat”, scrie Electrive. Dacă acest lucru continuă, producătorii europeni de automobile ar putea suferi prejudicii ireparabile. “În acest stadiu, este posibil ca, pe baza datelor colectate în timpul anchetei, prejudiciul, care ar fi dificil de reparat, să fi început să se materializeze chiar înainte de încheierea anchetei”, afirmă Comisia. Înregistrarea EV-urilor chinezești importate va începe în ziua următoare publicării planului în Jurnalul Oficial al UE.

Camera de Comerț a Chinei în UE s-a declarat dezamăgită de această măsură și a afirmat că valul de importuri reflectă creșterea cererii europene de vehicule electrice.

Acest lucru vine după ce Comisia Europeană a vizitat cei trei producători chinezi BYD, Geely și SAIC pentru a verifica informațiile furnizate anterior de producători în chestionare. Comisia scrie acum că “dovezile disponibile în acest stadiu tind să arate că exporturile produsului în cauză beneficiază de subvenții care fac obiectul unor măsuri compensatorii”.

UE a lansat o anchetă antidumping în octombrie 2023 pentru a stabili dacă lanțurile valorice BEV din China beneficiază de “subvenții ilegale și dacă aceste subvenții cauzează sau amenință să cauzeze un prejudiciu economic producătorilor de BEV din UE”. Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a formulat această afirmație la mijlocul lunii septembrie în Parlamentul European de la Strasbourg: “Piețele globale sunt acum inundate de mașini electrice chinezești mai ieftine, iar prețul lor este menținut la un nivel scăzut în mod artificial prin subvenții de stat uriașe. Acest lucru denaturează piața noastră”.

La momentul respectiv, era deja clar că, dacă se justifică din punct de vedere juridic, UE poate impune taxe antisubvenție provizorii după nouă luni (adică în iulie), care pot deveni definitive după cele 13 luni menționate de la deschiderea anchetei.

Faptul că producătorii chinezi de automobile primesc sau nu subvenții neloiale este deosebit de relevant în lumina creșterii cotei de piață a automobilelor electrice fabricate în China. Acestea reprezentau 8% din piața vehiculelor electrice din UE în 2023 și ar putea ajunge la 15% până în 2025, potrivit Reuters, “în condițiile în care aceste vehicule electrice costă în general cu 20% mai puțin decât modelele fabricate în UE”.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: