Constructorul Todini (Italia) a început mobilizarea pe șantierul Drumului Expres Timișoara – Autostrada A1, o șosea cu o lungime de 10 kilometri care ar trebui să fie finalizată în aprilie 2023, dar care este la doar 2% stadiu fizic de execuție.
Contractul cu Todini a fost semnat în ianuarie 2021 pentru 190 de milioane de lei, fonduri europene, iar durata de realizare este de doi ani din care primele șase luni pentru proiectare. Ministerul Transporturilor a emis Autorizația de Construire încă din iulie 2021 și a autorizat Proiectul Tehnic de Execuție în noiembrie 2021, dar antreprenorul nu a lucrat aproape deloc din cauza dificultăților financiare.
Este de așteptat ca, la sfârșitul lunii, constructorul să primească primul certificat negativ ca urmare a întârzierilor (la trei certificate CNAIR poate rezilia contractul).
La ultima conferință de presă de la Timișoara, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu s-a referit la cele două șantiere întârziate din Timiș : Centura Timișoara (Tirrena Scavi) și Drumul de Legătură Timișoara – A1 (Todini).
Practic, în aproape un an de la eliberarea tuturor documentelor care permit intrarea în șantier, Todini a reușit să execute doar lucrări pregătitoare, potrivit unei informări a Companiei de Drumuri.
„Antreprenorul contractat pentru realizarea noului drum de legătură dintre autostrada A1-DN 69 – Todini Costruzioni Generali S.p.A. – a început să se mobilizeze și să lucreze la forajele pentru viitorul pasaj peste drumul de legătură pe DN 69. Până acum au fost realizate lucrări de tipul: decopertări ale stratului vegetal și pregătirea terenului pentru fundare, nivelări, topografie, relocări de utilități, drumuri tehnologice etc. Lungimea noului drum de legătură pentru descărcarea traficului de pe autostrada A1 spre Timișoara, pe conexiunea DN 69 Timișoara-Arad, este de 10,25 km. Drumul va avea două poduri noi, șase pasaje și trei noduri rutiere. Durata contractului, care a început în martie 2021, este de 24 de luni, din care: 6 luni a fost perioada de proiectare, iar 18 luni este perioada de execuție a lucrărilor. Perioada de garanție a lucrărilor este de 7 ani”, arată Compania de Drumuri.
Finalizarea șoselei la termen – aprilie 2023 este imposibilă, ba chiar rămâne de văzut dacă se va termina în decembrie 2023, la expirarea POIM. Profilul este de Drum Expres, cu parte carosabilă de 2 x 7 metri lățime și 1,5 metri spațiu median pentru separator de sens.
Prin realizarea acestui obiectiv se asigură descărcarea traficului rutier de pe Autostrada Arad – Timișoara, cu scopul creșterii mobilității la nivelul infrastructurii rutiere aferente rețelei TEN-T, ce va contribui la promovarea competitivității economice și la îmbunătățirea condițiilor în transportul rutier de mărfuri și călători și la reducerea emisiilor poluante prin eliminarea/reducerea blocajelor de trafic și reducerea duratelor de transport.
Alte două proiecte pentru legarea marilor municipii la rețeaua de Autostrăzi sunt Drumul Expres Oradea – Autostrada Transilvania respectiv Drumul de Legătură Cluj Napoca – A3.