Util. Cum faci bugetul companiei, pentru a fi cât mai rezilient într-un an plin de incertitudini fiscale / 2025, anul reformei fiscale

Buget 2025 Sursa foto: Dreamstime

Anul 2025 se anunță a fi anul modificărilor fiscale și al „decontului” în urma politicilor fiscale relaxate adoptate de România până în prezent, care au făcut ca țara noastră să aibă cel mai mare deficit bugetar din Uniunea Europeană. În spațiul public au apărut deja câteva măsuri luate în calcul pentru a repara această situație și ele includ modificări de cotă de TVA, modificări ale cotei de impozit pe venit, majorarea cotei de impozit pe dividende, eliminarea facilităților fiscale acordate unor angajați sau reguli mai restrictive pentru microîntreprinderi. Cu toate acestea, niciuna dintre aceste măsuri nu este bătută în cuie și încă nu este clar care va fi amploarea modificărilor sau dacă ele vor fi adoptate concomitent. Un răspuns l-am putea avea abia spre finalul primului trimestru din anul 2025. Însă orice firmă al cărei an fiscal începe la 1 ianuarie 2025 trebuie să își pregătească bugetul pentru anul următor luând în calcul că aceste modificări – sau măcar o parte din ele – vor apărea pe parcursul anului. Economedia a consultat mai mulți specialiști în fiscalitate pentru a oferi companiilor o serie de orientări în acest sens.

Care este modul de a crea scenarii de buget bazate pe diferite scenarii de politici fiscale?

Alex Milcev, Partener, liderul departamentului de Asistență fiscală și juridică, EY România:
În primul rând, trebuie să înțelegem la ce se referă procesul de bugetare. Aici, elementul important este bugetarea veniturilor și a cheltuielilor, și cum taxele și impozitele reprezintă deseori unul dintre capitolele de cheltuieli, companiile trebuie să bugeteze cheltuielile cu taxe. Evident că această sarcină devine dificilă când există o mare incertitudine privind politica fiscală a statului, mai ales în situația in care este România acum: când se vorbește de ceva timp despre o creștere a taxelor și impozitelor din cauza unei nevoi obiective, cu deficit bugetar, dar nu se știe cum se vor concretiza aceste reforme și cum o companie poate fi impactată. Dar chiar și în aceste circumstanțe neclare se pot face anumite presupuneri și estimări.

Cristina Mogoș – Partener Servicii de Consultanța Fiscală, GTA Group:
Pentru a răspunde provocărilor economice actuale, companiile trebuie să creeze scenarii de buget care să anticipeze impactul politicilor fiscale asupra veniturilor și cheltuielilor.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

Un prim pas este definirea unui scenariu de bază, care presupune continuitatea situației actuale, fără modificări fiscale semnificative. Pe baza acestuia, se conturează scenarii alternative, care iau în calcul posibile măsuri fiscale, cum ar fi creșterea salariului minim sau majorarea impozitelor și taxelor. Aceste scenarii ar trebui să includă măsuri clare pentru ca firmele să gestioneze aceste efecte, fie prin ajustarea prețurilor de vânzare, fie prin măsuri de eficientizare operațională.

După ce se simulează impactul acestor măsuri fiscale asupra cheltuielilor și veniturilor, este esențial să se revină periodic asupra scenariilor pentru a le ajusta, asigurându-se că acestea sunt suficient de flexibile pentru a răspunde schimbărilor din mediul economic.

Care sunt principalele variabile pe care le luați în calcul când faceți astfel de scenarii: creșterea salariului minim, taxarea venitului, taxarea capitalului (dividende, impozit pe profit), taxe one-off?

Alex Milcev, Partener, liderul departamentului de Asistență fiscală și juridică, EY România:
Sunt bune asemenea exemple, care într-un scenariu sau altul pot influența dramatic un plan de business, pentru o perioadă mai scurtă sau chiar mai lungă, de 2-3 ani.

Un prim exemplu, pentru 2025: companiile care își fac bugetarea acum ar trebui să se gândească la ce modificări le-ar putea impacta businessul. Pentru companiile din anumite industrii, cum sunt construcțiile, IT, agricultura, care beneficiază în prezent de anumite facilități fiscale la impozitele pe salarii și asigurări sociale, acestea clar ar trebuie să ia în calcul faptul că o parte sau poate chiar toate aceste facilități pot dispărea in cursul anului. În funcție de “sentimentul de business” pe care un CFO îl are, o companie își poate face un provizion ori poate să anticipeze o anumită cheltuială în plus pe care va trebui să o deconteze (să o susțină) dacă acele facilități vor fi retrase.

Un al doilea exemplu, din practica ultimelor luni, este, de fapt, o întrebare: va apărea sau nu o modificare de impozit pe venitul salariaților și, dacă va crește, cu cât va crește. Apare și o a doua întrebare, deseori, dacă aceste taxe, fiind in sarcina individului, pot fi acoperite de angajator, care nu este, teoretic, responsabil cu acest lucru. Dar, în realitate, s-a observat că piața a trebuit să răspundă unor modificări fiscale și uneori să compenseze, cel puțin parțial, o creștere a impozitării, și astfel să fie solidară, eventual, cu efortul financiar al individului.

Un al treilea exemplu, la care mai devreme sau mai târziu toți proprietarii de imobile, terenuri și clădiri vor trebui să se gândească, este reforma taxelor locale, care va interveni din 2026. Trebuie înțeles din timp impactul unor modificări care, cu siguranță,  vor crește taxele locale, iar acest element de cost trebuie reflectat în bugetarea viitoare a poprietarilor

Un al treilea exemplu este legat de TVA, acesta fiind un element critic pentru anumite industrii, care ar putea crea un impact ce trebuie bugetat, în cazul în care acest impozit va crește. Sunt anumite sectoare, de exemplu financiar –  asigurări și bănci – care nu deduc TVA, iar orice achiziție de produse și servicii, pe fondul creșterii cotei va însemna o creștere de cost. Aceste companii vor fi nevoite să-și revadă politica de achiziții și, evident, să bugeteze acest TVA crescut, care se va reflecta în EBITDA.

Un al patrulea exemplu, recent, dar nu cu impact în 2025, este o directivă europeană prin care anumite contribuții sociale sunt mutate de la angajat la angajator, iar când se va întâmpla acest lucru va apărea, evident, o cheltuială nouă în P&L-ul unei companii, care trebuie bugetată. Nu este o preocupare pentru 2025, dar va urma destul de repede.

Cristina Mogoș – Partener Servicii de Consultanța Fiscală, GTA Group:
Printre variabilele luate în calcul la construirea scenariilor de buget s-ar putea număra creșterea salariului minim, taxarea capitalului prin cresterea cotei de impozit pe dividende, si eliminarea treptată a microîntreprinderilor.

În cazul unei majorări a salariului minim, de exemplu, companiile ar trebui să estimeze o creștere a cheltuielilor de personal (în general cu 8-12%), astfel încât să acopere atât majorările directe ale salariilor, cât și ale contribuțiilor sociale și alte costuri adiționale. Totodată, companiile trebuie să ia în considerare că aceste măsuri vor influența și prețul de achiziție al bunurilor și serviciilor necesare desfășurării activităților operaționale, având astfel un efect de domino asupra economiei.

În cazul unei potențiale creșteri a impozitului pe dividend (de la 8% nivelul actual), deși nu afectează direct performanța financiară a firmei, va avea efecte directe asupra acționarilor, în special asupra celor care depind de aceste dividende ca sursă de venit. În plus, eliminarea impozitului pe microîntreprinderi ar putea reduce profitabilitatea netă a companiilor mici, afectând astfel atât investițiile, cât și distribuțiile de profit.

Care sunt activitățile ale căror bugetele specifice necesită o flexibilitate mai mare, în contextul acestor incertitudini?

Roxana Gavrilă – Partener Servicii de Consultanță Financiară, GTA Group:
În contextul incertitudinilor economice, activitățile cele mai afectate de fluctuațiile fiscale sunt cele legate de personal și de achiziții, în special în companiile cu salarii apropiate de salariul minim pe economie. Companiile ar trebui să aloce o flexibilitate mai mare bugetelor acestor activități, pregătindu-se pentru eventuale creșteri ale costurilor și ale prețurilor pe lanțul de aprovizionare.

Care sunt activitățile ale căror bugetele specifice necesită o flexibilitate mai mare, în contextul acestor incertitudini?

Roxana Gavrilă – Partener Servicii de Consultanță Financiară, GTA Group:
În contextul incertitudinilor economice, activitățile cele mai afectate de fluctuațiile fiscale sunt cele legate de personal și de achiziții, în special în companiile cu salarii apropiate de salariul minim pe economie. Companiile ar trebui să aloce o flexibilitate mai mare bugetelor acestor activități, pregătindu-se pentru eventuale creșteri ale costurilor și ale prețurilor pe lanțul de aprovizionare.

Alex Milcev, Partener, liderul departamentului de Asistență fiscală și juridică, EY România:
Zonele cu forța de muncă sunt mai predispuse pentru un șoc și pentru o schimbare a structurii de cost. Daca impozitul va crește, aceasta creștere poate veni cu un impact în consecință pe costurile totale. Dacă se anulează tichetele de masă, dacă se schimbă facilități la IT, la constructii, agricultură, vor fi afectați și toți cei care au beneficii și scutiri. Vor primi mai puțin net, dar același brut: și dacă compania va anticipa că macar o parte din aceste costuri trebuie compensate, atunci va bugeta un cost în plus.

Cum pot fi estimate și evaluate cel mai bine cheltuielile cu creditele?

Roxana Gavrilă – Partener Servicii de Consultanță Financiară, GTA Group:
În bugetele companiilor, cheltuielile cu dobânzile trebuie atent monitorizate, având în vedere trei scenarii posibile: scenariul de bază, scenariul de creștere și scenariul de scădere. Din cauza fluctuațiilor economice și a posibilelor modificări de politică monetară, este imposibil de prevăzut cu exactitate evoluția dobânzilor. De aceea, este recomandat ca firmele să includă în buget o rezervă pentru variații de dobândă, asigurând astfel o gestionare prudentă a costurilor.

Alex Milcev, Partener, liderul departamentului de Asistență fiscală și juridică, EY România:
Sunt foarte mulți factori care pot influența orice estimare  – contracte cu dobânda fixă sau variabilă, previziuni asupra politicii monetare a BNR, ECB – Central Bank și alți mai mulți factori care pot influența traseul dobânzii creditului tău.

Cum poate fi elaborat bugetul de investiții pentru a avea o flexibilitate suficientă?

Roxana Gavrilă – Partener Servicii de Consultanță Financiară, GTA Group:
Pentru a asigura flexibilitatea bugetului de investiții, companiile ar trebui să ia în calcul opțiuni alternative de finanțare, precum leasingul operațional sau închirierea, în locul achizițiilor. Astfel, își pot optimiza fluxul de numerar și păstra libertatea de a ajusta sau întrerupe investițiile, în funcție de necesități. Bugetul ar trebui să includă, de asemenea, o rezervă de contingență pentru cheltuieli neprevăzute.

Cum își poate proteja o firmă bugetul în eventualitatea unor probleme ale partenerilor comerciali?

Alex Milcev, Partener, liderul departamentului de Asistență fiscală și juridică, EY România:
Prin reflectarea anticipativă în P&L a provizioanelor de risc, bazată pe experiența în piață, nivelul de sofisticare și riscul din zona de activitate, calitatea clauzelor contractuale, mijloacele de a a acoperi prejudiciul (există sau nu o asigurare), cele mai bune practici în KYC (know your customer). Sunt multi factori de care un CFO trebuie să țină cont.

Roxana Gavrilă – Partener Servicii de Consultanță Financiară, GTA Group:
Pentru a se proteja împotriva riscului de neplată din partea partenerilor, companiile pot aplica criterii mai prudente de selecție și pot limita expunerea față de clienții cu risc ridicat. Totodată, este recomandat să își constituie rezerve pentru a absorbi eventualele pierderi cauzate de neîncasarea soldurilor, protejând astfel atât profitabilitatea, cât și fluxurile de numerar.

Prin aceste măsuri, companiile pot naviga mai eficient incertitudinile economice și fiscale, menținând o structură financiară stabilă și pregătindu-se pentru posibile ajustări rapide în bugetul lor.

Sursa foto: Dreamstime.com

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: