Vânzările de mașini electrice în Europa și-au revenit în primul trimestru / În România a fost consemnată o scădere accentuată a livrărilor în primele patru luni din cauza întârzierilor „Rabla”

o femeie sta langa masina sa electrica conectata la o statie de incarcare Sursa foto: Freepik

România a înregistrat o scădere accentuată a vânzărilor de vehicule electrice în primul trimestru din 2025, o evoluție generată de întârzierile programului „Rabla”. În același timp, cinci piețe majore – Regatul Unit, Germania, Franța, Italia și Spania – au raportat o creștere de 30%, conform unei analize de specialitate publicate luni de PwC.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

„După trei trimestre de declin, Europa a înregistrat o revenire solidă. În primele cinci piețe majore – Regatul Unit, Germania, Franța, Italia și Spania – vânzările de BEV au crescut cu 30% în T1 2025. Regatul Unit și Germania conduc această revenire, cu creșteri de 43% și, respectiv, 39%. Italia și Spania vin puternic din urmă, cu avansuri de 73% și, respectiv, 69%, deși de la un punct de pornire mai scăzut. Franța este singura care a înregistrat un regres de 7%, ca urmare a expirării subvențiilor de stat. În ciuda trendului european ascendent, România a înregistrat o scădere accentuată a vânzărilor de vehicule electrice, evoluție generată de întârzierile programului Rabla. Conform datelor Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), în primul trimestru al anului 2025 înmatriculările de vehicule electrice au scăzut cu 36,4%, declin care a continuat în aprilie cu 70%, totul pe fondul întârzierii programului Rabla. Acesta este preconizat să înceapă săptămâna aceasta. Programul este foarte important, sectorul auto românesc riscând să piardă teren într-un moment critic al transformării globale”, subliniază Daniel Anghel, Country Managing Partner PwC România.

Piața auto globală și provocările sale

Conform analistului, la nivel global, piața auto se confruntă cu un risc tot mai pronunțat de fragmentare în trei blocuri geopolitice, în contextul escaladării barierelor comerciale și tensiunilor internaționale între SUA, Europa și China.

Analize Economedia

sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA
2265634-800x534
retea electrica - Transelectrica
digitalizare, calculator, cod, programare
statele unite, sua, washington, china, beijing, putere, geopolitica, razboi economic comercial, sanctiuni economice
antreprenoare, femeie, business, tech
tineri joburi IUF- The International University Fair
parc nufarul
economie razboi bani
romania germania
Concedieri scaderi economie
industrie forta de munca somaj industrial uzina fabrica manufactura muncitor muncitor necalificat
blindate, armata, militar
Bugetul familiei, bani
dambovita arena aci
afacere semnare contract pexels
șantier aeroport craiova
costuri, cladiri, birouri, angajati
software, calculator, IT
CV locuri de munca job
MixCollage-21-Dec-2024-07-15-PM-1798
economie 2024
grafic crestere dreamstime
tranzactii calcula fuziuni
locuinta constructii bricolaj
salariu, bani, lei

„Această evoluție are loc într-un moment în care vehiculele electrice cu baterie (BEV) au atins în primul trimestru o cotă de piață record la nivel global, de 16%, după o creștere cu 42% a vânzărilor comparativ cu aceeași perioadă din 2024, potrivit celui mai recent raport Autofacts, realizat de PwC. Evoluția a fost impulsionată în principal de piața chineză, care a generat peste 60% din vânzările mondiale și a atins o cotă de 27%. În ciuda acestei creșteri, tranziția către electromobilitate nu se desfășoară la viteza prognozată anterior. Incertitudinile geopolitice, precum și deciziile politice divergente la nivel internațional, complică adaptarea industriilor auto locale la noile cerințe. Europa încearcă să rămână competitivă prin măsuri de sprijin și flexibilitate, în timp ce piețele mari precum SUA și China adoptă politici protecționiste agresive. În acest peisaj volatil, România trebuie să-și regândească politicile de stimulare pentru a nu rata tranziția la mobilitatea electrică”, notează sursa citată.

Analiza PwC arată că, pentru a face față competiției globale și a sprijini tranziția verde, Comisia Europeană a lansat în martie 2025 un plan de acțiune dedicat industriei auto, sector care contribuie cu 7% la PIB-ul Uniunii Europene și susține circa 13 milioane de locuri de muncă.

„Acest plan vizează cinci direcții esențiale: inovare și digitalizare – investiții în produse și reducerea dependenței tehnologice externe; tranziție curată – reguli mai flexibile privind emisiile și accelerarea dezvoltării infrastructurii de încărcare; lanțuri de aprovizionare reziliente – investiții în materii prime critice pentru baterii; competențe și adaptare socială – reconversie profesională către electromobilitate; și mediu concurențial echitabil – sprijin pentru concurența loială cu producători străini subvenționați. Parlamentul European a aprobat relaxarea temporară a țintelor de emisii de CO2 pentru autoturisme și furgonete. Astfel, conformitatea nu mai este evaluată anual, ci pe baza unei medii în perioada 2025-2027. Măsura vine ca răspuns la solicitările industriei, care avertiza asupra unor potențiale amenzi de până la 15 miliarde de euro, cauzate de ritmul lent al electrificării față de rivalii globali”, menționează Anghel.

Potrivit sursei citate, în afara Europei, SUA și China adoptă măsuri drastice pentru protejarea industriilor proprii, într-un schimb de majorări de tarife, care în acest moment este suspendat pentru 90 de zile.

Între timp, China, lider global în producția de baterii (98%) și actor major în lanțul valoric al bateriilor litiu-ion, continuă să investească masiv în inovare pentru a-și reduce dependența de tehnologiile străine, transmite Agerpres.

Consultanții sunt de părere că industria auto globală se reconfigurează între presiuni economice și tranziția către electromobilitate, iar succesul va depinde de capacitatea producătorilor din industrie de a inova, de a colabora și de a se adapta rapid la noile condiții ale pieței.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.