Viitoare taxe și impozite. Specialiști: „Butonul roșu nuclear” este creșterea TVA, dar are un cost politic foarte important și va adăuga la inflație

Taxe 2023 2024 Sursa foto: Dreamstime

Specialiștii în fiscalitate sunt de părere că Guvernul va continua să implementeze anumite măsuri pe care le-a vehiculat inițial în pachetul de măsuri fiscale și care în cele din urmă nu au mai fost adoptate, iar „butonul roșu nuclear”, în cazul în care aceste măsuri nu aduc suficienți bani, va fi creșterea TVA, deși aceasta ar adăuga la inflație.

De exemplu, deși Guvernul a venit cu câteva măsuri mai restrictive pentru microîntreprinderi, a renunțat la o prevedere prin care aceste companii treceau de la impozit pe cifra de afaceri la impozit pe profit de 16% dacă rata de rentabilitate depășea 30%. Guvernul ia în considerare în continuare să aplice această măsură, a explicat miercuri Alex Milcev, directorul departamentului de Asistenţă fiscală şi juridică al EY România.

„La microîntreprinderi, ce nu s-a rezolvat, este abuzarea în scopuri fiscale. Nu e niciun secret că multe microîntreprinderi sunt o formă de a plăti salarii. Nu s-a renunțat la reîncadrarea microîntreprinderilor la impozit de 16% dacă rata de rentabilitate este de peste 30%. Nu s-a mers cu măsura în Parlament, dar rămâne acolo. La microîntreprinderi au promis că o să fie revenire foarte probabil până la finalul anului sau începutul anului viitor, cu care probabil o să se meargă în Parlament”, a spus Milcev.

Potrivit lui, deși Guvernul a încercat să elimine distorsiunile fiscale din sistem, prin eliminarea unor facilități fiscale, încă există o sumedenie de facilități fiscale. „Nimeni n-a cerut impozit pe dividende de 5%”, spune el.

„Trebuie să ne așteptăm să vedem mai multe măsuri cu un impact inexorabil care ar duce la ceva procente în PIB”, mai afirmă Milcev.

Totodată, Alex Milcev susține că o reformă majoră a taxării va veni în anul 2025, când va avea loc reforma impozitării locale.

„Avem un elefant în sufragerie apărut în 2022: acea ordonanță 16 și reforma pe taxe locale. Este în Monitorul Oficial și s-a hotărât că ea va fi aplicată din 2025. În UE, autoritățile locale se finanțează din taxele locale. La noi aceste taxe nu au ținut pasul cu dezvoltarea economiei. Bugetele locale sunt foarte dependente de bugetul central și nu de taxele colectate local. Dacă se face o reformă, va fi o reconfigurare a relației dintre puterea locală și puterea centrală. Sunt 2 paliere importante cu schimbări. Pe de o parte, cotele minime cresc, sunt niște procente minime, le plătim și astăzi. Vor crește pentru că se schimbă procentul minim. Pe de altă parte, de va recalcula baza. Pentru persoane fizice sunt niște tabele acum care nu reflectă nimic, nu reflectă valoarea de piață, și sunt niște valori ridicole. O să se redefinească. Miza este rejucarea bazei și a cotelor procentuale ca să pună mai mulți bani la dispoziția autorităților locale, ca autoritatea centrală să aibă mai mulți bani la dispoziție, de unde să se facă investițiile. Miza e mare apropo de faptul că România este în topul proprietarilor de locuințe. Deci reforma de acum 2 ani de zile e lăsată după alegeri”, afirmă Milcev.

„Butonul roșu nuclear” este însă creșterea TVA cu 2-3 procente, spune el. „Dacă pachetul fiscal nu o să colecteze câți lei e nevoie și revenim la masa de negocieri cu Comisia Europeană, cred că majorarea TVA nu o să dispară ca discuție (de la 19% la 21-22%). Creșterea TVA ar fi fost un rău foarte mare. Avem 19% acum, probabil 3-4 puncte ar putea să rezolve imediat problema la bugetul de stat. Problema este cu impactul macroeconomic și e o cvasi-garanție că asta ar adăuga tot atâtea puncte la inflație. Dacă pachetul nu o să corecteze câți bani o să fie nevoie, cred că TVA rămâne acolo ca un Plan B. Vedem ce ne aduce viitorul. Din pix, de pe o lună pe alta se poate schimba ecuația financiară. E un cost politic important dacă se introduce anul viitor (în 2024), iar partidul care o va implementa va fi sancționat la alegeri. De aceea nu se vorbește despre el. Deci probabil vom vedea așa ceva în 2025”, a precizat oficialul EY România.

În ce privește taxa pe cifra de afaceri, specialiștii EY sunt de părere că aceasta nu se va aplica pe întreaga perioadă planificată, adică patru ani.

„Cel mai probabil acest impozit pe cifra de afaceri, chiar și numai de dragul eforturilor făcute până acum, va trebui păstrat o perioadă, dar nu cred că va fi toată perioada asumată, de 4 ani”, afirmă Andra Cașu, Partener Asociat în cadrul departamentului de Asistență fiscală al EY România.

Conform lui Alex Milcev, unele companii vor plăti milioane sau zeci de milioane în plus, din cauza impozitului pe cifra de afaceri, ceea ce dă peste cap orice companie. Cei din FMCG, adică retail, și cei din industria auto vor fi cei mai afectați. Cu toate acestea, potrivit lui, sunt și alte companii care spun că nu vor fi afectate, datorită modelului de business și a modului în care este formată cifra de afaceri. „Automotive și retail sunt foarte afectate de impozitul pe cifra de afaceri. Volum mare, marjă mică, pentru că totul se face la comandă. Suntem un fel de outsourcing în România, deci clar nu poți face profituri. Energie și trader de energie, care vând la volum. Celelalte afaceri care sunt profitabile, inclusiv bănci sau telekom, au alt model, se bazează pe piața locală, valoarea adăugată este diferită. Acel 16% depășește cu mult acel potențial de 1%, deci de aceea nu îi afectează. Avem o economie complexă, de aceea e măsura controversată și aduce niște distorsiuni în piață pe care încercăm să le evităm”, afirmă el.

Alex Milcev afirmă că suntem într-un moment istoric al fiscalității românești. „În 2004-2005, după ultima reformă fiscală, am avut o colectare de 33-34%. Acolo trebuie să ajungem acum. Probabil era bine ca măsurile fiscale să fie răsfirate pe 2-3 ani, ca șocul să fie mai mic. Dar mediul de afaceri a înțeles că nu mai putem vorbi de predictibilitate și stabilitate în acest moment de criză, de aceea ați văzut și mai puține declarații. E recunoaștere din partea mediului de business că ceva trebuie făcut. S-a renunțat la mantra că trebuie să rezolvăm evaziunea și se vor strânge bani. S-a văzut că doar măsuri de optimizare nu mai sunt eficiente. S-a ajuns la concluzia că cineva trebuie să plătească mai mult. Cine? Noi din această sală și alții. Iar până la urmă totul se va răsfrânge asupra consumatorului, fie direct că plătim TVA mai mare la supermarket, fie indirect, pentru că firmele vor plăti taxe pe cifra de afaceri care vor fi transferate către consumatori. Iar asta se va transfera din nou către inflație”, afirmă el.

Andra Cașu afirmă că în 2025 specialiștii se așteaptă să avem un nou fiscal, în urma unei reforme.

Sursa foto: Dreamstime

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *