Google a înlocuit vocea serviciului său Maps din Polonia cu o alternativă generată de inteligență artificială, punând astfel capăt unui parteneriat de 15 ani cu Jarosław Juszkiewicz, jurnalist radio și artist de voice-over, scrie Notes From Poland.
Aceasta este a doua încercare de a înlocui vocea lui Juszkiewicz cu una generată de un sintetizator de voce. În 2020, când Google l-a înlocuit pentru scurt timp pe Juszkiewicz cu un sunet sintetizat, reacția utilizatorilor a determinat compania să reintroducă vocea familiară după o săptămână.
După ultima decizie a Google de a se despărți de Juszkiewicz, proprietarul unei aplicații concurente – asistentul pentru șofer Yanosik, căruia Juszkiewicz i-a împrumutat, de asemenea, vocea – a anunțat că va rămâne cu el. Între timp, gigantul energetic de stat Orlen a anunțat un parteneriat cu Juszkiewicz ca răspuns la concedierea sa recentă.
„Am fost vocea Google Maps timp de 15 ani. Vă mulțumesc pentru milioanele de kilometri pe care i-am explorat împreună și pentru toate locurile pe care le-am descoperit împreună atunci când v-am condus pe o cale greșită”, a declarat Juszkiewicz într-o înregistrare publicată pe canalul său YouTube săptămâna trecută.
„Inteligența artificială mătură lumea lucrului cu vocea umană ca un tăvălug uriaș. Iar eu pot, cu vocea mea umană, să spun, probabil pentru ultima dată: „Zâmbiți și mergeți spre sud””, a adăugat el.
În urmă cu patru ani, Google a dorit pentru prima dată să înlocuiască vocea sa cu o voce generată de un sintetizator de voce. La 22 mai 2020, vocea lui Juszkiewicz din aplicație a fost înlocuită cu cea a sintetizatorului de vorbire Google Assistant, dar, după protestele utilizatorilor Google, șapte zile mai târziu, vocea lui Juszkiewicz a fost adusă înapoi în aplicație.
De data aceasta, deși utilizatorii și-au exprimat din nou solidaritatea cu Juszkiewicz, schimbarea nu a fost anulată.
Într-o declarație furnizată revistei Press, Google Polska a precizat doar că echipa responsabilă pentru Google Maps „lucrează constant la dezvoltarea aplicației și a experienței utilizatorului”.
„Confirmăm că vocea de navigare s-a schimbat ca parte a celei mai recente actualizări și îi mulțumim sincer lui Jarosław Juszkiewicz pentru împrumutul vocii sale, care a însoțit mulți utilizatori polonezi în călătoriile lor în ultimii ani”, a declarat compania.
Între timp, o aplicație rivală, Yanosik, care informează șoferii cu privire la obstacolele rutiere și controalele de viteză, s-a angajat să păstreze vocea lui Juszkiewicz.
„În navigația Yanosik, veți fi ghidat în continuare către destinație de vocea lui Jarosław Juszkiewicz”, a scris compania într-o postare pe X.
În câteva zile de la anunțarea deciziei, Yanosik a înregistrat o creștere de 8% a numărului de utilizatori noi, potrivit proprietarilor companiei, informează Press.
Între timp, Orlen, care este proprietarul celui mai mare lanț de benzinării din Polonia, a anunțat că a lansat o cooperare cu Juszkiewicz care va include utilizarea vocii acestuia în campaniile sale de marketing.
„Nu ne putem imagina că această voce ar putea lipsi. În era inteligenței artificiale și a algoritmilor, Orlen se bazează pe empatie și intuiție”, a declarat Lidia Kolucka, director executiv de sponsorizare al firmei, citată de serviciul de presă Wirtualne Media. „Această voce, bine cunoscută de noi din numeroasele sale călătorii, va sprijini proiectele noastre de marketing și promovare.”
Juszkiewicz și-a împrumutat deja vocea pentru spoturile radiofonice, difuzate începând de ieri, care anunță recrutări pentru programul de sponsorizare al Orlen pentru cluburile sportive de amatori.
Este pentru a doua oară în această lună când înlocuirea personalului media cu inteligență artificială ține prima pagină a ziarelor.
Săptămâna trecută, Radio Cracovia – un radiodifuzor public din al doilea oraș ca mărime din Polonia – a lansat un canal gestionat aproape în întregime de inteligența artificială, inclusiv de prezentatori AI, după ce a pus capăt colaborării cu personalul care îl gestionase anterior.
Ideea a fost întâmpinată cu reacții negative, iar proiectul a fost încheiat după mai puțin de o săptămână de emisie, deși inițial fusese programat să dureze trei luni. Radio Cracovia a susținut totuși că proiectul a fost un „succes”, afirmând că acesta a fost întotdeauna conceput ca o modalitate de a stârni dezbateri cu privire la rolul IA în mass-media.