Vox populi cu micii antreprenori, chioșcari, piețari sau din logistică. Ce probleme au în economia anului 2024

oameni romani aglomeratie strada bucuresti pipera plimbare corporatie angajati inquam octav sursa foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

Micii antreprenori din România au o mulțime de probleme și se descurcă din ce în ce mai greu. Inflație, prețul utilitărilor, carburanți, lipsa forței de muncă sunt printre problemele care-i apasă și-i fac să fie nesiguri de ziua de mâine.

Economedia.ro a s-a decis să ia pulsul străzii și vă prezintă ce spun antreprenorii, păstrând confidențială identitatea lor, atunci când aceștia o cer în mod expres.

„Eu de ce nu pot intra în piețe, eu care produc 5-600 de tone de pepene, că nu am loc de samsari? Eu nu pot vinde în piață, chiar dacă am certificat de producător, și nu am decât să le vând lor, samsarilor, pe nimic pepenii sau să mă car aiurea cu ei prin țară”, spune Marian, producător de pepeni în Ialomița. Marian afirmă că, atunci când este să-și vândă recolta, fie trebuie să dea en gros samsarilor, dar să încaseze foarte puțin, fie să ia la rând, timp de o lună, cu dubele de pepeni, piețele din orașele din sudul țării, unde „mafia” n-ar fi chiar așa mare ca în București. Oamenii au venituri mai scăzute în sud însă, așa că nu poate face la fel de mulți bani ca în București. Marian susține că folosește metode avansate în cultivarea pepenilor, cu ameliorări de semințe și irigații cu picătura, la baza lujerului de plantă.

Chioșcurile simt și ele efectele inflației, dar, în același timp, și concurența acerbă din partea marilor lanțuri de retail.

„S-au scumpit foarte mult alimentele iar oamenii, îi văd eu, au început să se drămuiască la cumpărături. Cumpără mai puțin și ce-i mai ieftin. La țigări nu prea au renunțat, iar la alcool, iau d-ăla mai ieftin. Eu am norocul că e clădirea mea, că am vad bun, că nu plătesc chirie și lucrez eu, bărbatul meu și cu fata mea, altfel nu știu cum făceam cu chirie și salariați. Da, e o problemă că au apărut market-urile astea mari, ca ciupercile. Au distrus toate chioșcurile de pe lângă, care nu-și permit să vândă la fel de ieftin, ca n-au discount-urile lor. Mare noroc am avut aici, că nu prea au avut loc să vină pe lângă mine”, spune și doamna Sanda, patroană de chioșc.

Chiar și un antreprenor cu un business solid și profitabil resimte efecte din piață. Nu atât inflaționiste, nici măcar de la prețul carburanților – deși conduce o afacere din logistică, ci cu forța de muncă. „N-am probleme cu șoferii cum am cu manipulatorii. Mie-mi trebuie mulți care cară cu cârca, fără studii, fără nimic, dar care să se poată trezi de dimineață și să meargă la depozit. Cât poți să le dai lor, care știu doar cu cârca, că eu le dau 3.000 net și fac și carte de muncă și nu există să nu dau salariile în ziua de salariu. Nu găsesc deloc, pe nicăieri în țară, că am mai multe depozite. Cum mă descurc acum e cu angajații pe care-i am mai de demult, le mai dau câteva sute de lei în plus și trag de ei. Nu vroiam, dar cred c-o să apelez să aduc și eu pakistanezi, deși mi-e groază să mă gândesc la câtă hârțogăraie e de făcut. În rest, mie-mi merge bine, am plătit leasing-urile la aproape toate camioanele. Am ”rupt” în pandemie, atunci a mers cel mai bine”, spune Alexandru, un patron de firmă de transport cu un parc de 80 de camioane și contracte solide pe transport în regim frigorific cu Mega Image și Auchan.

sursa foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *