Începutul anului nou nu este însoțit doar de provocări financiare, românii se confruntă și cu o stare emoțională dificilă. Cea de a treia zi de luni din luna ianuarie poartă denumirea de Blue Monday, iar 3 din 10 români resimt ziua aceasta ca pe una dintre cele mai dificile din an. Principalele cauze ale stării de disconfort emoțional sunt vremea rece, cheltuielile excesive din perioada sărbătorilor și oboseala acumulată, potrivit unui studiu realizat de Raiffeisen Bank România, în colaborare cu Appinio, o companie globală de cercetare a pieței.
Conceptul de Blue Monday este folosit pentru a descrie a treia zi de luni din ianuarie care este considerată cea mai deprimantă perioadă a anului. Acesta a fost promovat inițial de către o agenție de turism din Marea Britanie și a fost popularizat printr-o formulă dezvoltată de psihologul Cliff Arnall. Specialiștii numesc această zi de luni „cea mai deprimantă zi a anului”, iar fenomenul este cunoscut în special în rândul persoanelor cu studii superioare și al bucureștenilor, aceștia fiind mai conștienți de impactul acestei perioade asupra stării lor emoționale și financiare, iar potrivit studiului 5 din 10 români sunt familiari cu acest concept.
Lipa banilor influnțează cel mai mult starea de spirit
Conform studiului, 50% dintre respondenți își reduc cheltuielile, 29% dintre ei își creează un buget strict, iar 60% dintre respondenți indică un buget lunar mai mic în luna ianuarie.
Cu toate acestea, 37% dintre respondenți consideră că situația financiară le influențează starea emoțională. În această perioadă, mai mult de jumătate dintre români (53%) devin mai precauți cu cheltuielile, în timp ce 22% sunt mai predispuși la decizii impulsive.
De asemenea, stresul financiar este resimțit mai puternic în familiile cu copii. Bugetele mai mici și cheltuielile mai mari împing mulți români să adopte soluții de urgență. Astfel, potrivit studiului peste 40% dintre români apelează la economii sau credite pentru a face față cheltuielilor de după sărbători, în timp ce doar 4 din 10 folosesc aplicații financiare pentru gestionarea bugetului.
Conform rezultatelor studiului, se indică un comportament mai responsabil în rândul tinerilor cu vârste între 18 și 24 de ani. Aceștia încearcă să economisească mai mult în ianuarie, iar segmentul 18-35 ani este mai deschis către utilizarea aplicațiilor și a instrumentelor financiare pentru gestionarea bugetului, comparativ cu alte categorii de vârstă.
Sfaturi recomandate de specialiști
Specialiștii de la Raiffeisen Bank România le sugerează românilor să își planifice bugetul pe luna ianuarie încă din luna decembrie și să pună în balanță cheltuielile de sărbători. Aceștia le mai sugerează româniilor să își prioritizeze cheltuielile, să separe nevoile de dorințe pentru a putea identifica de unde poți economisi.
Totodată, să folsosească instrumente digitale. Aplicațiile financiare pot fi utile la o estimare a cheltuielilor și pot ajuta la controlul lor.
Nu în ultimul rând, specialiștii le recomandă româniilor să își construiască un fond de rezervă unde să pună lunar deoparte o sumă mică de bani destinată situațiilor neprevăzute.
Studiul Raiffeisen Bank România, în colaborare cu Appinio, reprezentativ la nivel național, de tip CAWI, a fost realizat pe un eșantion de 700 de respondenți.