În februarie, vehiculele electrice cu baterie (BEV) reprezentau 56% din întreaga cerere de vehicule cu emisii reduse (BEV, PHEV, Hidrogen). Volumul a crescut cu 77% comparativ cu februarie 2021 la un total de 87.400 de unități, potrivit unui studiu al Jato Dynamics. În schimb, volumul hibridelor plug-in (PHEV) a crescut cu doar 6%, până la 67.400 de unități. Sandero a rămas pe locul trei al celor mai vândute modele auto în UE în februarie.
De altfel, piața europeană de mașini noi a continuat să aibă probleme în februarie. Situația geopolitică din Ucraina a afectat și mai mult deficitul de semiconductori, afectând și alte aspecte ale lanțului de aprovizionare. În consecință, mulți producători au fost forțați să oprească producția, întârziind livrarea de vehicule noi.
Potrivit datelor JATO Dynamics pentru 26 de piețe europene, înmatriculările de vehicule noi au scăzut cu 5,4% în a doua lună a anului, la 794.576 de unități. Volumul până în prezent a scăzut cu 3,8% la 1.607.321 de unități.
Felipe Munoz, analist global la JATO Dynamics, a comentat: „Rezultatele de luna trecută au marcat cel mai scăzut volum înregistrat în februarie de patru decenii. Piața a fost definită istoric de volume mari și marje scăzute, dar începem să vedem această schimbare invers.”
În schimb, în clasamentul general al modelelor, Volkswagen Golf a recâștigat prima poziție cu peste 15.000 de unități, în scădere cu 6% față de februarie 2021, urmat de Peugeot și Dacia Sandero, care s-a păstrat în top. Dar, în top 10, doar Peugeot 3008 și Hyundai Tucson au înregistrat creștere în februarie.
Toyota Yaris Cross, Tesla Model 3, Mini Hatch, Opel/Vauxhall Mokka, Hyundai Kona, Kia Sportage, Tesla Model Y și Citroen C4 au înregistrat și ele rezultate bune, iar dintre cele mai recente lansări, Renault Arkana a fost al treilea cel mai bine vândut model al francezilor. La electrice, Hyundai IONIQ 5 a depășit Volkswagen ID.4 și Skoda Enyaq. Volkswagen a înregistrat peste 3.000 de unități Taigo, în timp ce Kia a înregistrat peste 2.000 de unități EV6.
Electricele-urile generează cererea de vehicule cu emisii scăzute
Apariția de noi modele și susținerea continuă a stimulentelor a avut un impact clar asupra cererii de BEV a consumatorilor. SUV-urile au continuat să fie un motor cheie al creșterii, reprezentând 49% din cererea totală pe toate segmentele.
Munoz a continuat: „Fără sosirea SUV-urilor electrice competitive, segmentul BEV părea să rămână o piață de nișă în Europa. Dar datorită investițiilor în aceste vehicule, cererea continuă să crească, ceea ce ajută la compensarea provocărilor cu care se confruntă în prezent industrie.”
SUV-urile au reprezentat 51% din toate înmatriculările BEV în februarie, totuși aceste vehicule au reprezentat doar 11% din totalul înmatriculărilor de SUV-uri, ceea ce indică faptul că rămâne un potențial semnificativ pentru SUV-urile electrificate să crească în cadrul segmentului.
Tesla a condus piața BEV în februarie, cu o cotă de piață de 18,1%, înaintea grupului Volkswagen care a asigurat 17,6% la toate mărcile. Marca Volkswagen a fost depășitî de Hyundai și Kia, care au ocupat a doua și, respectiv, a treia poziție în clasamentul pe mărci.
Rezultatele Tesla se explică prin popularitatea continuă a Modelului 3, cel mai vândut BEV în februarie, pe lângă succesul modelului Y care a asigurat a doua poziția în clasamentul BEV după model. Modelul 3 a fost cel mai popular BEV în Spania, Franța și Germania, în timp ce Modelul Y a fost lider în Austria, Belgia, Elveția, Danemarca și Marea Britanie.