Zborurile spaţiale comerciale devin din ce în ce mai frecvente. Mai multe startupuri construiesc baloane speciale pentru a transporta clienți stratosferă

zephalto balon Sursa foto: Zephalto

Zborurile spaţiale comerciale devin din ce în ce mai frecvente, companii precum SpaceX, Blue Origin şi Virgin Galactic transportând contra cost clienţi în spaţiu, în ultimii câţiva ani, iar o serie de startup-uri îşi propun să ridice turiştii în stratosferă folosind capsule presurizate şi baloane mari, pline cu gaz, transmite CNBC. Doar una dintre ele a efectuat până acum teste cu echipaj, deşi nu la altitudinea ţintă a companiei.

Oamenii interesaţi să vadă Pământul dintr-un loc neobişnuit ar putea avea în curând o altă opţiune.

CNBC a vorbit cu trei startupuri – Zephalto din Franţa, Space Perspective din Florida şi World View din Arizona – care îşi propun să ridice turiştii în stratosferă folosind capsule presurizate şi baloane mari, pline cu gaz.

”Capsula în sine este concepută pentru a transporta opt clienţi şi doi membri ai echipajului în stratosferă”, a declarat Ryan Hartman, CEO al World View.

El a spus că ”va fi un bar central unde oamenii se pot aduna şi apoi, bineînţeles, va exista o baie la bordul capsulei.”

Plimbările cu balonul vor dura aproximativ 6 ore, dar nu vor duce pasagerii până în spaţiu. Majoritatea vor atinge altitudini de 15 până la 19 mile (24 până la 30 de km) deasupra suprafeţei Pământului, zburând într-o zonă cunoscută sub numele de stratosferă.

Începutul spaţiului este în general acceptat de guvernul SUA ca fiind la aproximativ 80 de kilometri, deasupra suprafeţei Pământului.

Jane Poynter, fondator şi co-CEO al Space Perspective, are o viziune diferită.

”Nu există o definiţie universală a spaţiului. Suntem reglementaţi ca o navă spaţială. Dacă trecem peste 98.000 de picioare (30 km), suntem o navă spaţială. În afara capsulei, este în esenţă un vid. Suntem deasupra a 99% din atmosfera Pământului, motiv pentru care cerul este atât de negru”, a spus Poynter.

În comparaţie cu turismul spaţial propulsat de rachete, senzaţia fizică pe care o vor experimenta pasagerii într-o plimbare cu balonul stratosferic este mai comparabilă cu cea a unui avion. Pasagerii nu vor experimenta imponderabilitate.

”Nu avem nevoie de cerinţe fizice pentru a urca pe balon. Dacă te poţi urca într-un avion standard, poţi urca în balon”, a spus Vincent Farret d’Astiès, fondatorul şi pilotul şef la Zephalto.

Toate cele trei companii au declarat pentru CNBC că sunt mulţumite de interesul consumatorilor.

World Views spune că a vândut 1.250 de bilete până acum, în timp ce Space Perspective a vândut 1.800. Zephalto nu a spus CNBC câte bilete a vândut, dar a spus că zborurile sale iniţiale au fost complet rezervate.

Preţurile biletelor variază de la 50.000 USD per loc cu World View până la aproximativ 184.000 USD cu Zephalto. Space Perspective vinde bilete pentru 125.000 USD per loc. Toate astea presupunând că serviciul comercial al acestora va începe.

Doar Zephalto a efectuat până acum teste cu echipaj, deşi nu la altitudinea ţintă a companiei, de aproximativ 15 mile (24 km) deasupra suprafeţei Pământului.