“Acum 39 de ani, ca tânăr absovent în practică, repartizat în producție, cum se făcea atunci, lucram la CFR și am intrat în prima locomotivă electrică din gara Cluj. Atunci se electrificase linia”, povestește Vasile Țopa, rectorul Universității Tehnice din Cluj-Napoca, una dintre marile “pepiniere” de ingineri din țară. La aproape 40 de ani distanță, fără să ne putem lăuda cu mari investiții SF pe linia ferată, rectorul universității tehnice e în tramvai, vorbind despre un sistem care aduce noutăți tehnice pe șine: un sistem de avertizare la coliziune, dezvoltat de compania germană Bosch și la care și UTCN e partener. Astfel de proiecte pilot au fost implementate și în București și Oradea.
Centrul de Inginerie Bosch din Cluj a anunțat astăzi, în cadrul unui eveniment dedicat, echiparea unui tramvai din flota Companiei de Transport Public (CTP) Cluj-Napoca cu un sistem de avertizare la coliziune frontală dezvoltat de Bosch, numit Tram Forward Collision Warning (TFCW). Sistemul asistă vatmanii în situaţiile critice din traficul urban prin avertismente sonore şi vizuale, oferind, astfel, siguranţă sporită, atât pentru conducătorii de tramvaie, cât și pentru pasageri, sau pentru ceilalţi participanţi la trafic, spun dezvoltatorii săi. Proiectul local, dezvoltat de Centrul de Inginerie Bosch din Cluj, împreună cu Compania de Transport Public Cluj-Napoca și Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, sub patronajul primăriei municipiului Cluj-Napoca, a ajuns în prima fază a implementării efective. Deocamdată, acesta e funcțional pe un singur tramvai, ca proiect pilot, dar ar putea fi implementat și pe altele, spune directorul CTP Cluj, Liviu Neag. Alte orașe din țară ar fi interesate de sistem, a adăugat acesta.
Reprezentanții Bosch, cei ai CTP și ai UCTN spun că tramvaiul echipat cu ultima versiune a sistemului anticoliziune TFCW 2.0 va funcționa ca un laborator pentru dezvoltarea viitoarelor generații ale sistemului, el fiind folosit și pentru scopuri de cercetare și dezvoltare. Sistemul de avertizare anticoliziune pentru tramvaie sprijină conducătorii în situații critice. În trafic aglomerat sau în condiții de vizibilitate redusă, sistemul îl avertizează pe conducător cu privire la obstacolele de pe șine în timp util. Acest lucru le permite conducătorilor să evite accidentele, sau cel puțin să reducă în mod semnificativ daunele.
„Acest proiect este rezultatul unui parteneriat între mediul universitar, autoritățile publice locale și Centrul de Inginerie Bosch din Cluj, care a facut posibilă realizarea acestui proiect pilot”, a spus Mihai Boldijar, director general Robert Bosch S.R.L. și reprezentantul Grupului Bosch în România.
„Primăria a fost și va fi mereu aproape de dumneavoastră în susținerea proiectelor care generează plusvaloare și consolidează direcția orașului nostru de trecere de la Made in Cluj-Napoca la Invented in Cluj-Napoca” a declarat dl Emil Boc, primarul municipiului Cluj-Napoca.
Deocamdată, însă, acest sistem nu e “invented in Cluj”, el e deja aplicat în alte țări și chiar și în două orașe din România, dar i s-ar putea adăuga de aici noi funcții.
Sistemul a fost dezvoltat de către Bosch Engineering GmbH, subsidiară a Robert Bosch GmbH, reprezentată în România prin Centrul de Inginerie Bosch din Cluj. Sistemul folosește tehnologii similare cu cele din industria auto, adică tehnologii avansate pentru asistența șoferului. Echipa globală care dezvoltă astfel de soluții pentru transportul feroviar numără printre membrii lor peste 20 programatori din Cluj-Napoca, angajați ai Centrului de Inginerie.
Sistemul a fost deja implementat în Statele Unite, Germania, Ungaria.
„Un lucru foarte important de menționat este faptul că fiecare oraș își are modelul specific de tramvaie și trasee locale, de aceea sistemul TFCW trebuie testat și adaptat fiecărui oraș și tramvai în parte. Atunci când implementăm tehnologia într-un oraș nou, începem prin a face mai multe runde de calibrare pentru a studia traseele și mediul din jurul acestora. Aici intervine expertiza inginerilor locali Bosch, care adaptează software-ul la specificul local, în acest caz, pentru traseele din Cluj-Napoca”, a declarat Tobias Matter, directorul Centrului de Inginerie Bosch din Cluj.
Sistemul TFCW este utilizat în peste 1500 de tramvaie din mai multe orașe din SUA, Australia, dar și din Germania, Olanda, Cehia, Ungaria, de către diferitele companii de transport în comun. În România, primul proiect pilot de asistenţă activă pentru tramvaie a fost implementat în septembrie 2021 de către Centrul de Inginerie Bosch, în parteneriat cu Societatea de Transport Bucureşti, iar un al doilea proiect pilot a funcționat la Oradea la sfârșitul anului 2022. De astăzi, și Cluj-Napoca va avea un tramvai dotat cu acest sistem de asistență.
Cum funcționează sistemul
Alcătuit dintr-o cameră multifuncțională, un senzor radar și o unitate de control, sistemul monitorizează traiectoria din față și orice obstacol posibil din fața vehiculului în timp real. În cazul în care detectează o potențială coliziune, acesta trimite un avertisment conducătorului.
Funcționarea sistemului poate fi extinsă cu acționarea automată a unei frâne de serviciu, în cazul în care conducătorul tramvaiului răspunde prea târziu sau nu răspunde deloc la avertismentul sistemului. Această funcție nu este activată pentru acest tramvai și vatmanul rămâne tot timpul în control. Combinarea datelor de la camera multifuncțională și de la senzorul radar cu rază medie de acțiune îmbunătățește detectarea obstacolelor și minimizează efectele condițiilor meteo. Principiul fuziunii de la senzori, adoptat din domeniul dezvoltării autovehiculelor automatizate, îmbină punctele forte ale mai multor tipuri de senzori, sporindu-se fiabilitatea și performanța sistemului. Acesta este modul în care Bosch Engineering reduce riscul de accidente și asigură o mai mare siguranță și eficiență în transportul public. Momentan, sistemul Bosch avertizează vatmanul cu privire la coliziunile frontale iminente și se lucrează la extinderea lui cu functionalități noi și îmbunătătirea performanței.
Bosch a ajuns la 8800 de angajați în România
Grupul Bosch este prezent în România de peste 28 de ani și are în jur de 8.800 de angajați în șase entități. În 2021, Bosch a generat vânzări consolidate de 494 de milioane de euro pe piața din România. Vânzările nete totale, incluzând vânzările companiilor neconsolidate și livrările interne către companiile afiliate, au atins 1,7 miliarde de euro. Pe lângă centrul de cercetare și dezvoltare din Cluj și București și unitățile sale de producție pentru Soluții de mobilitate din Cluj și din Blaj, Bosch mai operează și o unitate de producție de Tehnologie industrială, localizată, de asemenea, în Blaj, precum și un centru de servicii de externalizare a proceselor de afaceri (BPO) în Timișoara. În București, Bosch operează un birou de vânzări pentru produsele sectoarelor Soluții de mobilitate, Bunuri de larg consum și Tehnologie pentru construcții și energie. În plus, o filială a BSH Hausgeräte GmbH, activă pe piața electrocasnicelor, are sediul, de asemenea, în capitala țării.