Lucrările pentru execuția lotului 4 al Autostrăzii Sibiu – Pitești încep peste două săptămâni, anunță sâmbătă, 10 iunie, Compania de Drumuri. Lotul 4, Curtea de Argeș – Tigveni are o lungime de 10 kilometri și include tunelul de la Momaia (jud. Argeș), primul tunel clasic de autostradă din România (n.r pe A1 Sibiu – Deva este o polată/copertină). Lotul 4 pe care îl construiește PORR (Austria) costă peste 30 de milioane de euro/kilometru și este primul segment în zona premontană. Etapa de proiectare a durat 16 luni (spre comparație, lotul 2 Boița – Cornetu are 18 luni proiectare), iar execuția va dura 44 de luni.
Managerul de proiect, inginerul Fernando Lopes, a declarat: „Este primul tunel pe care îl executăm în România. Utilajele vin din Austria și Polonia. Firma ”mamă” ne sprijină. Suntem pregătiți, începem… Am aprovizionat carcasele pentru execuția portalului. Peste o săptămână ne vine și stația de beton. Primul tunel rutier din România, 1,35 kilometri, sperăm că în doi ani (n.r forarea) se termină”.
„Verificări pe șantierul secțiunii 4 a Autostrăzii Sibiu – Pitești ! Lucrări:
– Organizare principală de șantier;
– Organizare șantier pentru tunel;
– Realizare drumuri de acces;
– Studii arheologice;
– Decapare.
– Etapa de execuție a lucrărilor va începe peste 2 săptămâni”, a anunțat CNAIR
Tunelul Momaia are o lungime de 1,3 km și este format din 2 galerii principale separate, una pentru fiecare sens de mers. Va fi realizat în conformitate cu normativele și directivele europene, iar printre particularități regăsim:
– iluminat public
– sistem de comunicare
– câte o clădire la intrare și ieșire, pentru controlul și operarea tunelului.
Antreprenorul estimează un termen de 2 ani pentru săpătura tunelului, 1 an pentru căptușarea interioară și până la 8 luni pentru instalarea echipamentelor și testare. In luna ianuarie, anunțam o serie de premiere în infrastructura rutieră pe care le vom atinge în acest an, printre acestea fiind și începerea primei lucrări de autostradă în zonă montană, care prevede și construcția acestui tunel de autostradă”, a afirmat secretarul de stat, Ionel Scrioșteanu.
De la Pitești la Curtea de Argeș (Lotul 5), Astaldi ar trebui să termine lucrările în 2025, iar pe lotul 3 Tigveni – Cornetu cu o lungime de 37 km să înceapă execuția cel târziu în vara anului viitor (12 luni proiectare/45 execuție). Pe Lotul 2 Boița – Cornetu (31 km), cel mai greu dintre cele cinci loturi, Asocierea Mapa – Cengiz are termen de proiectare de 18 luni calculat din iulie 2022.
Și UMB va începe în iulie-august lucrările pe A1 Lugoj – Deva cu tuneluri/ecoducte de 2 kilometri lungime, dar într-o zonă cu un relief mai ușor.