Ce beneficii fiscale oferă statele europene pentru vehiculele comerciale electrice. România, unele din cele mai slabe stimulente

camion electric tesla Sursa foto:insideevs

Multe țări europene oferă sprijin fiscal pentru a stimula adoptarea pe piață a vehiculelor comerciale electrice, dar aceste beneficii fiscale și stimulente la cumpărare diferă foarte mult, arată un raport realizat de Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA).

ACEA oferă o prezentare anuală a măsurilor fiscale europene pentru achiziționarea de vehicule electrice. Împreună cu ediția dedicată autoturismelor, ACEA a realizat o prezentare generală pentru vehiculele electrice comerciale în statele membre ale UE, Islanda, Elveția și Regatul Unit.

În această primă ediție a raportului referitor la vehiculele electrice comerciale în statele membre ale UE, Islanda, Elveția și Regatul Unit, ACEA prezintă avantajele fiscale (legate de achiziție și de proprietate), stimulentele pentru achiziție, cum ar fi plățile bonus sau primele de cumpărare, și stimulentele pentru dezvoltarea sau instalarea infrastructurii de încărcare.

Analize Economedia

inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1

Principalele constatări:

  • 22 de state membre ale UE (~80%) nu oferă stimulente pentru dezvoltarea sau instalarea infrastructurii
  • Aproape o treime dintre statele membre ale UE nu oferă stimulente pentru achiziționarea de vehicule comerciale electrice
  • Trei state membre nu oferă niciun beneficiu fiscal, respectiv: Estonia, Ungaria și Țările de Jos
  • Ungaria este singurul stat membru care nu oferă beneficii fiscale sau stimulente la achiziție
  • În general, statele membre ale UE oferă un număr mai mic de avantaje fiscale și de stimulente la achiziție pentru vehiculele comerciale electrice, în comparație cu autoturismele electrice.

Raportul integral poate fi citit AICI.

De exemplu, România oferă doar o scutire de taxe pentru vehiculele electrice, conform Raportului ACEA.

Austria:

  • Deducerea TVA și scutirea de impozit pentru vehiculele comerciale, inclusiv pentru vehiculele BEV, FCEV, PHEV, HEV și EREV utilizate în scopuri profesionale.
  • Scutire de impozit pentru toate vehiculele comerciale cu emisii zero (de exemplu, BEV și FCEV).
  • Bonus până la sfârșitul anului 2023 pentru achiziționarea de vehicule comerciale (pentru uz profesional) (bonusul importatorilor + bonusul federal): – 2.000 € + 18.000 € pentru autobuze electrice (M2) – 0 € + 52.000 € pentru autobuze electrice (M3, ≤ 39 de persoane, inclusiv șoferul) – 0 € + 78.000 € pentru autobuze electrice (M3, 40-120 de persoane, inclusiv șoferul) – 0 € + 130.000 € pentru autobuze electrice (M3, > 120 de persoane, inclusiv șoferul) – 2.000 € + 4.000 € pentru vehicule electrice (N1, 2-2. 5t) – 2.000 € + 8.000 € pentru vehicule electronice (N1, > 2,5t) – 2.000 € + 22.000 € pentru vehicule electronice (N2) – 7.000 € + 65.000 € pentru vehicule electronice (N3) Provinciile și comunitățile pot acorda stimulente suplimentare.
  • În ceea ce privește infrastructura, Austria oferă bonus până la sfârșitul anului 2023 pentru achiziționarea (utilizare comercială) a unor tipuri de infrastructuri de încărcare: – Acces public: – 2.500 EUR pentru punct de încărcare AC-normal (≤ 22 kW) – 15.000 EUR pentru punct de încărcare DC-quick (≤ 22 kW) – 15.000 EUR pentru DC-quick punct de încărcare (< 100 kW) – 30. 000 EUR pentru DC-quick (≥ 100 kW) – Numai pentru accesul privat: – 900 EUR pentru curent alternativ normal (≤ 22 kW) – 4 000 EUR pentru un punct de încărcare rapidă în curent continuu (< 50 kW) – 10 000 EUR pentru un punct de încărcare rapidă în curent continuu (50-100 kW) – 20. 000 EUR pentru un încărcător rapid de curent continuu (≥ 100 kW) Se pot acorda stimulente suplimentare de către provincii și comunități.

Cehia:

  • BEV-urile și FCEV-urile care emit ≤ 50g CO2/km sunt scutite de taxe de înmatriculare (cu o plăcuță de înmatriculare specială).
  • BEV-urile și HEV-urile sunt scutite de taxa de drum.  Vehiculele care emit ≤ 50g CO2/km sunt scutite de taxa de drum.
  • Reducerea perioadei de amortizare a stațiilor de încărcare pentru vehiculele electrice de la 10 la 5 ani (wallbox-uri și stații de încărcare autonome). – Amortizare accelerată pentru vehiculele BEV și PHEV cu emisii de CO2/km mai mici de 50g CO2/km.
  • Stimularea achiziționării de vehicule cu emisii reduse și zero de către organismele guvernamentale de stat și locale.
  • Sprijin din partea Ministerului Transporturilor pentru dezvoltarea infrastructurii de încărcare.

Belgia:

  • Bruxelles și Valonia: tarife minime pe proprietate pentru BEV-uri și FCEV-uri (38,64 EUR/an pentru N1). – Flandra: BEV-urile și FCEV-urile (N1) sunt scutite. TVA de 6% (în loc de 21%) pentru consumul de energie electrică.
  • La cumpărare a nivel federal: deducere de 35% pentru investițiile în noile BEV și FCEV (N1-N3) și în infrastructura de încărcare și alimentare a acestora. Bruxelles: pentru microîntreprinderi sau întreprinderi mici, până la 15 000 EUR pentru înlocuirea a maximum trei vehicule N1/an. Flandra (pentru IMM-uri): – 40% din costurile suplimentare până la 400 000 EUR/vehicul pentru maximum două BEV (N2 și/sau N3). – 27,5% din costurile suplimentare până la 600 000 EUR/vehicul pentru maximum două BEV (M2 și/sau M3). – 22,5% din costul suplimentar până la 350 000 EUR/vehicul pentru maximum două FCEV (N2 și/sau N3).

Bulgaria:

  • Scutire de taxe pentru vehiculele electrice.

Croația:

  • Fără accize pentru vehiculele electrice.
  • Scutire de la taxa specială de mediu pentru vehiculele electrice.
  • Sistem de stimulente (o dată pe an, fonduri limitate): – N1: – până la 5.309 euro pentru PHEV-uri – până la 9.291 euro pentru BEV-uri sau FCEV-uri – N2, N3, M2 și M3: – maximum 53 089 EUR pe companie pentru BEV-uri, PHEV-uri sau FCEV-uri – până la 40% din fonduri pentru fiecare vehicul – suma maximă depinde de categorie. Există un termen limită de 12 luni pentru achiziționarea vehiculului și depunerea unei cereri de subvenție. Vehiculul trebuie să fie păstrat timp de doi ani.

Franța:

  • La achiziție, regiunile oferă o scutire (totală sau de 50%) pentru vehiculele cu propulsie alternativă (adică BEV, HEV, CNG, GPL și E85).
  • BEV-urile, FCEV-urile și PHEV-urile (cu o autonomie > 50 km) sunt scutite de malusul bazat pe masă.
  • Bonus pentru un BEV sau FCEV N1 nou: – 6 000 EUR pentru gospodării, dacă vehiculul ≤ 45 000 EUR; – 4 000 EUR pentru persoane juridice, dacă vehiculul ≤ 45 000 EUR;
  • Schema de casare pentru un vehicul la mâna a doua sau nou cu emisii zero (BEV sau FCEV), în funcție de greutate: – N1 clasa I: 5.000 EUR – N1 clasa II: 7.000 EUR – N1 clasa III sau N2 (cu scutire de greutate): €9,000

Germania:

  • Scutire de taxe de proprietate timp de 10 ani pentru BEV-uri și FCEV-uri înmatriculate până la 31 decembrie 2025. Scutire acordată până la 31 decembrie 2030.
  • Scutire de la taxa anuală de circulație pentru vehiculele care emit ≤ 95g CO2/km.

Grecia:

  • Taxa de înmatriculare de 0% pentru camionete, camioane și camioane electrice cu baterii sau hibride plug-in.
  • La achiziție, se oferă 30% din prețul net de vânzare cu amănuntul (NRP) cashback pentru furgonetele BEV (până la 8.000 EUR), plus 1.000 EUR pentru casare.

Estonia:

  • La achiziție, pentru vehicule noi N1 BEV și FCEV (cumpărare și leasing) se oferă: – 5.000 euro/vehicul pentru persoane fizice – 4.000 euro/vehicul pentru persoane juridice.

Finlanda:

  • Camionetele cu emisii zero sunt scutite de taxa de înmatriculare începând cu 1 octombrie 2021.
  • Stimulente de achiziție de 2.000-6.000 de euro pentru furgonetele electrice începând cu 2022-2025.
  • Stimulent la achiziție de 6.000-50.000 EUR pentru camioanele electrice începând cu 2022-2025.

Italia:

  • BEV-uri: Scutire de taxe de proprietate timp de cinci ani de la data primei înmatriculări. După această perioadă, reducerea cu 75% a ratei de impozitare aplicate vehiculelor pe benzină echivalente.
  • HEV-uri: Aplicarea unei rate forfetare minime (2,58 euro/kW). Unele regiuni aplică reduceri la taxa de proprietate.
  • Stimulente la achiziție pentru N1: – 4.000 EUR pentru un BEV/PHEV ≤ 1,5t – 6.000 EUR pentru un BEV/PHEV > 1,5t
  • Stimulente la achiziție pentru N2: – 12.000 EUR pentru un BEV/PHEV ≤ 7t – 14.000 EUR pentru un BEV/PHEV > 7t

Polonia:

  • Scutire la achiziție pentru BEV-uri.
  • Scutire pentru PHEV-urile de până la 2.000 cmc până la sfârșitul anului 2029.
  • Depreciere: – până la 225.000 PLN pentru BEV și FCEV; – până la 150.000 PLN pentru vehiculele care emit 0-50g CO2/km – până la 100.000 PLN pentru vehiculele care emit > 50g CO2/km
  • Stimulente la achiziție pentru persoane fizice: – 18.750-27.000 PLN pentru BEV-uri și FCEV-uri cu un preț maxim de 225.000 PLN
  • Stimulente pentru persoane juridice (cumpărare, leasing): – până la 70.000 PLN pentru BEV-uri și FCEV-uri N1.
  • Infrastructură: până la 50% din costurile eligibile pentru stațiile de hidrogen.

Spania:

  • Scutire de la „taxa specială” pentru vehiculele care emit ≤ 120g CO2/km.
  • Insulele Canare: Scutire de TVA pentru vehiculele cu propulsie alternativă (de exemplu, BEV, FCEV, PHEV, EREV și HEV) care emit ≤ 110g CO2/km.
  • Reducere de 75% pentru BEV-uri în principalele orașe (de exemplu, Barcelona, Madrid, Valencia, Zaragoza etc.).
  • Sistem de stimulente (MOVES III) în 2021-2023: – Furgonete (N1): 7.000-9.000 EUR pentru persoane fizice, în funcție de casare; – 1.000 EUR suplimentari de la producători; – Stimulente diferite pentru IMM-uri și companii mari
  • Schema de stimulente (MOVES MITMA) pentru vehiculele N2, N3, M2 și M3: – Casarea unui vehicul înmatriculat înainte de ianuarie 2019 (2 500-25 000 EUR, în funcție de clasa Euro și de tipul de vehicul) – Achiziționarea de vehicule noi cu combustibil alternativ (BEV, PHEV, HEV și, de asemenea, gaz pentru autobuze) – Stimulente de la 15 000-190 000 EUR, în funcție de tipul de vehicul și de dimensiunea întreprinderii
  • Schema de stimulente (MOVES III) în 2021-2023: – Independenți, persoane fizice, comunități învecinate și administrație: 70% din costul eligibil – Societăți și puncte de încărcare publice (putere ≤ 50 kW): 35% din costul eligibil pentru o întreprindere mare, 45% pentru o întreprindere mijlocie și 55% pentru o întreprindere mică – Societăți și puncte de încărcare publice (putere > 50 kW): 30% din costurile eligibile Aceste sume se majorează în cazul în care locația se află în municipii cu mai puțin de 5 000 de locuitori

Dicționar:

BEV – vehicul electric cu baterii
PHEV – Vehicul electric hibrid cu încărcare la priză
HEV – Vehicul electric hibrid
EREV – Vehicul electric cu autonomie extinsă
FCEV – Vehicul electric cu pile de combustie (hidrogen)
M2 – Vehicul pentru transportul de pasageri, masa ≤ 5t
M3 – Vehicul pentru transportul de pasageri, masa > 5t
N1 – Vehicul pentru transportul de mărfuri, masa ≤ 3,5t
N2 – Vehicul pentru transportul de mărfuri, masa > 3,5t și ≤ 12t
N3 – Vehicul pentru transportul de mărfuri, masa > 12t

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. Îmi pare rău doamna Radu, dar în lipsa unei minime documentări acest articol (mai ales cu acest titlu) este direct știre falsă.
    România are cea mai mare pomană DIN LUME la achiziția unei electrice sub 75.000 de euro. Se oferă până la 11.400 de euro, mai mult decât orice altă țară, de parcă aici ar fi polul producției de electrice și ar aduce vreun avantaj acest bonus uriaș.
    Bani cheltuiți degeaba în timp ce fondurile pentru fotovolttaice se dovedesc în continuare insuficiente, epuizându-se în câteva minute.
    https://www.afm.ro/main/programe/vehicule_electrice/2023/rabla_plus_home_page.jpg

    • Bună ziua! Articolul face referire la vehicule comerciale, de tipul celor de transport marfă. Rabla și Rabla Plus nu se referă la astfel de vehicule.

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.