Emisiile medii de dioxid de carbon ale mașinilor noi înmatriculate în UE, Islanda, Norvegia și Marea Britanie în 2020 au scăzut cu 12% față de 2019, arată datele provizorii de monitorizare, publicate ieri, 29 iunie, de Agenția Europeană de Mediu (AEM). Emisiile medii ale autoutilitarelor au scăzut de asemenea ușor, cu aproximativ 1,5%. Este de departe cea mai mare scădere anuală a emisiilor de când au început să fie aplicate standardele privind emisiile de CO2 în 2010 și vine pe fondul creșterii puternice a înmatriculării de mașini electrice.
Acesta coincide cu introducerea treptată a standardelor mai stricte privind emisiile de CO2 pentru autoturisme începând cu 1 ianuarie 2020. Pentru perioada 2020-2024, Regulamentul stabilește obiectivele în materie de emisii de CO2 la nivelul întregii flote a UE la 95 gCO2 / km pentru mașinile nou înmatriculate și la 147g CO2 / km pentru autoutilitarele nou înmatriculate.
Conform datelor provizorii ale AEM, emisiile medii ale autoturismelor noi înmatriculate în Uniunea Europeană (UE), Islanda, Norvegia și Regatul Unit în 2020 au fost de 107,8 grame de CO2 pe kilometru. Valoarea a fost cu 14,5 g (12%) mai mică decât în 2019 și a reprezentat prima scădere observată din 2016.
Aproximativ 1,4 milioane de autoutilitare noi au fost înmatriculate în Europa în 2020 cu emisii medii de 157,7 g CO2 / km, ceea ce este cu 2,3 g (1,5%) mai mic decât în 2019. Ponderea camionetelor electrice a crescut de la 1,4% în 2019 la aproximativ 2,3% în 2020.
Principalul motiv pentru această scădere accentuată a emisiilor de CO2 a fost creșterea ponderii înmatriculărilor de vehicule electrice, care s-a triplat de la 3,5% în 2019 la peste 11% în 2020. În ciuda pieței globale în scădere a autovehiculelor noi din cauza pandemiei COVID-19 , numărul total de mașini electrice înregistrate în 2020 a continuat să crească, ajungând pentru prima dată la peste 1 milion pe an. Emisiile medii de CO2 provenite de la autoutilitarele noi vândute în UE, Islanda, Norvegia și Regatul Unit în 2020 au scăzut ușor. Datele provizorii arată că legislația europeană privind standardele de emisii de CO2 continuă să fie un instrument eficient de reducere a emisiilor de CO2 produse de mașini și autoutilitare și că trecerea la electromobilitate este în curs. Producătorii de vehicule au la dispoziție 3 luni pentru a revizui datele și pot notifica Comisia dacă consideră că există erori în setul de date.
Datele finale, care urmează să fie publicate la sfârșitul lunii octombrie 2021, vor sta la baza deciziei Comisiei de a stabili cum trebuie să se conformeze producătorii cu obiectivele lor specifice în materie de emisii și dacă sunt datorate amenzi pentru excesul de emisii. Revizuirea actualelor standarde privind emisiile de CO2 pentru a le alinia la noile obiective mai ambițioase în materie de climă ale UE va face parte din propunerile „Fit for 55” ale Comisiei, care urmează să fie adoptate la 14 iulie.