„Metroul de Otopeni” ar putea vedea primii călători abia în anul 2029, din cauza unor întârzieri privind semnarea contractelor.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Mariana Miclăuș, director general Metrorex, a declarat pentru Antena 3: „Inițial prevăzusem sfârșitul anului 2027, acum va fi 2028 sau începutul anului 2029. Depășim pentru că s-au semnat contractele târziu. Pe măsură ce lucrările avansează, se dau în trafic anumite zone”.
Gabriel Stanciu, director general al Alstom, a avertizat însă asupra întârzierii lansării licitației de trenuri pentru „metroul de Otopeni”. „Dacă credem că vom circula în 2028, în condițiile în care nu a fost organizată licitația de trenuri înseamnî că am citit prea mult Arthur C. Clarke, e SF. 36 de luni e durata minimă sub care eu nu recomand nimănui să calculeze ceva, de livrare de material rulant”, a transmis el.
Anterior, și Mihai Barbu, președintele Consilului de Administrație al Metrorex, a declarat la TVR Info că al doilea tronson din Magistrala 6 de metrou ar putea să fie gata în 2028-2029. Lucrările de structură ar trebui să fie gata în 2027.
Inaugurarea magistralei M6 ar urma să se facă peste doar 4 ani, la sfârșitul anului 2027, promitea la semnarea contractului pentru secțiunea II, Mariana Miclăuș, director general Metrorex.
În septembrie 2024, Metrorex transmitea pentru Economedia că licitația pentru cele 12 rame de metrou necesare operării M6 va fi lansată până la finalul anului, însă au tot apărut întârzieri.
Abia în aprilie Guvernul a aprobat achiziția de trenuri noi de metrou, care vor înlocui garniturile IVA, vechi de 40 de ani, care circulă în prezent pe linia de metrou M4 Gara de Nord – Străulești. Achiziția va viza 12 trenuri electrice noi și valoarea contractului se va ridica la un miliard de lei (200 de milioane de euro). Metrorex estima că va lansa licitația în a doua jumătate a anului 2025.
Marea problemă: Finanțarea
Asociația Pro Infrastructură afirmă că marea necunoscută pentru Metroul de Otopeni rămâne finanțarea, în contextul în care finanțarea din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) „s-a evaporat” și secțiunea 1 Mai – Tokyo trebuie readusă în Programul Transport, iar pentru secțiunea Washington – Otopeni Comisia Europeană a refuzat finanțarea din fonduri nerambursabile așa că statul este nevoit să asigure banii exclusiv de la buget și din împrumuturi
Magistrala 6 va asigura legătura directă de la Gara de Nord la Aeroportul Internaţional Otopeni. Pe un traseu de 14,2 kilometri, aceasta va cuprinde 12 staţii de metrou: Pajura, Expoziţiei, Piaţa Montreal, Gara Băneasa, Aeroportul Băneasa, Tokyo, Washington, Paris, Bruxelles, Otopeni, Ion I. C. Brătianu, Aeroportul Internaţional Henri Coandă.
Pentru prima secțiune a liniei de metrou, contractul este semnat cu asocierea Alsim Alarko-Makyol, iar pentru secțiunea II cu Gulermak – Somet.

Sursa foto: Asociația Pro Infrastructură