Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat că rezilierea contractului cu constructorul din China pentru Varianta Ocolitoare Zalău este o măsură extremă la care nu voia să apeleze, potrivit unui anunț transmis într-un mesaj pe pagina sa de Facebook.
„Rezilierea contractului pentru Varianta Ocolitoare Zalău este o măsură extremă la care nu vreau să fim nevoiți să apelăm! Asocierea de constructori români și chinezi înregistrează întârzieri pe cei 5,5 km ai acestui obiectiv. Paradoxal, totul din cauza partenerului român care îngreunează aplicarea legislației privind actualizarea prețurilor. Atrag atenția asociatului român să își respecte obligațiile contractuale și să facă eforturi, alături de partenerul chinez, pentru finalizarea lucrărilor”, a scris Grindeanu.
Acesta precizează că, în prezent, progresul fizic a depășit 50%, iar, în mod realist, lucrările pot fi finalizate în vara anului viitor, dacă ambii parteneri abordează cu seriozitate contractul.
„Îmi doresc ca Asocierea româno-chineză să găsească resursele necesare pentru recuperarea întârzierilor, astfel încât să evităm rezilierea acestui contract. Ambii parteneri trebuie să înțeleagă că aceasta este ultima atenționare pe care o primesc!”, mai scrie ministrul.
Joi, 23 martie 2023 era termenul contractual pentru finalizarea lucrărilor pe șantierul Centurii Zalău, singurul contract în execuție derulat cu un constructor din China, dar proiectul este la doar 45 %, potrivit raportării oficiale a CNAIR. (n.r antreprenorul general este din China, dar lucrările se fac cu subcontractori români).
Varianta Zalău are o lungime de 5,5 kilometri şi asigură legătura între DN 1 F (Cluj Napoca – Zalău – Satu Mare) şi Drumul Judeţean 191. Contractul a fost semnat cu Asocierea Sinohydro (China) – SC GoodProod (România) în vara anului 2020 (mandatul Lucian Bode), cu termen de 6 luni pentru proiectare și 24 pentru execuție, ordinul pentru începerea lucrărilor fiind emis în aprilie 2021.
Contractul a fost semnat pentru suma de 185 milioane lei. Al doilea contract semnat cu un constructor din China este Lotul 3 al Autostrăzii București Nord, dar cel puțin pentru următoarele 12 luni în etapa de proiectare. Este aproape imposibil ca un alt contract să fie atribuit unui constructor din China pentru că din aprilie 2021 este în vigoare o Ordonanță care interzice firmelor din China să participe la licitațiile publice. (n.r Sinohydro a depus ofertă în 2020 și pentru lotul 1 de pe A 0 Nord, câștigat de Pizzarotti-Retter)