CFR SA a lansat luni la licitație studiul de fezabilitate pentru modernizarea complexului feroviar al Capitalei, cu o lungime de peste 600 de kilometri, unde ar urma să fie amenajate și cele opt linii pentru trenul metropolitan. Contractul are o valoare de 22,5 milioane de lei.
Strategia CNCF CFR SA de modernizare a Complexului Feroviar București, cu o lungime desfășurată a liniilor de cale ferată de aproximativ 605,700 km, cuprinde următoarele zone de analiză și dezvoltare:
⦁ Complexul Feroviar București Nord – în lungime de 156,055 km;
⦁ Inelul Feroviar București – în lungime de 316,323 km;
⦁ Conexiunile cu Inelul Feroviar București – în lungime de 133,348 km.
Potrivit CFR SA, obiectivul principal al lucrărilor de modernizare a infrastructurii feroviare aferente Complexului Feroviar București este creşterea atractivităţii/competitivităţii transportului feroviar, prin îmbunătăţirea calităţii serviciilor pentru călători şi pentru marfă, concomitent cu îmbunătăţirea siguranţei în exploatare. O atenție deosebită se va acorda Complexului Feroviar București Nord, care deservește cea mai mare parte a traficului feroviar actual. Restul infrastructurii feroviare va fi, de asemenea, analizată pentru a identifica cererea potențială de trafic și funcționalitățile viitoare (noile servicii sub-urbane/peri-urbane de călători sau ca by-pass pentru traficul de marfă pe Inelul Feroviar București etc.) pentru fiecare linie/stație care face parte din Nodul Feroviar București, precum și strategia optimă de funcționare și exploatare a rețelei feroviare a Complexului Feroviar București, atât pentru trenurile de pasageri, cât și pentru cele de marfă.
Modernizarea infrastructurii feroviare și implementarea unui Centru de Management al Traficului la nivelul Complexului Feroviar București vor reduce considerabil durata de traversare a Centurii Feroviare a Bucureștiului, asigurând un timp de parcurs mult mai redus și fără opriri pentru transportul de marfă, precum și un volum de mărfuri crescut, comparativ cu situația actuală. Gara de Nord trebuie să devină astfel polul intermodal principal al Municipiului Bucureşti şi al Județului Ilfov (principala zonă de influență).
Obiectivele specifice ale investiției sunt:
► îmbunătățirea condițiilor de călătorie și de siguranță a circulației feroviare la nivelul Complexului Feroviar București;
► eficientizarea managementul traficului pentru transportul de mărfuri la nivelul rețelei feroviare naționale;
► prezentarea unei alternative competitive pentru transportul urban între diferitele zone ale regiunii București-Ilfov.
► decongestionarea traficului rutier în Municipul București și implicit reducerea factorului poluat.
Valoarea estimată a contractului este de 22.537.410,05 RON fără TVA, iar sursa de finantare este asigurată din Fondul de Coeziune prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei – CEF Sector Transport, în procent de 85% din valoarea eligibilă, iar restul sumei va fi suportat de la Bugetul de Stat. Durata contractului este de 21 de luni.
Termenul limită pentru primirea ofertelor este 16.08.2021.
Primăria București a propus în martie înființarea unei rețele de trenuri urbane cu opt linii care să plece din actualele gări din oraș și să lege Capitala de localitățile limitrofe, dar și cartierele între ele.
Pentru realizarea trenului metropolitan pe infrastructura existentă a CFR, primăria a propus finanțarea prin PNRR a 9 proiecte complementare, 8 dintre ele dedicate modernizării celor 8 linii de cale ferată și unul dedicat achiziției de trenuri, a anunțat Nicușor Dan într-o postare pe Facebook.
Lucrările de modernizare a căilor ferate includ reparații capitale ale șinelor, reabilitarea stațiilor existente și construirea de noi stații, modernizarea trecerilor la nivel, pasaje rutiere, electrificarea liniilor, iar în privința mijloacelor de transport avem în vedere achiziția a 50 de trenuri electrice.
Cele opt tronsoane sunt:
- Gara Obor – Chiajna – Gara de Vest (primul tronson),
- Gara de Nord / Basarab – Gara de Vest – Progresul (al doilea tronson),
- Gara de Vest – Stația Vasile Milea (al treilea tronson),
- Gara de Nord – Chitila – Scroviștea (al patrulea tronson),
- Gara Obor – Brănești – Islaz (al cincilea tronson),
- Gara de Nord – Chiajna – Grădinari (al șaselea tronson),
- Gara de Nord – Mogoșoaia – Grădiștea (al șaptelea tronson)
- Gara de Nord – Săbăreni (al optulea tronson).