Ministerul Transporturilor confirmă oficial în cazul exploziei de joi de pe A7 că UMB nu trebuia să lucreze la Autostrada Moldovei în zona gazoductului fără ca magistrala de gaze să fie relocată. Secretarul de stat Ionel Scrioșteanu a precizat că „până la relocare nu se execută lucrare peste, indiferent că este la 3 metri, la 5 metri sau la 10 centimetri de sol (n.r adâncime)”. Invitat vineri la B1 TV, Scrioșteanu a confirmat, practic, datele furnizate de Transgaz privind zona de siguranță/protecție de 20 de metri și corespondența oficială în care se precizează clar procedura de lucru.
„Când un contractant al beneficiarului se apucă să realizeze un proiect de autostradă i se emite un certificat de urbanism. În acel certificat de urbanism sunt cerute toate avizele necesare de la toți deținătorii de utilități din acel perimetru. În speța noastră este și Transgaz. La momentul acela se cere un aviz de la Transgaz care să spună în ce condiții se poate construi acest obiectiv de autostradă. După aceea se emite acel aviz, acel consultant, proiectant realizează proiectul, studiul de fezabilitate și proiectul în acele condiții. Urmează un nou aviz de la Transgaz care certifică că ceea ce a gândit proiectantul este în lumina primului aviz. Cele două avize sunt și este și comunicat de CNAIR că sunt două avize emise: unul legat de certificatul de urbanism și unul legat de proeict. În aceste avize se spun condițiile în care se execută lucrarea. În acele condiții se spune foarte clar că nu se poate lucra la mai puțin de 20 de m stânga-dreapta față de conductă. În momentul în care se intră în șantier se alege un subantreprenor dedicat pentru rețele de gaz din Transgaz care elaborează un proeict de relocare a acestei utilități care vine și cu protecție și ceea ce a cerut Transgazul ca și elemente care să asigure coabitarea. Conducta de gaz tot sub autostradă rămâne, dar în altă poziție și în alte condiții. Până la relocare nu se execută lucrare, indiferent că este la 5 m, 3m sau la 10 cm de sol. Adâncimea nu contează. Dacă s-a lucrat și s-au încălcat condițiile impuse de Transgaz s-a greșit”, a confirmat Scrioșteanu.
Explozia produsă joi pe Autostrada Moldovei scoate la suprafață posibile erori în lanț atât ale constructorului cât și ale statului, prin CNAIR, beneficiarul lucrării. În dimineața zilei de joi, 21 septembrie, s-a produs cel mai grav accident de muncă pe un șantier de autostradă din România, accident în urma căruia patru persoane și-au pierdut viața, iar alte cinci au fost rănite.
Conform datelor oficiale, explozia s-a produs pe primul lot al Autostrăzii Focșani – Bacău unde lucrează grupul de firme UMB care aparține celui mai puternic constructor din România, Dorinel Umbrărescu. Până acum, CNAIR, Transgaz și proiectantul Consitrans au venit cu precizări publice, nu însă și UMB. Lăudat deseori pentru viteza de pe șantiere, constructorul plătește acum tribut ritmului de lucru pe care l-a impus: intrare în șantier înainte de termen (posibil chiar și fără toate avizele), lucrări pe timp de noapte și, posibil, nerespectarea regulilor de siguranță în zona de protecție/siguranță a unui gazoduct.