Lucrările pentru construirea primei secțiuni a Magistralei de Metrou M 6 Gara de Nord-Aeroport Otopeni vor începe în noiembrie, a anunțat Mariana Ioniță, secretar general în Ministerul Transporturilor. Inițial, termenul estimat era mai-iunie, însă utilajele de foraj (cârtițele TBM) au intrat în România prin Portul Constanța de-abia în septembrie, iar asocierea de constructori din Turcia Alsim Alarko-Makyol a obținut destul de greu avizele cuprinse în proiectul tehnic. Contractul cu Alsim Alarko a fost semnat în martie 2022 și are o durată de execuție de 3 ani pentru primele șase stații și galerii (tuneluri), însă doar pentru structură, componenta de arhitectură, șină și instalații făcând obiectul unui alt contract (detalii aici). Magistrala de Metrou M6 de la Gara de Nord până la Aeroportul Otopeni va fi inaugurată în 2027, a anunțat, în mai, directorul general Metrorex, Mariana Miclăuș.
Primul utilaj de foraj (TBM) va fi introdus în subteran în zona Băneasa (stația Tokyo) a anunțat, într-un interviu pentru B 1 TV, Mariana Ioniță, secretar general al Ministerului Transporturilor : ,,Locuiesc în zona de nord a Capitalei și voi fi unul dintre cei afectați, dar important este că lucrările vor începe anul acesta. Primul utilaj a sosit în România, urmează și al doilea. Constructorii își pregătesc racordarea la rețeaua electrică și este un proiect destul de greu. M-am ocupat personal, domnul ministru (n.r Sorin Grindeanu) mi-a dat această sarcină de a ajuta puțin să se mobilizeze cei implicați. Este foarte greu un astfel de proiect pentru București. Este foarte multă birocrație, dar am discutat ca între colegi. Chiar domnul ministru al mediului (nr. Mircea Fechet, deputat PNL Bacău) ne mai sună să ne întrebe despre evoluția Magistralei CFR 500 București-Suceava. Aceste obiective sunt de interes strategic. La metrou, vă dau un exemplu : pentru a obține un aviz de coordonare rețele (utilități) au fost necesare opt avize, iar pentru unul dintre acestea cred că au mai fost necesare vreo 17. Da, și nu doar semnături, ci și deplasări la fața locului. Bucureștiul este străbătut de foarte multe rețele de utilități, mai ales în zona cea mai urbanizată. Lotul 1 are tot ce îi trebuie pentru începerea lucrărilor, urmează acum și Autorizația de Construire și în noiembrie începe șantierul acolo.”- Mariana Ioniță, secretar general Ministerul Transporturilor.
Utilajul este compus din 28 de piese și are o greutate totală de 726 de tone, a precizat Metrorex: „Primul TBM (Tunnel Boring Machine), utilajul destinat să excaveze tunelurile lotului 1 al Magistralei 6 de metrou (1 Mai – Otopeni), a sosit în România. Utilajul de dimensiuni agabaritice, care va croi drumul subteran pentru Lotul 1.1 al noii magistrale de metrou, între stațiile 1 Mai și Tokyo, a fost transportat din Turcia în România, pe mare. TBM-ul care a ajuns în portul românesc la începutul lunii este primul dintre cele două utilaje care vor fi folosite de Asocierea ALSIM ALARKO – MAKYOL, antreprenorul care realizează proiectarea și execuția lucrărilor de structură de rezistență pentru Lotul 1.1: 1 MAI – TOKYO, al Magistralei 6. Scutul conține 28 de repere, însumând o greutate totală de 726 tone. Utilajul are un diametru de 6,57 metri. Sosirea scutului marchează, astfel un pas important în pregătirea demarării lucrărilor de construire pentru primul Lot al Magistralei 6 (1 Mai – Otopeni) linia care va asigura legătura rețelei de metrou a Municipiului București cu Aeroportul Internațional Henri Coandă – Otopeni”.
Pentru lotul 2 Băneasa -Otopeni, contractul cu Asocierea gulermak-Somet este în etapa de proiectare. Contractul are o valoare de 1,3 miliarde lei, iar durata este de 48 de luni din care 12 pentru proiectare și 36 pentru execuție și include structura stațiilor și tunelurile, fără finisaje sau instalații. Secțiunea 2: Tokyo – Aeroport Henri Coandă are un traseu de 7,6 km și cuprinde 6 stații:
Metrorex a desemnat asocierea Gulermak – Somet câștigătoare a licitației pe 28 februarie. Contractul de aproximativ 1,3 miliarde lei este finanțat dintr-un credit luat în 2010 de la Banca Japoniei și acoperă lucrările pentru structura ultimelor șase stații (nu este un contract la cheie precum metroul din Cluj-Napoca). Somet este unul dintre constructorii români care lucrează la stația Tudor Arghezi din sectorul 4 pe M2 Berceni – Pipera.